4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A már jó előre fülest kapott miniszterek és a katari emír édesanyja óriási profitot zsebeltek be azzal, hogy időben vettek telkeket az új csatorna útvonalán. A gigaprojekt elképesztő környezeti károkat okozna. Káncz Csaba jegyzete.

A török líra ebben a hónapban újra történelmi mélypontra süllyedt a nyugati devizákkal szemben. Ez azonban mintha csöppet sem zavarná a török elnököt újabb és újabb gigantikus projektjeinek megálmodásában.

Tegnap volt az első kapavágás

Recep Tayyip Erdogan az elmúlt években rekordsebességgel építette fel Isztambul új repülőterét, Törökország legnagyobb mecsetjét és a Boszporusz alatt áthúzódó alagutat. Mindez eltörpül azonban új terve, a második Boszporusz, egy új tengerszoros létrehozása mellett.

Átvágva erdőkön és szántóföldeken, a 20,75 méter mély az Isztambul-csatorna összesen 45 kilométer hosszan futna a Boszporusszal párhuzamosan, 275-350 méter szélességben. A hazai közönségnek belpolitikai PR-ként az első kapavágást tegnap tették meg Erdogan jelenlétében, de ez még nem jelenti azt, hogy az építkezés ténylegesen el is kezdődik.

Bár a csatorna önmagában mintegy 20 milliárd dollárba kerülne, ha az új és kicserélendő infrastruktúrát is figyelembe vesszük, akkor ebben az évtizedben a teljes projekt akár 250 milliárd dollárt is fölemésztene. A 15,5 millió lakosú Isztambul sztrádáit, víz- és villanyvezetékeit újjá kellene építeni. A már jó időben fülest kapott miniszterek és a katari emír édesanyja, Moza bint Nasszer sejk már óriási profitot zsebeltek be azzal, hogy időben vettek telkeket az új csatorna útvonalán.

Az új csatorna elképesztő környezeti károkat is okozna. Elpusztítaná Isztambul két víztározóját, ráadásul a megapolisz teljes talajvíz-készletét beszennyezheti.

Nem kell a főpolgármesternek

Erdogan legújabb építési óriásprojektjének megvalósítását tovább akadályozza az Isztambul élén két éve történt hatalomváltás. A szociáldemokrata Ekrem Imamoglu lett ugyanis a polgármester, ezzel pedig az elmúlt 25 évben először fordult elő, hogy a fővárost nem Erdogan AKP pártjának képviselője vezeti.

Recep Tayyip Erdogan beszél a NATO-tagországok állam-, illetve kormányfőinek találkozóján Brüsszelben 2021. június 14-én. Illusztráció. (Fotó: MTI/AP/Reuters pool/Yves Herman)
Recep Tayyip Erdogan beszél a NATO-tagországok állam-, illetve kormányfőinek találkozóján Brüsszelben 2021. június 14-én. Illusztráció. (Fotó: MTI/AP/Reuters pool/Yves Herman)

Az új polgármester pedig nem titkolja: ellenzi a megaberuházást. Ekrem Imamoglu szerint a projekt „Isztambul elárulása”, egy „gyilkos projekt”. Fogadkozik, hogy a terv megvalósításával „16 millió ember fog szembeszállni”. Kezdeményezte, hogy mondják fel azt az együttműködési megállapodást, amelyet az előző városvezetés kötött a kormánnyal.

A polgármester elutasító álláspontja, amelyet a város lakossága és tudósok is osztanak, alapvetően a magas építési költségeken és a számottevő környezetvédelmi aggodalmakon alapul.

„Szeretik vagy sem, az Isztambul-csatorna már épül. Nem fogjuk megengedni, hogy olyan emberek, akik nem látnak a jövőbe, nincsenek céljaik, nem szeretik országunkat és nem hisznek annak sikerében, eltántorítsanak bennünket” - fogadkozik ugyanakkor Erdogan.

A Boszporuszt nem kell tehermentesíteni

A Boszporusznak különleges jelentősége van a globális energia-biztonság szempontjából, tekintve, hogy a globális olajformalom mintegy 3 százaléka halad át rajta. De a tankerek száma 2002 óta csökkenő trendet mutat, részben amiatt, mert Ankara sikeresen terelte ezt át olaj- és gázvezetékek felé.

Törökország felé napjainkban már több energiafolyosó is érkezik Azerbajdzsán felől: egyrészt a csupán három éve használatba vett Transzanatóliai gázvezeték, másrészt a Transzkaukázusi vezeték, harmadrészt pedig Délkaukázusi vezeték. Mindhárom vezeték a Kaszpi-tengerből bányászott földgázt vezeti a török hálózatba.

Az még nem világos, hogy Törökország újonnan felfedezett fekete-tengeri gázlelőhelyei mennyire lesznek profitábilisak és milyen mértékben jelentenek plusz teherhajó forgalmat. Mindenesetre Törökország a közelmúltban megosztotta a felfedezés adatait a Chevron és az Exxon energia-óriásokkal.

A Kreml figyelmeztet

Moszkva már kifejezte ellenvetését az Isztambul-csatorna megépítésével kapcsolatban, amely megsértené az 1936-ban aláírt Montreux-i tengeri jogi egyezményt. Megépülése esetén, bár alternatív Boszporuszként biztosíthat átjárást a Fekete- és Márvány-tengerek közt, legalább annyi feszültséget hoz felszínre, mit amennyi előnnyel járhat.

Ha az új csatornán Törökország saját szájíze szerint engedné be vagy blokkolná a forgalmat, kialakulhat olyan hipotetikus szcenárió, amikor korlátozás nélkül vonulhatnak a Fekete-tengerre az amerikai hatodik flotta egységei. Beleértve a Tomahawk cirkáló rakéták hordozására képes Arleigh Burke-osztályú rombolókat, a repülőgép-hordozókat vagy a nukleáris tengeralattjárókat. Mindez az orosz biztonságpolitika szempontjából beláthatatlan következményekkel járna, az amúgy is Ukrajna miatt leterhelt délnyugati irány újabb megerősítését maga után vonva.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Itthon tankoljunk vagy külföldön? Attól függ, merre indulunk
Privátbankár.hu | 2025. június 7. 09:33
Alig van mostanában változás a benzinkutakon – és ez nem csak Magyarországon igaz. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő a régióban is körülnézett az árakat illetően.
Makro / Külgazdaság Ausztria megkapta azt a pofont, amit Magyarország nem
Privátbankár.hu | 2025. június 7. 08:58
Leminősítette Ausztriát a Fitch Ratings. A nemzetközi hitelminősítő mindenekelőtt a vártnál sokkal gyengébb osztrák közfinanszírozási és reálgazdasági teljesítménnyel indokolta a lépést.
Makro / Külgazdaság Elővette Magyarország hitelminősítését a Fitch – kivel játszunk egy ligában?
Privátbankár.hu | 2025. június 7. 08:36
A saját ligánkban jónak számítanak a fizetések, jönnek az autóipari beruházások, de a gazdasági növekedés minimális, és magas az államadósság – véli a Fitch Ratings.
Makro / Külgazdaság Felemás számok jöttek Amerikából
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 16:19
Az amerikai gazdaságról tettek közzé adatokat.
Makro / Külgazdaság Van, ahol dübörög a szekér Európában
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 13:45
A vártnál jobb lett az euróövezeti GDP-adat.
Makro / Külgazdaság Vége lehet a Magyarország elleni eljárásnak?
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 12:56
Értékeltek az uniós szakértők. 
Makro / Külgazdaság Mindenki köszönetet mondhat a cukornak
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 12:28
A FAO árindexe kedvező irányba mozdult. 
Makro / Külgazdaság Meglepetésre kamatot vágtak az indiai jegybankárok
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 11:15
Az irányadó ráta 5,5 százalékra csökkent. 
Makro / Külgazdaság Hosszú idő után kapott reménysugarat az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 08:35
Áprilisban ugyan még mindig csökkent az ipari termelés az előző év azonos időszakához viszonyítva, de a munkanaphatással kiigazított 2,3 százalékos mínusz a tizennégy hónapja tartó negatív trend legalacsonyabb mutatója.
Makro / Külgazdaság Csinosabb számok jöttek a boltokból
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 08:30
Megnőtt a vásárlási kedv áprilisban. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG