4p

Évente 700 repülőgép éri el a nyugdíjkorhatárt. Ezeket szétszedik vagy tárolják, jobb időkre várva. Az elmúlt 35 évben 16 ezer sugárhajtású utasszállító repülő került ki a forgalomból, és végezte bontókban. Utasszállítók és cargogépek egyaránt.

Több ezer forgalomból kivont sugárhajtású repülőgépet tárolnak a nevadai sivatagban - de Nagy-Britanniában és Kirgizisztánban is találhatók ilyen speciális repülőgép-temetők. A sivatagi környezet ugyanis meggátolja a korróziót, ráadásul olcsó a tárolás is. A kivénhedt légi járművek egy része jobb időkre, vagyis reaktiválásra vár, de többnyire a bontóban végzik. A nemzetközi légifuvarozási szervezet (IATA) adatai szerint évente átlagban 700 repülőgépet vonnak ki - akár időlegesen is - a forgalomból.

Forgalomból kivont repülőgépek az amerikai Tucsonban. Fotó: Depositphotos
Forgalomból kivont repülőgépek az amerikai Tucsonban. Fotó: Depositphotos

A gépmadarak "nyugdíjazását"  is részletes gyári előírások szabályozzák. A nagy gyártók - így elsősorban a Boeing, az Airbus, a kanadai Bombardier és a brazil Embraer - ugyanis pontosan meghatározzák a szükséges karbantartások idejét, és gyakoriságát, valamint azt is, hogy hány repült óra és életkor után kell végleg leállítani a gépeket. A forgalomból kivont repülők száma a Covid-években kissé emelkedett - elsőként a gazdaságtalanul üzemeltethető, elaggott típusokat tették ideiglenes vagy végleges pihenőre.

Nem csak az életkor számít

Nem feltétlenül az életkor a meghatározó, mert a korszerű repülőket időről-időre felújítják, sőt olyan generálszervizt is végeznek, amely során szinte a falig elbontják  és kicserélik a teljes berendezést és a hajtóműveket is. 

Tavaly összesen 429 utasszállító gépet vontak ki a forgalomból, amelyek átlagéletkora 23 év volt, míg egy évvel korábban 738-at szelektáltak ki, amelyek szintén ilyen átlagéletkort értek el.

Ha viszont a géptípusokat vesszük sorra, érdekes adatokra lelhetünk. A leggyakrabban leselejtezett géptípus a Boeing 777-300ER, de megjelent már az egykori sztár, az Airbus 380-as is. Mindkettő viszonylag fiatal: az előbbi típus átlag 13,8 éves kor után, az utóbbi 11 év után került tartósan a földre. (Ez utóbbi esetében a roppant gazdaságtalan működtetés/fenntartás volt a selejtezés fő oka!)

Az idei év első felében mintha csillapodott volna a leállítási tempó, hiszen január és március között mindösszesen 65 repülőt küldtek nyugdíjba. Ennek oka vélhetően az, hogy a megnövekedett utazási kedv kielégítésére több repülőgépre van szüksége a légitársaságoknak - vagyis reaktiváltak öregecske gépmadarakat is. A tavalyi statisztikák ugyanakkor azt is kimutatták, hogy olyan gépmatuzsálemek is eltűntek a forgalomból, mint a McDonell Douglas cég (ez már nem is létezik, lenyelte a Boeing) MD80-as típusa vagy a Boeing 737-esek “őstípusa” - mindkettő három évtizedes szolgálat után került kivonásra.

Temető vagy bontó

A forgalomból kivett gépek egy része sivatagokban levő "parkolókba" - angolul boneyard - kerül. Itt őrzik és tárolják ezeket, amíg a sorsukról nem döntenek. Ha a repülőgépgyárak valamilyen ok miatt nem tudnak elég új gépet leszállítani, akkor időlegesen ismét a levegőbe emelkednek - vagy szétbontják őket.

Az ismételt forgalombahelyezés keskenytörzsű gépek esetében 40, szélestörzsűek esetében pedig 100 munkaórát igényel - vagyis ez nem jár őrült költséggel. A bontás során pedig a jó állapotban levő részegységekre mindig van vevő. Egy gyári új hajtómű például 2 millió dollárba is kerül - bontásból viszont a feleannyiból megúszható. Jó eladhatók az ülések is, darabjukért 450-5000 dollárt is fizetnek a légitársaságok. Egy átlagos, közepes méretű - vagyis 100-150 személyes - utasszállítógépet 30-60 nap alatt bontanak részegységekre, aztán 1500-2000 alkatrészt értékesítenek - természetesen minden részegységhez garanciát és minőségbizonyítványt mellékelnek.

A profi bontási technológia eredménye, hogy a repülőgépek mintegy 90 százalékát újra fel lehet használni vagy dolgozni, még az aluminiumból készülő géptörzset is. Igaz, ez utóbbit darabokra vágva szállítják el a kohókba.

Speciális, de nem jellemző a gépek hobbi felhasználása. A stockholmi Arlanda reptér mellett egy Boeing 747-es Jumbo gépből például szállodát alakítottak ki. Másutt pedig gyermekjátszótérré vagy étteremmé alakítottak leharcolt repülőket.

Itthon közkedvelt volt a Győr határában, az 1-es országút mellett álló szovjet IL-18-as négy légcsavaros repülő, amely évtizedeken át vendéglőként is működött.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kína érces hangon szólt vissza a legutóbbi amerikai szankciókra
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 16:20
Kína megtiltotta kulcsfontosságú ásványok exportját az Egyesült Államokba.
Makro / Külgazdaság Törökországban magasról törik le, és ennek meg is van az ára
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 14:44
A vártnál kevésbé lassult az infláció novemberben, és még így is rendkívül magas.
Makro / Külgazdaság Alig látszik, mégis gyorsult Svájcban
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 14:23
Még így is majdnem a legalacsonyabb 2021 júliusa óta.
Makro / Külgazdaság Putyin kénytelen lesz megfutamodni?
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 10:39
Az orosz gazdaság messze nincs olyan állapotban, hogy még évekig támogatni tudja Vlagyimir Putyin háborúját Ukrajna ellen. Legalábbis egyre több szakértő van ezen a véleményen.
Makro / Külgazdaság Újabb amerikai pofont kapott Kína
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 10:11
Behajtani tilos a chipeknek. 
Makro / Külgazdaság Kiütötték Magyarországot: megjött a „jegyzőkönyv”
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 08:30
A részletes adatok szerint is recesszióban van Magyarország. Éves és negyedéves szinten is csökkent a GDP.
Makro / Külgazdaság Trump közölte, hova tart
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 07:47
Donald Trump leendő amerikai elnök közösségi oldalán hétfőn bejelentette, hogy szombaton Párizsba utazik.
Makro / Külgazdaság Térképen mutatjuk, hogy miért téved Orbán Viktor
Kollár Dóra | 2024. december 3. 05:42
A miniszterelnök szerint a minimálbéremeléssel Magyarország a középmezőny élére kerül. Más kérdés, hogy a középmezőny inkább tűnik kissé lemaradt üldözőbolynak.
Makro / Külgazdaság Igen kellemetlen hír érkezett Nagy-Britanniából
Privátbankár.hu | 2024. december 2. 19:38
Kilenchavi mélypontra süllyedt a brit feldolgozószektor aktivitási mutatója novemberben.
Makro / Külgazdaság Hiába vártak erre Olaszországban
Privátbankár.hu | 2024. december 2. 18:51
A novemberi inflációs adat rácáfolt az elemzői várakozásokra.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG