1p
Az Európai Bizottság múlt héten kihirdette, mely országoknak, milyen fejlesztési projektekre és mekkora összeget ítéltek meg a transz-európai közlekedési hálózatok fejlesztését illetően. Az ún. TEN-T 2011 Éves Felhívás keretében öt kiemelt területre különböző fejlesztési célokra 200 millió eurónyi, főleg 50%-os támogatást osztott ki a Bizottság. A kerethez képest nekünk csak "alamizsna" jutott, saját projektünk tulajdonképpen nincs is.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület arra hívta fel szerkesztőségünk figyelmét, hogy a pénzek elosztása meglehetősen igazságtalan: az alapvetően jobb infrastruktúrával rendelkező nyugati, illetve "régi" tagállamok ugyanis több forrást kaptak, mint az újak, mint például Magyarország.

Egy projekt, és pár százezer euró, ennyi jutott nekünk

Ebben az eredményben természetesen az elégtelen lobbi erő is kimutatkozik, amely egyenes következménye annak, hogy a 22 magyar Európa parlamenti képviselő közül egyetlen egy sem foglalt helyet a Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságban.

A sok támogatott projekt közül Magyarország mindösszesen egyben vesz részt, Franciaországgal, Olaszországgal, Spanyolországgal és Szlovéniával közös projektben, amelynek az összesített támogatása 1,692 millió euró. Ez azt jelenti, hogy a 200 millió eurós büdzséből hazánknak alig pár százezer euró jut. A projekt amúgy a 6-os Vasúti Áruszállítási Korridorra vonatkozó tanulmányok készítésére irányul (5-ös prioritású projekt).

A kizárólag egy államra fókuszáló projektek finanszírozási összege alapján az alábbi táblázat sorrendje alakult ki. Ezen országokhoz befolyó pénzek nagyságát tovább emeli az általában 4-6 államra kiterjedő „több államos akciók” sora, ahol a támogatási összegeken a tevékenységek arányában osztoznak.

A TEN-T 2011 pályázatának nyertesei
Ország Egy államos projekt száma
(zárójelben a több államos projektek)
Elnyert támogatás (millió euró)
Spanyolország 9 (5) 22,930
Ausztria 5 (1) 20,372
Olaszország 6 (4) 18,523
Hollandia 5 (5) 16,809
Anglia 5 (3) 16,875
Franciaország 7 (7) 14,991
Belgium 6 (5) 14,235
Svédország 6 (4) 13,105
Dánia 2 (2) 10,000
Finnország 2 (1) 9,400
Németország 2 (3) 7,940

Forrás: Európai Bizottság

A közös fejlesztések fontosságát hangsúlyozzák pedig...

Szerdán az országjelentések kiadása után az EU pénzügyi biztosa Olli Rehn Werner Hoyerrel, az Európai Beruházási Bank (EIB) elnökével találkozott, hogy aláírják a megegyezést az európai porjektkötvényekről, melyekkel a nagyobb, transzeurópai infrastrukturális beruházásokat kívánják finanszírozni. Rehn szerint az európai közlekedés modellje ma is a XX. század elejét idézi, erősen meglátszanak rajta például az országhatárok, a nagyobb autópályák nincsenek összekötve, stb. A kötvények próba éve 2013 lesz (230 millió eurós kísérletről van szó), ha sikeres a kezdeményezés, 2014-től élesítik.

Brüsszel tehát elkötelezett a több állam részvételével megvalósuló infrastruktúra-fejlesztő programok mellett. Ehhez képest a most kihirdetett TEN-T 2011-es pályázaton mégis az egy államban megvalósuló projektek dominálnak, ilyenből 55-öt támogat Brüsszel, míg a több állam részvételével zajló projektekből csak 40-et. A kiírásban tehát valóban érezhető, hogy túlsúlyban vannak azok a projektek, melyek tagállami kooperáció nélkül valósulnak meg, főleg olyan államokban, ahol az infrastruktúra fejlettségi szintje megfelelő.

Ennek tükrében még érdekesebb, hogy miért utasították el pl. a MGKKE pályázatát. A magyar klaszter részt vett volna egy projektben, de a projektjavaslatokat elemző brüsszeli igazgatóság elutasította a kérvényt, mert a tagok mindegyike egy országból - Magyarországról - került volna ki.

Szükségünk van minden egyes eurócentre

A 2012-ben meghirdetett pályázati felhívás jelentős része szolgálta azt a célt, hogy a 2014-2020 közötti új pénzügyi ciklusban a fejlesztésekre felhasználandó 550 milliárd euró megpályázására kellően megalapozott, felkészült tervek állhassanak rendelkezésre. A közzétett lista alapján már most kijelenthető, hogy a brüsszeli igazgatóság a Horizon 2020 pénzügyi kereteiből alig szán a jelentős elmaradású közlekedési infrastruktúrával kínlódó, 2004-ben és azután csatlakozott tagállamok építésére, felzárkóztatására. Lobbi erő híján Magyarország leszakadása – közlekedésében is – tovább folytatódik. A Horizon 2020 kapcsán egyetlen sikert könyvelhet el hazánk, a kutatói életpálya támogatására kapunk majd pénzt ugyanis.

A beruházási szint Magyarországon nagyon alacsony, az uniós források most ebből a szempontból nagyon is fontosak számunkra. Nem véletlenül tesz meg mindent a kormány azért, hogy a túlzottdeficit-eljárás nehogy odáig fajuljon, hogy a kohéziós alapok egy részétől elesünk: ezeket a pénzeket ugyanis szintén infrastruktúra-fejlesztésre lehetne fordítani.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Enyhült a német ipar ellátási hiánya
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 17:06
Csaknem a Covid előti szintre jutott vissza.
Makro / Külgazdaság Még nagyobb megszorítás jöhet a választások után?
Vég Márton | 2024. április 15. 15:01
Varga Mihály pénzügyminiszter 675 milliárd forintnyi állami beruházás elhalasztását jelentette be a legutóbbi Kormányinfón. Ekkora költségvetési kiigazítás elég vagy még várható egy újabb csomag? Ezekről a témákról beszélt újságírónk, Vég Márton a Trend FM hétfő reggeli műsorában.
Makro / Külgazdaság Bombaként robbanhat Magyar Péter pártja júniusban - elképesztő eredményt hozott a szavazás
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 14:44
Ez alapján nem az a kérdés, hogy szerez-e európai parlamenti helyet a TISZA Párt, hanem az, hogy Fideszt meg tudja-e verni.
Makro / Külgazdaság Ízekre szedte Magyar Péter Ukrajnával kapcsolatos álláspontját Rácz András
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 11:13
A kormánypropaganda szólamai köszöntek vissza Magyar Péter szájából, de ki lehet javítani a tévedéseket.
Makro / Külgazdaság Európa napelemgyártó kapacitásainak 10 százaléka kivándorol
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 10:51
A német Meyer Burger bezárja üzemét Freibergben miután a kormányzati támogatás későn érkezett. Az Európai Unió elveszti napelemiparát a támogatási versenyben?
Makro / Külgazdaság Szerdától megint jobb lesz csukott szemmel tankolni
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 10:14
Nem lefele mozdulnak az árak.
Makro / Külgazdaság Valóban lassul az élelmiszerek drágulása, de mennyi ebben a kormány szerepe?
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 09:57
Az elmúlt hónapokban mért lassuló infláció sikerét Nagy Márton gazdasági miniszter rendre a kormány tevékenységének tudja be, miközben a szakértők szerint más a helyzet.
Makro / Külgazdaság Mégis kinek kéne kifizetnie a klímaváltozás okozta károkat?
Kollár Dóra | 2024. április 14. 17:37
Mostanra nem lehet az éghajlatváltozást figyelmen kívül hagyni, hiszen például a Csendes-óceán alacsonyan fekvő területein mindennapi valósággá vált – arra azonban már kevesebben gondolnak, hogy a világ ingatlanjainak jelentős százalékát fenyegeti, akár ott is, ahol nem is gondolnánk rá.
Makro / Külgazdaság Német autóipari cégek ellenzik az uniós védővámokat Kínával szemben
Privátbankár.hu | 2024. április 13. 12:15
A VDA szerint a technológiai együttműködés akadályozásával mindkét félnek ártanának.
Makro / Külgazdaság Évente harmadával nő a globális akkumulátorpiac
Privátbankár.hu | 2024. április 13. 11:09
A kínai gyártók már Európára összpontosítanak, írja a Roland Berger tanácsadó cég.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG