1p
Az Európai Bizottság múlt héten kihirdette, mely országoknak, milyen fejlesztési projektekre és mekkora összeget ítéltek meg a transz-európai közlekedési hálózatok fejlesztését illetően. Az ún. TEN-T 2011 Éves Felhívás keretében öt kiemelt területre különböző fejlesztési célokra 200 millió eurónyi, főleg 50%-os támogatást osztott ki a Bizottság. A kerethez képest nekünk csak "alamizsna" jutott, saját projektünk tulajdonképpen nincs is.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület arra hívta fel szerkesztőségünk figyelmét, hogy a pénzek elosztása meglehetősen igazságtalan: az alapvetően jobb infrastruktúrával rendelkező nyugati, illetve "régi" tagállamok ugyanis több forrást kaptak, mint az újak, mint például Magyarország.

Egy projekt, és pár százezer euró, ennyi jutott nekünk

Ebben az eredményben természetesen az elégtelen lobbi erő is kimutatkozik, amely egyenes következménye annak, hogy a 22 magyar Európa parlamenti képviselő közül egyetlen egy sem foglalt helyet a Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságban.

A sok támogatott projekt közül Magyarország mindösszesen egyben vesz részt, Franciaországgal, Olaszországgal, Spanyolországgal és Szlovéniával közös projektben, amelynek az összesített támogatása 1,692 millió euró. Ez azt jelenti, hogy a 200 millió eurós büdzséből hazánknak alig pár százezer euró jut. A projekt amúgy a 6-os Vasúti Áruszállítási Korridorra vonatkozó tanulmányok készítésére irányul (5-ös prioritású projekt).

A kizárólag egy államra fókuszáló projektek finanszírozási összege alapján az alábbi táblázat sorrendje alakult ki. Ezen országokhoz befolyó pénzek nagyságát tovább emeli az általában 4-6 államra kiterjedő „több államos akciók” sora, ahol a támogatási összegeken a tevékenységek arányában osztoznak.

A TEN-T 2011 pályázatának nyertesei
Ország Egy államos projekt száma
(zárójelben a több államos projektek)
Elnyert támogatás (millió euró)
Spanyolország 9 (5) 22,930
Ausztria 5 (1) 20,372
Olaszország 6 (4) 18,523
Hollandia 5 (5) 16,809
Anglia 5 (3) 16,875
Franciaország 7 (7) 14,991
Belgium 6 (5) 14,235
Svédország 6 (4) 13,105
Dánia 2 (2) 10,000
Finnország 2 (1) 9,400
Németország 2 (3) 7,940

Forrás: Európai Bizottság

A közös fejlesztések fontosságát hangsúlyozzák pedig...

Szerdán az országjelentések kiadása után az EU pénzügyi biztosa Olli Rehn Werner Hoyerrel, az Európai Beruházási Bank (EIB) elnökével találkozott, hogy aláírják a megegyezést az európai porjektkötvényekről, melyekkel a nagyobb, transzeurópai infrastrukturális beruházásokat kívánják finanszírozni. Rehn szerint az európai közlekedés modellje ma is a XX. század elejét idézi, erősen meglátszanak rajta például az országhatárok, a nagyobb autópályák nincsenek összekötve, stb. A kötvények próba éve 2013 lesz (230 millió eurós kísérletről van szó), ha sikeres a kezdeményezés, 2014-től élesítik.

Brüsszel tehát elkötelezett a több állam részvételével megvalósuló infrastruktúra-fejlesztő programok mellett. Ehhez képest a most kihirdetett TEN-T 2011-es pályázaton mégis az egy államban megvalósuló projektek dominálnak, ilyenből 55-öt támogat Brüsszel, míg a több állam részvételével zajló projektekből csak 40-et. A kiírásban tehát valóban érezhető, hogy túlsúlyban vannak azok a projektek, melyek tagállami kooperáció nélkül valósulnak meg, főleg olyan államokban, ahol az infrastruktúra fejlettségi szintje megfelelő.

Ennek tükrében még érdekesebb, hogy miért utasították el pl. a MGKKE pályázatát. A magyar klaszter részt vett volna egy projektben, de a projektjavaslatokat elemző brüsszeli igazgatóság elutasította a kérvényt, mert a tagok mindegyike egy országból - Magyarországról - került volna ki.

Szükségünk van minden egyes eurócentre

A 2012-ben meghirdetett pályázati felhívás jelentős része szolgálta azt a célt, hogy a 2014-2020 közötti új pénzügyi ciklusban a fejlesztésekre felhasználandó 550 milliárd euró megpályázására kellően megalapozott, felkészült tervek állhassanak rendelkezésre. A közzétett lista alapján már most kijelenthető, hogy a brüsszeli igazgatóság a Horizon 2020 pénzügyi kereteiből alig szán a jelentős elmaradású közlekedési infrastruktúrával kínlódó, 2004-ben és azután csatlakozott tagállamok építésére, felzárkóztatására. Lobbi erő híján Magyarország leszakadása – közlekedésében is – tovább folytatódik. A Horizon 2020 kapcsán egyetlen sikert könyvelhet el hazánk, a kutatói életpálya támogatására kapunk majd pénzt ugyanis.

A beruházási szint Magyarországon nagyon alacsony, az uniós források most ebből a szempontból nagyon is fontosak számunkra. Nem véletlenül tesz meg mindent a kormány azért, hogy a túlzottdeficit-eljárás nehogy odáig fajuljon, hogy a kohéziós alapok egy részétől elesünk: ezeket a pénzeket ugyanis szintén infrastruktúra-fejlesztésre lehetne fordítani.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagy Márton fontos részletet közölt a költségvetésről
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 19:45
A nemzetgazdasági miniszter Facebook-oldalán számolt be arról, hogy a kormány átadta a 2026-os költségvetés tervezetét a Költségvetési Tanácsnak.
Makro / Külgazdaság Donald Trumpot megint beperelték: kibuktak a vámháború miatt
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 17:47
A vámháború miatt pereskednek amerikai államok.
Makro / Külgazdaság Visszatérhetnek a jól ismert és elátkozott megszorítások
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 12:54
A Nemzetközi Valutaalap arra számít, hogy az évtized végére a világ országainak pénzügyei ugyanolyan ramaty állapotban lesznek, mint az évtized elején voltak, amikor a covid miatt eladósodtak.
Makro / Külgazdaság Kettős szorításba került Orbán Viktor szerb kollégája
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 12:12
Aleksandar Vučić, Szerbia elnöke még nem döntötte el, hogy elmegy-e a május 9-ei moszkvai győzelmi katonai parádéra. Orosz kollégája, Vlagyimir Putyin meghívta, az EU eltanácsolta ettől.
Makro / Külgazdaság Putyin mellébeszél: a tűzszünetről papol, közben lebombázza Kijevet
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 11:52
Miközben Vlagyimir Putyin, Oroszország elnöke a napokban arról beszélt, hogy nyitott lenne egy tűzszünetre a jelenlegi frontvonal mentén, az orosz hadsereg megszórta drónokkal Kijevet és Harkivot.
Makro / Külgazdaság Tovább zaklatja az amerikai egyetemeket Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 10:04
Az Egyesült Államok elnöke újabb lépéssel gyalogol bele országa egyetemeinek függetlenségébe. Úgy véli, kormánya dolga kipurgálni a baloldali-liberális elhajlást az intézmények működéséből.
Makro / Külgazdaság Litvánia felkészül az orosz invázióra, leporolták a légvédelmi szirénákat
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 08:56
Vilnius önkormányzata evakuálási tervet készített arra az esetre, ha az országra támadó orosz csapatok egy invázió során közel kerülnének Litvánia fővárosának elfoglalásához.
Makro / Külgazdaság Elhúzódnak a buszon az utasok a megcsonkított orosz exkatonáktól
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 07:49
Halvány élet vár azokra az orosz katonákra, akik elvesztik egyik végtagjukat az ukrán fronton. Egy állami támogatással működő alapítvány hivatott segíteni rajtuk, amit Vlagymir Putyin rokona vezet.
Makro / Külgazdaság Hány magyar cég szeretne árat emelni és mire számítanak?
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 06:35
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU támogatásával végzett – felmérése szerint áprilisban a fogyasztók és az üzleti világ kilátásai is javultak kissé márciushoz képest. 
Makro / Külgazdaság Jaksity György: A vámháború csak egy álca, a fő cél az amerikai demokrácia lebontása
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. április 24. 05:44
A közgazdász, a Budapesti Értéktőzsde egykori elnöke, a Concorde Értékpapír alapítója, elnöke az április 22-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 74. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG