7p
Az ezredforduló után ugrásszerűen megnőtt a hazai drogpiac nagysága, amivel magunk mögé utasítottuk a hollandokat is. Prostituáltakra azonban még így is többet költünk – derül ki egy friss tanulmányból, amely összehasonlítja mire jutottak szigorúbb svédek és a liberálisabb hollandok e két területen.

A közéletben megjelenő álláspontok és véleményekhez képest tiszteletreméltóan adatvezérelt és alapos tanulmány jelent meg a legfrissebb Közgazdasági Szemlében a kábítószerpiac, valamint a prostitúció hazai és külföldi gyakorlatáról. A publikációt jegyző Sárkány Péter főiskolai tanszékvezető Magyarország mellett két olyan állam tapasztalatait mutatta be, amelyek a tiltástól a liberalizálásig terjedő skála két végén helyezkednek el.

Svédország mind a prostitúció, mind a drogpolitika szempontjából a legszigorúbb országok közé tartozik: a szexuális szolgáltatás nyújtása ugyan nem, de megvásárlása bűncselekménynek számít 1999 óta, a kábítószer-fogyasztás pedig teljes tiltás alatt áll.

A prostitúció szabályozása

A prostitúció szabályozásának három modellje van, ebből teljesen tisztán egyik sem érvényesül a valóságban, hiszen a jogszabályok ennél összetettebbek, és a valós szabályozások egyszerre emelhetnek be elemeket a különböző modellekből.

Napjainkban  - legalábbis Európa jelentősebb részén - már meghaladottnak számít a teljes tilalom, bár a magyar szabályozás ennek egyes elemeit még hordozza. Ebben a modellben a prostitúció szereplőit (prostitútor, prostituált és kliens) egyaránt büntetik. A másik modell a legalizáló és állami szabályozás alá vonó, ahol munkaként tekintenek a prostitúcióra, az állam adót szed utána és infrastruktúrát biztosít. A harmadik modell az emberi jogi doktrína mentén közelíti meg a prostitúciót, amelyet elválaszthatatlannak tart az emberkereskedelemtől (ezt még a legmegengedőbb modellek is tiltják) és azt mondja, hogy a prostituált áldozat, ezért nem bünteti. A modell a prostitúciót és az emberkereskedelmet elítéli, mert az kizsákmányoló és modernkori rabszolgaságként tekint rá. Ezek miatt a jelenséget azzal igyekszik megszüntetni, hogy a keresletet számolja fel, tehát az ügyfelet bünteti, a prostituáltat pedig védelmezi, és segíti abban, hogy kikerüljön kiszolgáltatott helyzetéből.

A holland drogpiac szabályozása 2008-ig különösen a könnyű drogok tekintetében olyannyira megengedő és ennek köszönhetően Európa-szerte népszerű volt, hogy az azóta bevezetett változtatások elsődleges céljaként a kábítószer turizmus visszaszorítását fogalmazták meg. A prostitúció 2007-ig teljes körűen liberalizált volt, azóta bevezettek, illetve, terveznek bevezetni néhány szigorítást.

Mit mutatnak a számok?

Magyarországon forintban számolva, a prostitúciós szektor 1995 és 2011 között megduplázódott a hozzáadott érték alapú KSH-s adatok szerint: 63 milliárd forintról 129 milliárd forintra emelkedett az összes bevétel. Ez utóbbi nagyjából annyi, mint amennyit könyvekre és újságokra költenek belföldön évente a magyar háztartások!  A látszólagos növekedéssel kapcsolatban azonban fontos hangsúlyozni, hogy az említett időszakban a fogyasztói árszínvonal több mint 3,5-szeresére emelkedett,  nem véletlenül mutat rá a szerző, hogy a szektor GDP-arányos nagysága 1995-től 2011-ig 1,1 százalékról 0,5 százalékra mérséklődött.

Forrás: Sárkány (2014)

A hazai kábítószerpiacról ezzel éppen ellentétes folyamatokat mutatnak a számok. A kilencvenes évek közepétől tizenöt év alatt 8,6 milliárd forintról 97,2 milliárd forintra emelkedett az ágazat nagysága. A kétezres évek elején tapasztalt kiugró növekedés a szerző szerint részben azzal magyarázható, hogy az uniós csatlakozásunk miatt eltűntek a határok. Az említett folyamatok eredményeképpen a kábítószerpiac GDP-arányos nagysága 0,15 százalékról 0,35 százalékra emelkedett a vizsgált periódusban.


Így készült…

A prostitúció és a drogpiac nagyságáról nagyon különböző számok és álláspontok látnak napvilágot. Éppen ezért a tanulmány elején rögzíti a szerző, hogy az egyes országok által használt becslési eljárások összehasonlíthatóságát az EU és az OECD által kiadott szakmai ajánlások biztosítják. Mindemellett azt is hangsúlyozza a szerző, hogy nem vállalkozik a prostitúció és a kábítószer kérdéskörét teljes körűen körbejárni, csupán a hivatalos statisztikai adatok felhasználásával igyekszik árnyaltabb képet nyújtani a problémáról.

Megnyertük a drogháborút

A leginkább szembetűnő magyar sajátosság a másik két vizsgált országhoz képest, a két piac egymáshoz viszonyított nagysága. Míg a nemzetközi összehasonlításra alkalmas utolsó, 2006. évi adatok azt jelzik, hogy a drogpiac Hollandiában 2,5-szer, Svédországban pedig 4-szer akkora, mint a prostituáltaké, addig nálunk 2006-ban a kábítószerből származó bevétel csupán a 80 százalékát érte el a prostitúció forgalmának.

A tanulmány adatai azonban egy ennél sokkal szomorúbb összefüggésre is felhívják a figyelmet. Ha az összehasonlíthatóság érdekében a GDP-hez viszonyítva mérjük az egyes iparágakat, abból az derül ki, hogy a kábítószer területén az ezredforduló után átvette hazánk Hollandiától az első helyet, amelyet nem csupán biztosan őrzött a vizsgált időszak végéig (2006), de folyamatosan növelte is az előnyét.

Forrás: Sárkány (2014)

Tendenciáját tekintve ugyan csökkenő, nemzetközi összehasonlításban azonban mégis kiemelkedő a magyarországi prostitúció forgalma a két másik országhoz képest. Miközben Hollandiában 1995 és 2006 között GDP-arányosan 0,1 százalék körül mozgott a szektor nagysága, Svédországban pedig 3 ezrelékről kettőre zsugorodott, addig ez a mutató hazánkban jelentős csökkenés után is 0,4 százalék volt az utolsó vizsgált évben.

A Hollandiához képest négyszeres, Svédországhoz képest 22-szeres különbség egy részét magyarázza ugyanakkor, hogy az egy főre jutó GDP (vásárlóerő paritáson) mindként nyugat-európai országban nagyjából kétszer akkora, mint Magyarországon, és ez némileg árnyalja drogpiaci elsőbbségünk jelentőségét is.

Eredményesebb a szigor?

A magyar és külföldi adatok összehasonlítása mellett a tanulmány igyekszik néhány tanulságos következtetést levonni a svéd és a holland modell tapasztalatai alapján.  Az összefoglalásából az derül ki, hogy a kábítószer forgalma 1995 és 2006 között GDP-arányosan mindkét országban mérséklődött, Svédországban valamivel nagyobb ütemben, mint Hollandiában. A szerző ugyanakkor nagyobb hangsúlyt fektet a nominális adatok összevetésére, ami sokkal nagyobb különbséget jelez: míg a Svédországban a forgalom tíz százalékkal csökkent, addig Hollandiában negyven százalékkal emelkedett. A két elszámolás közötti különbség azzal magyarázható, hogy ebben az időszakban az árszínvonal növekedése tíz százalékponttal magasabb, a reálnövekedés üteme viszont majdnem ugyanennyivel alacsonyabb volt Hollandiában.

 

 

A helyzet némileg hasonló a prostitúció esetén is. Míg a piac GDP-arányos nagysága mindkét államban egy nagyon enyhe csökkenést mutat, addig nominálisan a Svédországban mért 10 százalék alatti növekedéshez képest Hollandiában közel 50 százalékkal emelkedtek a bevételek 1995 és 2006 között.

Az említett számokból a szerző azt a következtetést vonja le, hogy mind a prostitúció, mind a kábítószer esetében eredményesebbnek tűnik a svéd gyakorlat a holland liberalizációhoz képest. Azt is hozzáteszi ugyanakkor, hogy prostitúció és a kábítószer-fogyasztás a liberális megközelítés mellett sem olyan jelentős, mint ahogy azt sok szakértő és tanulmány beállítja. Összességében pedig arra a megállapításra jut, hogy az illegális szektor két fő területén nagyobb eséllyel számíthatunk sikerre, ha a szabályozási módszerek többféle tárházát, a keresletre és a kínálatra ható eszközöket együtt alkalmazzuk. Hozzátéve, hogy a sikeres szabályozás erőteljesen függ a probléma nagyságrendjétől, a társadalmi támogatottságtól és a környező országok gyakorlatától.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem jött be az elemzők várakozása: mi a baj a németekkel?
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 13:38
Gyengébb adat érkezett a vártnál.
Makro / Külgazdaság Óriási változás jön a benzinkutakon júliustól
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 11:43
A nyár második hónapja jelentős üzemanyagár-csökkenéssel indul.
Makro / Külgazdaság A lengyelek is bevették a keserű magyar pirulát
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 11:31
Azután, hogy nálunk májusban az előző havinál magasabb lett az infláció, most a lengyelek jelentették ugyanezt, csak már júniusról.
Makro / Külgazdaság Eddig jó, mondják a britek, de mi lesz azután?
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 11:08
Gyorsult a brit gazdaság növekedési üteme az első negyedévben, a kilátások azonban nem biztatóak.
Makro / Külgazdaság Ön TikTokozik? Akkor most reménykedhet
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 10:17
Donald Trump amerikai elnök a Fox Newsnak adott interjúban közölte, hogy egy „nagyon gazdag emberekből” álló csoport készen áll megvásárolni a TikTokot.
Makro / Külgazdaság Fontos gesztust tett Kína Japánnak
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 08:50
Hszi Csin-pingék újra megnyitja a piacaikat a japán tengeri termékek előtt.
Makro / Külgazdaság Ettől még jobban kiverhet minket a víz
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 08:30
Áprilishoz képest ugyan májusban az ipari termelői árak csökkentek, ám az előző év azonos időszakához képest közel 7 százalékkal nőttek, alapvetően az élelmiszeripar átlagnál nagyobb drágulása miatt.
Makro / Külgazdaság Elvileg nyilvánosságra kerülhet, kik a NER-es magántőkealapok gazdái – de gyakorlatilag is?
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 07:46
Bár egy uniós direktíva alapján január 1-jétől kötelesek felfedni a magántőkelapok a tulajdonosaik kilétét, az nem mindenegyikőjükre vonatkozik, ráadásul az átlagembernek az adatokhoz sem könnyű hozzáférnie.
Makro / Külgazdaság Fontos bejelentésre készül az állam hivatala
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 06:55
Az ipari termelői árak májusi adatait közli ma a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Makro / Külgazdaság Drágult a bevásárlás: berúgta az ajtót a burgonya a diszkontokban
Kollár Dóra | 2025. június 30. 05:37
Pánikra még nincsen ok, de enyhe áremelkedést mértünk június végén a három nagy diszkontlánc áraiban. Itt a legújabb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés.   
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG