4p

Egészséggazdaság - Menedzser egészség 2025. március 27-én
Merkely Bélával, Kóka Jánossal, Kulja Andrással, Zacher Gáborral
és más neves szakértőkkel - jelentkezzen március 11-ig kedvezményes áron!

Részletek és jelentkezés itt!

Nagy infrastrukturális újjáépítési tervet fogadtak el, de kérdéses, hogy mennyire szól bele ebbe a háború.

Nyugat-Ukrajnában, amit sokkal kevésbé érint a háború, mint a keleti és déli országrészt, az infrastrukturális létesítmények újraindítására készülnek. Ezt lehetett kivenni Olekszandr Kubrakov infrastruktúra miniszter hétvégi szavaiból, amit egy kijevi konferencia szünetében mondott az Interfax Ukraina hírügynökségnek. Azt is közölte, hogy a szaktárca hatpontos tervet készített, amit fokozatosan igyekszik megvalósítani, bár ennek ütemét bizonyosan befolyásolják a harcok.

Újra össze kell rakni az országot. Utakat, hidakat, átkelőket, reptereket és kikötőket. Fotó: Depositphotos
Újra össze kell rakni az országot. Utakat, hidakat, átkelőket, reptereket és kikötőket. Fotó: Depositphotos

„Műszaki akadályok nincsenek, akár két héten belül megnyithatjuk Lviv repülőterét a polgári légi forgalom számára, ez lehet az első újonnan működő légikikötő” – mondta, de azért hozzátette: erre csak akkor kerülhet sor, ha az ENSZ és a nemzetközi partnerek, a külföldi kormányok biztonsági garanciákat nyújtanak, mint ahogy tették ezt a hajós gabonaszállítmányok esetében.

Kárpátalján is viszonylag jó a helyzet, az ungvári repülőtér 26 millió hrivnyás támogatást kapott a nyár közepén a megyei tanácstól. A pénz többségét az irányítórendszer karbantartására és újabb kiszolgáló létesítmények építésére használják, hogy mielőbb, még a háború befejezése előtt elindulhasson a forgalom. A tanács elnöke augusztus elején azt mondta, hogy akár már szeptemberben fogadhatják az első gépeket, s így az Európában működő ukrán kereskedelmi és szolgáltató vállalkozások is használhatják majd saját képviselőik és árujuk eljuttatására.

Mindkét város stratégiai fontosságú lehet, hiszen ezeken a pontokon nem csupán polgári személyek, hanem segélyszállítmányok is érkezhetnek, amiket így gyorsabban eljuttathatnak az ország belsejébe, mintha közúton tennék ugyanezt. Ukrajna keleti nagyvárosainak repülőtereit súlyos károk érték, az oroszok többet használhatatlanná tettek. Kijev környékén is hasonlóan nagyok a repterek infrastruktúráiban keletkezett károk.

A közúti árufuvarozás is kiemelt figyelmet kap és már van is egy-két eredmény. Szeptember 1-től egyszerűsített beléptetés lépett életbe több moldovai határállomáson. A déli kikötők orosz blokkolása miatt kulcsfontosságú lett, hogy ebbe az irányba minél több exportáru hagyhassa el Ukrajnát. Közben megnyitották a 20 éve bezárt Berezine-Besszarábia vasútvonalat is.

Az infrastruktúráért felelős miniszter szeptember első hetének végén állt elő azzal a nagy tervvel, amivel igyekeznek helyreállítani az utakat, a vasutakat és a kikötőket, illetve a szállítmányozást megszervezni.

Főbb tételek:

  • folyamatos gabonaexport a tengeri kikötőkből
  • új vasúti exportútvonalak megteremtése, például Ukrajna és Moldova, valamint Ukrajna és Románia között vagy Odessza és a dunai ukrán kikötők között
  • új villamos vontatású kocsik beállítása néhány közép-ukrajnai vonalon
  • folyamatossá kell tenni a vasutak és az árufuvarozás számára az üzemanyag ellátást
  • közúti ellenőrző pontok átépítése, bővítése, különös tekintettel a nyugati és déli határszakaszokon
  • könnyített határátkelés és az EU-n belüli mozgás az ukrán teherfuvarozóknak az EU-val történt megállapodás alapján
  • digitális rendszer felépítése az infrastruktúrák elleni bármilyen agresszió nyomon követésére

A légi-és vasúti forgalom újjáélesztése mellett a közúti infrastruktúra helyreállítása is létfontosságú. Ezt ukrán építőipari vállaltok egyedül bizonyosan nem képesek elvégezni. Ezért mondhatta az ukrán állami közútkezelő vállalat (Ukravtodor) egyik vezetője a minap, hogy minél előbb jöjjenek vissza a nyugati útépítő cégek. 

„Tárgyalásban vagyunk a nagy nemzetközi útépítő cégekkel, hogy teljesítsék a háború aktív szakasza előtt kötött szerződéseket. Ahol jelenleg valamilyen objektív oknál fogva nem lehetséges az építkezés, ott felfüggesztettük a végrehajtást, ez történt például a török Ozaltin céggel. A vállalat a zaporizzsjai körzetben dolgozik, s ott most kemény harcok dúlnak. Ugyanakkor a szintén török Dogus Inssat Ve Ticaret nevű vállalat bármikor kész újraindítani a munkálatokat a kremencsugi hídnál.”– mondta Andrij Ivko, vezérigazgató-helyettes. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Jön a gazdaság Darth Vadere: valóra válhat minden amerikai elnök legsötétebb rémálma
Privátbankár.hu | 2025. március 9. 14:26
A legfrissebb makroadatok arra utalnak, hogy az Egyesült Államok gazdaságában stagfláció alakulhat ki, amit Donald Trump elnök büntetővámjainak bevezetése felerősíthet.
Makro / Külgazdaság Ki fog itt szja-t fizetni? Újabb adómentességről tett bejelentést a kormány
Privátbankár.hu | 2025. március 9. 09:44
A 30 év alatti anyák kedvezményét kiterjesztik, jövőre már egyáltalán nem kell szja-t fizetniük.
Makro / Külgazdaság Kóka János: Semmelweis Ignác országában közbotrány, mennyien halnak meg kórházi fertőzésekben
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. március 9. 05:56
A három tíz jegyében hirdetett meg egészségügyi programot az orvos, egészségügyi vállalkozó, volt gazdasági és közlekedési miniszter. 10 év alatt 10 ezer milliárd forintból 10 reformot javasol, a szakma széleskörű összefogásával, amit aztán természetesen a politikusok, jelesül a mindenkori kormány is támogathat. A részletekről beszélgetett a Klasszis Podcastban lapunk főszerkesztője, Csabai Károly Kóka Jánossal. Aki a Doktor 24 magánegészségügyi szolgáltatót azzal a Lancz Róberttel alapította, aki az egyik résztvevője lesz a lapcsoportunk, a Klasszis Média által szervezett március 27-ei egészségügyi konferenciának.
Makro / Külgazdaság Tanulságos kudarctörténet egy ország leépüléséről
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 16:19
Az Egyesült Királyság története 150 évvel ezelőtt irigylésre méltó sikersztori volt, ám az ország a második világháború után saját maga alatt kezdte vágni a fát, ami néhány évtized után ki is dőlt.
Makro / Külgazdaság Mire célozhatott Orbán Viktor? Ízetlen poénnal szállt bele Németországba?
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 13:27
Orbán Viktor a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2025-ös gazdasági évnyitóján célozgatott. Nem árulta el, hogy konkrétan mire.
Makro / Külgazdaság Még csak öt napja van hivatalban Matolcsy György utódja, máris figyelmeztet
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 12:11
Varga Mihály azt mondta a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szombati gazdasági évnyitóján, hogy ha az infláció tartósan visszatér, az rontja a fizetések vásárlóértékét és a költségvetés egyenlegét, rombolja a bizalmat, visszaveti a gazdasági növekedést és drágítja az államadósság-finanszírozás költségét
Makro / Külgazdaság Kellemes meglepetés érheti, ha hétfőn megy tankolni
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 09:16
A szintén a Klasszis Médiához tartozó laptársunk Mfor Üzemanyagár-figyelő szerint tovább csökkenhet a benzin és a dízel ára. 
Makro / Külgazdaság Lehetne olcsóbb az élelmiszer, de rossz helyen keresi a megfejtést a kormány
Privátbankár.hu | 2025. március 7. 17:16
Az ATV Start vendége volt Gáspár András, a Klasszis Média lapigazgatója. A téma az élelmiszerek drágulása, a kiskereskedők és a kormányzat viszonya volt.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: Az Orbán-kormány kiköltekezése nemcsak hiba, hanem bűn
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. március 6. 19:32
A piacok jól fogadták a jegybankelnökváltást, persze ahhoz a dollár gyengülése is kellett, hogy a forint euróval szembeni árfolyama több napon át a 400-as szint alatt maradjon. De mi lesz a jövőben? Képes lesz a tavaly év végén még kormánytag Varga Mihály független maradni, ellenállni például a pénzügyminiszteri teendőket is magához vonó, ám a gazdasági növekedést hajszoló Nagy Márton nyomásának, ha azok veszélyeztetik az MNB inflációs céljait? Eköré fűztük fel a Bod Péter Ákos egyetemi tanárral, közgazdásszal folytatott beszélgetésünket, amely során lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője felidézte, milyen volt, amikor ő került a jegybankelnöki székbe. És persze jutott idő a gazdaságpolitika elemzésére is. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 71. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Kamatot vágott az EKB
Privátbankár.hu | 2025. március 6. 16:15
Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG