1p
Az Európai Bizottság múlt héten kihirdette, mely országoknak, milyen fejlesztési projektekre és mekkora összeget ítéltek meg a transz-európai közlekedési hálózatok fejlesztését illetően. Az ún. TEN-T 2011 Éves Felhívás keretében öt kiemelt területre különböző fejlesztési célokra 200 millió eurónyi, főleg 50%-os támogatást osztott ki a Bizottság. A kerethez képest nekünk csak "alamizsna" jutott, saját projektünk tulajdonképpen nincs is.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület arra hívta fel szerkesztőségünk figyelmét, hogy a pénzek elosztása meglehetősen igazságtalan: az alapvetően jobb infrastruktúrával rendelkező nyugati, illetve "régi" tagállamok ugyanis több forrást kaptak, mint az újak, mint például Magyarország.

Egy projekt, és pár százezer euró, ennyi jutott nekünk

Ebben az eredményben természetesen az elégtelen lobbi erő is kimutatkozik, amely egyenes következménye annak, hogy a 22 magyar Európa parlamenti képviselő közül egyetlen egy sem foglalt helyet a Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságban.

A sok támogatott projekt közül Magyarország mindösszesen egyben vesz részt, Franciaországgal, Olaszországgal, Spanyolországgal és Szlovéniával közös projektben, amelynek az összesített támogatása 1,692 millió euró. Ez azt jelenti, hogy a 200 millió eurós büdzséből hazánknak alig pár százezer euró jut. A projekt amúgy a 6-os Vasúti Áruszállítási Korridorra vonatkozó tanulmányok készítésére irányul (5-ös prioritású projekt).

A kizárólag egy államra fókuszáló projektek finanszírozási összege alapján az alábbi táblázat sorrendje alakult ki. Ezen országokhoz befolyó pénzek nagyságát tovább emeli az általában 4-6 államra kiterjedő „több államos akciók” sora, ahol a támogatási összegeken a tevékenységek arányában osztoznak.

A TEN-T 2011 pályázatának nyertesei
Ország Egy államos projekt száma
(zárójelben a több államos projektek)
Elnyert támogatás (millió euró)
Spanyolország 9 (5) 22,930
Ausztria 5 (1) 20,372
Olaszország 6 (4) 18,523
Hollandia 5 (5) 16,809
Anglia 5 (3) 16,875
Franciaország 7 (7) 14,991
Belgium 6 (5) 14,235
Svédország 6 (4) 13,105
Dánia 2 (2) 10,000
Finnország 2 (1) 9,400
Németország 2 (3) 7,940

Forrás: Európai Bizottság

A közös fejlesztések fontosságát hangsúlyozzák pedig...

Szerdán az országjelentések kiadása után az EU pénzügyi biztosa Olli Rehn Werner Hoyerrel, az Európai Beruházási Bank (EIB) elnökével találkozott, hogy aláírják a megegyezést az európai porjektkötvényekről, melyekkel a nagyobb, transzeurópai infrastrukturális beruházásokat kívánják finanszírozni. Rehn szerint az európai közlekedés modellje ma is a XX. század elejét idézi, erősen meglátszanak rajta például az országhatárok, a nagyobb autópályák nincsenek összekötve, stb. A kötvények próba éve 2013 lesz (230 millió eurós kísérletről van szó), ha sikeres a kezdeményezés, 2014-től élesítik.

Brüsszel tehát elkötelezett a több állam részvételével megvalósuló infrastruktúra-fejlesztő programok mellett. Ehhez képest a most kihirdetett TEN-T 2011-es pályázaton mégis az egy államban megvalósuló projektek dominálnak, ilyenből 55-öt támogat Brüsszel, míg a több állam részvételével zajló projektekből csak 40-et. A kiírásban tehát valóban érezhető, hogy túlsúlyban vannak azok a projektek, melyek tagállami kooperáció nélkül valósulnak meg, főleg olyan államokban, ahol az infrastruktúra fejlettségi szintje megfelelő.

Ennek tükrében még érdekesebb, hogy miért utasították el pl. a MGKKE pályázatát. A magyar klaszter részt vett volna egy projektben, de a projektjavaslatokat elemző brüsszeli igazgatóság elutasította a kérvényt, mert a tagok mindegyike egy országból - Magyarországról - került volna ki.

Szükségünk van minden egyes eurócentre

A 2012-ben meghirdetett pályázati felhívás jelentős része szolgálta azt a célt, hogy a 2014-2020 közötti új pénzügyi ciklusban a fejlesztésekre felhasználandó 550 milliárd euró megpályázására kellően megalapozott, felkészült tervek állhassanak rendelkezésre. A közzétett lista alapján már most kijelenthető, hogy a brüsszeli igazgatóság a Horizon 2020 pénzügyi kereteiből alig szán a jelentős elmaradású közlekedési infrastruktúrával kínlódó, 2004-ben és azután csatlakozott tagállamok építésére, felzárkóztatására. Lobbi erő híján Magyarország leszakadása – közlekedésében is – tovább folytatódik. A Horizon 2020 kapcsán egyetlen sikert könyvelhet el hazánk, a kutatói életpálya támogatására kapunk majd pénzt ugyanis.

A beruházási szint Magyarországon nagyon alacsony, az uniós források most ebből a szempontból nagyon is fontosak számunkra. Nem véletlenül tesz meg mindent a kormány azért, hogy a túlzottdeficit-eljárás nehogy odáig fajuljon, hogy a kohéziós alapok egy részétől elesünk: ezeket a pénzeket ugyanis szintén infrastruktúra-fejlesztésre lehetne fordítani.



A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Bejöhet Orbán Viktor all-inja?
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 15:57
A Trend FM hétfő reggeli adásában lapunk főszerkesztője, Csabai Károly sorra vette azokat az érveket, amelyek segíthetik a kormány által a jövő évre kitűzött 3,4 százalékos gazdasági növekedés – amelyhez még közelítőt sem várnak sem az elemzők, sem a gazdaságkutatók, sem a nemzetközi szervezetek – elérését. valamint azokat, amelyek meggátolhatják azt.
Makro / Külgazdaság Fontos üzenetet kaptunk Frankfurtból
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 10:58
Christine Lagarde szerint az EKB közel áll inflációs céljának eléréséhez.
Makro / Külgazdaság Most szembesültünk azzal, hogy kozmetikázott az állam hivatala
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 08:30
A KSH hétfő reggeli közlése szerint az októberi külkereskedelmi többlet magasabb lett a korábban nyilvánosságra hozottnál. 
Makro / Külgazdaság Valaki megmagyarázná, mi történik a forinttal?
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 07:39
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Makro / Külgazdaság Autópályás rekord született Romániában
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 15:33
Romániában megdőlt az autópálya-építés 11 éves rekordja. A hálózat 2024-ben jelentősen bővült. 
Makro / Külgazdaság Íme Trump legújabb fenyegetése
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 14:02
Trump visszavenné a Panama-csatornát a magas használati díjak miatt.
Makro / Külgazdaság Az ukránok felé billen a legfrissebb matek, előzik az oroszokat
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 10:11
Az ukrán vállalatok alkalmazkodtak a katasztrofális üzleti környezethez, így a gazdaság külföldi támogatását kihasználva működőképesek maradtak. Egy évig még amerikai támogatás nélkül is kihúzhatják.
Makro / Külgazdaság Valakinek 394 milliárd forintos ajándékot hozhat a Jézuska
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 09:19
Különleges éve volt a szerencséseknek 2024 az Egyesült Államokban, ugyanis a Mega Millions játékban, ami a magyarországi ötöshöz lottóhoz hasonlít, sokan lettek multimilliomosok.
Makro / Külgazdaság Magyarország is szeretne róla példát venni, Németországból viszont egy pofon jöhet
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 08:22
Az OECD elkészítette a különböző országokra vonatkozó GDP-előrejelzéseit. India jókora előnnyel vezeti a mezőnyt. 
Makro / Külgazdaság „Nem vagyok biztos benne, hogy megvan az a 280 milliárd forint” – milyen csontvázak vannak Matolcsy György szekrényében?
Privátbankár.hu | 2024. december 21. 14:35
Úgy tűnik, szabad elvonulást engedélyezett Matolcsy Györgynek Orbán Viktor, cserébe a távozó jegybankelnök is szépeket mond róla búcsúzóul. De mi van, ha esetleg mégis megkapargatják kicsit az ügyeit, például a a Kúria és az Alkotmánybíróság döntése szerint „közpénz-jellegüket el nem vesztett” milliárdokat kezdik keresni?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG