Itthon megszokott jelenség lett, hogy az egykor virágzó főútvonalak, mint a budapesti Rákóczi út mentén az üzletek sorra bezártak, üres, piszkos kirakatok fogadják az arra járókat. Az ok egyszerű volt: az üzletek beköltöztek a plázákba, és oda tódul a közönség. Azóta már kissé változik a helyzet, a Körút például egészen feléledt, de a folyamat teljesen nem fog visszafordulni. Most Amerikában is zajlik egy átalakulás, bár egész másmilyen.
Túl sok pláza
A plázák ott már 50 éve elindultak hódító útjukra, de miután hatalmas országról van szó a hazainál többszörösen nagyobb fejenkénti vásárlóerővel, és persze nem egy nagyvárosban koncentrálódik a gazdaság és a vásárlóerő java, mint nálunk, így annak idején nem is volt ilyen drámai a hatás. Viszont tény, hogy Amerikában egy lakosra hatszor annyi üzlet-alapterület jut, mint Európában vagy Japánban, és most látszik, hogy ez egyszerűen nem fenntartható, pláne, hogy az internetes vásárlás is csökkenti a piac méretét.
Az üzletek gyakran épp a plázákban zárnak be, így rengeteg kiadó terület lesz, és persze csökkennek a bérleti díjak. Mindez persze nem is meglepő egy olyan országban, ahol 1200 pláza van, kissé talán több az indokoltnál, vagy legalábbis a jelenlegi piaci igényeknél. Az Urban Outfitters vezérigazgatója szerint a plázák túl sok üzletet építettek kiadásra. Szerinte lufit fújtak, és mint a piaci lufik szoktak, ez most kipukkad.
Soha még ennyi
Az ezredforduló óta egyébként évente átlagosan 2-3000 üzlet zárt be az országban, de 2008-ban 6000 volt ez a szám, idén pedig a Bloomberg szerint 8000 fölött lehet ez a szám. Egyes kiskereskedelmi cégek csődöt jelentenek, így sokszor összes üzletük bezár, mások, mint pl. a J.C. Penney üzleteik egy részét, értelemszerűen a veszteségeseket zárják be. Van olyan is, amelyik teljesen átáll az e-kereskedelemre, és ezért zárja be minden boltját.
Azonban az internetes kereskedelemben sem könnyű bővülni: ott van az óriás, aki még időben kapcsolt, és most a piac nagy részét letarolja: az Amazon. Tavaly az internetes kereskedelem teljes növekedésének 53 százalékát vitte el az Amazon, a többi, sok ezer kereskedőnek jutott a maradék 47 százalék összesen.
A népszerűek kitartanak
Az üzletek bezárása területileg és az egyes bevásárlóközpontban meglehetősen eltérő mértékű: vannak népszerűbb, felkapottabb plázák, ezek remekül mennek, mindenki megtartja bennük az üzletét. Vannak gyengébben muzsikáló, úgynevezett C és D osztályúak, szinte kizárólag ezeket sújtja az üzletek bezárása. Ezek az összes bevásárlóközpont 30 százalékát képviselik.
A jólmenő plázákban egyébként nem is csökken a vásárlók száma: felmérések szerint a vásárlók 75 százaléka továbbra is szereti fizikailag megtekinteni a kínálatot és úgy vásárolni, így ők hosszabb távon sem térnek át az e-kereskedelemre, legfeljebb egy-egy termék esetében.