4p

Nagy infrastrukturális újjáépítési tervet fogadtak el, de kérdéses, hogy mennyire szól bele ebbe a háború.

Nyugat-Ukrajnában, amit sokkal kevésbé érint a háború, mint a keleti és déli országrészt, az infrastrukturális létesítmények újraindítására készülnek. Ezt lehetett kivenni Olekszandr Kubrakov infrastruktúra miniszter hétvégi szavaiból, amit egy kijevi konferencia szünetében mondott az Interfax Ukraina hírügynökségnek. Azt is közölte, hogy a szaktárca hatpontos tervet készített, amit fokozatosan igyekszik megvalósítani, bár ennek ütemét bizonyosan befolyásolják a harcok.

Újra össze kell rakni az országot. Utakat, hidakat, átkelőket, reptereket és kikötőket. Fotó: Depositphotos
Újra össze kell rakni az országot. Utakat, hidakat, átkelőket, reptereket és kikötőket. Fotó: Depositphotos

„Műszaki akadályok nincsenek, akár két héten belül megnyithatjuk Lviv repülőterét a polgári légi forgalom számára, ez lehet az első újonnan működő légikikötő” – mondta, de azért hozzátette: erre csak akkor kerülhet sor, ha az ENSZ és a nemzetközi partnerek, a külföldi kormányok biztonsági garanciákat nyújtanak, mint ahogy tették ezt a hajós gabonaszállítmányok esetében.

Kárpátalján is viszonylag jó a helyzet, az ungvári repülőtér 26 millió hrivnyás támogatást kapott a nyár közepén a megyei tanácstól. A pénz többségét az irányítórendszer karbantartására és újabb kiszolgáló létesítmények építésére használják, hogy mielőbb, még a háború befejezése előtt elindulhasson a forgalom. A tanács elnöke augusztus elején azt mondta, hogy akár már szeptemberben fogadhatják az első gépeket, s így az Európában működő ukrán kereskedelmi és szolgáltató vállalkozások is használhatják majd saját képviselőik és árujuk eljuttatására.

Mindkét város stratégiai fontosságú lehet, hiszen ezeken a pontokon nem csupán polgári személyek, hanem segélyszállítmányok is érkezhetnek, amiket így gyorsabban eljuttathatnak az ország belsejébe, mintha közúton tennék ugyanezt. Ukrajna keleti nagyvárosainak repülőtereit súlyos károk érték, az oroszok többet használhatatlanná tettek. Kijev környékén is hasonlóan nagyok a repterek infrastruktúráiban keletkezett károk.

A közúti árufuvarozás is kiemelt figyelmet kap és már van is egy-két eredmény. Szeptember 1-től egyszerűsített beléptetés lépett életbe több moldovai határállomáson. A déli kikötők orosz blokkolása miatt kulcsfontosságú lett, hogy ebbe az irányba minél több exportáru hagyhassa el Ukrajnát. Közben megnyitották a 20 éve bezárt Berezine-Besszarábia vasútvonalat is.

Az infrastruktúráért felelős miniszter szeptember első hetének végén állt elő azzal a nagy tervvel, amivel igyekeznek helyreállítani az utakat, a vasutakat és a kikötőket, illetve a szállítmányozást megszervezni.

Főbb tételek:

  • folyamatos gabonaexport a tengeri kikötőkből
  • új vasúti exportútvonalak megteremtése, például Ukrajna és Moldova, valamint Ukrajna és Románia között vagy Odessza és a dunai ukrán kikötők között
  • új villamos vontatású kocsik beállítása néhány közép-ukrajnai vonalon
  • folyamatossá kell tenni a vasutak és az árufuvarozás számára az üzemanyag ellátást
  • közúti ellenőrző pontok átépítése, bővítése, különös tekintettel a nyugati és déli határszakaszokon
  • könnyített határátkelés és az EU-n belüli mozgás az ukrán teherfuvarozóknak az EU-val történt megállapodás alapján
  • digitális rendszer felépítése az infrastruktúrák elleni bármilyen agresszió nyomon követésére

A légi-és vasúti forgalom újjáélesztése mellett a közúti infrastruktúra helyreállítása is létfontosságú. Ezt ukrán építőipari vállaltok egyedül bizonyosan nem képesek elvégezni. Ezért mondhatta az ukrán állami közútkezelő vállalat (Ukravtodor) egyik vezetője a minap, hogy minél előbb jöjjenek vissza a nyugati útépítő cégek. 

„Tárgyalásban vagyunk a nagy nemzetközi útépítő cégekkel, hogy teljesítsék a háború aktív szakasza előtt kötött szerződéseket. Ahol jelenleg valamilyen objektív oknál fogva nem lehetséges az építkezés, ott felfüggesztettük a végrehajtást, ez történt például a török Ozaltin céggel. A vállalat a zaporizzsjai körzetben dolgozik, s ott most kemény harcok dúlnak. Ugyanakkor a szintén török Dogus Inssat Ve Ticaret nevű vállalat bármikor kész újraindítani a munkálatokat a kremencsugi hídnál.”– mondta Andrij Ivko, vezérigazgató-helyettes. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Vészjósló: szabadulnak a dolgozóktól a német cégek
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 18:04
Bár a német foglalkoztatási mutatók javultak, szinte minden ágazatban leépítések vannak.
Makro / Külgazdaság Kamatot vágott az EKB
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 14:56
Az Európai Központi Bank (EKB) csütörtöki kamatdöntő ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette irányadó kamatlábait.
Makro / Külgazdaság Sárgulhatnak az irigységtől Nagy Mártonék
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 12:11
Még a vártnál is jobb adat jött Varsóból.
Makro / Külgazdaság Árfigyelő? Piha! Bojkottal bírnák jobb belátásra a nyerészkedő üzleteket a szomszédban
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 11:12
Már elérték, hogy 2500 termék ára csökkent, 50 százalékos akciókat is hirdettek a megcélzott boltok. De itt nem áll meg a horvát mozgalom.
Makro / Külgazdaság Már megint keresgélhet Nagy Márton: 261 milliárd forint hiányzik
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 08:42
639 millió euróval romlott tavaly ilyenkorhoz képest a külkereskedelmi egyenleg, ez nagyjából 261 milliárd forint. Csökkent az export, nőtt az import.
Makro / Külgazdaság Véget ért a recesszió, de ez Orbán Viktorék egyetlen jó híre a GDP-ről
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 08:30
A tavalyi utolsó negyedév minimális 0,2 százalékos gazdasági növekedése csak arra volt jó, hogy éves szinten ne legyen mínusz, de a 0,6 százalékos nem túl acélos.
Makro / Külgazdaság Nem vet ki szankciókat az EU az orosz LNG-re – csúcsra pörög Moszkva gázbiznisze
Wéber Balázs | 2025. január 30. 05:42
Rekordszintre nőtt tavaly az orosz LNG-export, a legnagyobb vevők pedig érdekes módon az európai országok voltak. A kiszivárgott információk szerint az EU, amely eddig 15 szankciós csomagot fogadott el Oroszországgal szemben, az orosz cseppfolyós földgázt továbbra sem kívánja kitiltani – tehát a vezetékes és a tengeri szállítás is fennmarad.
Makro / Külgazdaság Most tényleg foghatja a fejét Nagy Márton: nagyon rossz hír jött
Privátbankár.hu | 2025. január 29. 16:18
Hatalmasat rontottak a német gazdasági kilátásokon.
Makro / Külgazdaság Milyen ideológia érkezik Trumppal? Orbán Krisztiánt erről is kérdezzük
Privátbankár.hu | 2025. január 29. 14:37
A közgazdász végzettségű, magát azonban inkább közgondolkodóként meghatározó vendégünkkel a Klasszis Klub Live-ban február 6-án, csütörtökön 15 órakor (vagyis a szokásosnál fél órával korábban) beszélgetünk. Például arra keresve a választ, ami viszonylag sokakat foglalkoztat: miért gondolták annyian, hogy a neoliberalizmus működhet és végül miért nem működött? Van-e visszaút és ha igen, hogyan? Szokás szerint azonban Orbán Krisztiántól nem csak mi kérdezünk, ezt olvasóink, nézőink is megtehetik – ehhez elég csak egy ingyenes regisztráció.
Makro / Külgazdaság Jó hír: a gázimportkitettségünk csökkentésében több fontos előrelépés történt
Privátbankár.hu | 2025. január 29. 13:14
2024-ben földgázban megközelítette az 1,9 milliárd köbmétert, kőolajban pedig meghaladta az 1 millió tonnát a belföldi lelőhelyeken kitermelt energiahordozók mennyisége.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG