6p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A QatarEnergy, a világ második legnagyobb cseppfolyósított földgáz-(LNG) exportőre leállította a tartályhajók Vörös-tengeren keresztüli küldését, bár a termelés folytatódik - mondta hétfőn a Reuters hírügynökségnek egy, az ügyben közvetlenül ismerő vezető forrás, ezzel megerősítve a Bloomberg értesülését.

Legalább négy, LNG szállítására használt katari tankhajót állított meg a QatarEnergy, a világ második legnagyobb cseppfolyósított földgáz-(LNG) exportőre a hétvégén, miután az amerikai és a brit erők tucatnyi légi és tengeri csapást mértek a jemeni húszi célpontokra. Az Al Ghariya, az Al Huwaila és az Al Nuaman LNG-t töltött be a katari Ras Laffanban, és a Szuezi-csatorna felé tartottak, de az LSEG hajókövetési adatai szerint január 14-én megálltak Omán partjainál. A negyedik hajó, az Al Rekayyat visszafelé tart Katarba, és a Vörös-tengeren állt meg szombaton.

"Kisebb szünet tartunk, hogy bevárjuk a biztonsági tanácsok megérkezését, és ha a Vörös-tengeren való áthaladás továbbra sem biztonságos, akkor a Jóreménység fokon keresztül fogunk menni" - mondta a forrás a Reutersnek.

A hajók leállítása azután következett be, hogy a Bloomberg is jelentette, az Egyesült Államok vezette nemzetközi erők a Bab el-Mandeb szoros elkerülését javasolták pénteken. Fontos megjegyezni, hogy pillanatnyilag csak a hajók megállításáról van szó, azok még nem kezdték el Afrika megkerülését. A katari cég az egyik utolsó, amelyik még fenntartotta hajóforgalmát a szorosban.

A hajóforgalom gyakorlati blokkolását olcsó drónokkal érték el.Fotó: Qatar Energy
A hajóforgalom gyakorlati blokkolását olcsó drónokkal érték el.Fotó: Qatar Energy

Az Al Arabiya hozzáteszi, hogy a leállásban érintett négy hajó tulajdonosai a Teekay Shipping Glasgow, a Pronav Ship Management, a Nakilat Shipping Qatar Ltd. és a Shell hajózási és bérbeadó részlege, a STASCO.

Ennek ellenére az európai földgáz ára csökkent hétfőn, mivel a régió készletei továbbra is ellenálló képességről tettek tanúbizonyságot, még azután is, hogy Katar felfüggesztette az LNG-szállító tartályhajók mozgását a Vörös-tengeren - kommentálta a hírt a Bloomeberg szakértője, Stephen Stapczynski.

Az Irán által támogatott húszi lázadók a Hamász-izraeli háború kitörése óta aktívan fellépnek az izraeli állam ellen, főleg gazdasági célpontokat támadva. Hosszútávú rakétákat lőttek ki a zsidó állam déli kikötője ellen, elérve a több mint 2 ezer kilométerre lévő Eilatot, ahol a kikötő kereskedelmében és a turizmusban is eredményesen tudtak zavart kelteni. Az eilati kikötő aktivitása 85 százalékkal csökkent azóta, hogy a jemeni húszi fegyveresek fokozták a Vörös-tengeri hajózás elleni támadásokat - mondta a kikötő vezérigazgatója a Reuters hírügynökségnek közvetlenül karácsony előtt.

A húszik, saját bevallásuk szerint, katonai akcióikat addig folytatják, míg Gáza bombázása és rombolása le nem áll. Céljuk elérése érdekében Izraelhez köthető vagy annak vélt kereskedelmi hajókat támadtak meg. Ennek hatására, a terrorizmus hatására megnőtt költségek miatt, a nagy konténerszállító tengeri szállítmányozó társaságok leállították a Vörös-tengeren keresztüli szállításaikat. A dán Maersk cég egyik utolsóként ezt január 2-án jelentette be.

A gazdasági érdekeket súlyosan károsító támadásokra az Egyesült Államok koalíciót formált és elindította az Operation Prosperity Guardian (Jólét Őre) hadműveletet, amely keretében az amerikai-brit és koalíciós partnereik újabb rakétatámadást intéztek a jemeni húszi lázadók ellen vasárnap este, a lázadók pedig hétfőn rálőttek egyik hadihajójukra.

Kérdés, milyen kilátásaink vannak a vörös-tengeri nemzetközi hajóforgalom helyreállítására, illetve mennyire fenyeget a helyzet eszkalációja?

Talán első látásra nem feltűnő, de a húszi lázadók és a mögöttük álló Irán és szövetségeseik sikeresen blokkolják az Európába irányuló konténer kereskedelmet, és így tulajdonképpen, hatását nézve, a Szuezi-csatornát, ami a magyar fogyasztókat is érintheti. Például az IKEA karácsony előtt figyelmeztetett, hogy késésekre lehet számítani az áruik megérkezésében, a Suzuki pedig hétfőn jelentette be, hogy egy hétre leállítja a termelését - számolt be laptársunk, a szintén a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor.

Emlékszünk mekkora kavalkádot okozott az Ever Given konténer szállító hajó beszorulása Szuezi-csatornába?

A hajóforgalom gyakorlati blokkolását olcsó drónokkal érték el, állítólag mindeddig emberáldozat nélkül. Ugyanakkor az ellenük való fellépés elég költségesnek látszik. Vajon mennyibe kerülnek az olcsó drónokat lelövő rakéták, mik a tengeri flotta felvonulásának költségei? Ezek azonban „megtérülhetnek”, ha az útvonal ellehetetlenítésével járó többletköltségekkel hasonlítjuk össze.

A koalíció eddig alkalmazott módszere a húszi csapásmérő infrastruktúra légi úton való rombolása. Ennek hatásosságát néhányan kétségbe vonják, arra hivatkozva, hogy a húszikat a jelenleg is zajló megbékélési folyamat előtt éveken keresztül rendszeresen bombázták a Szaúd-Arábia vezette erők és mégis fenn tudták tartani csapásmérő erejüket.

Egy másik út a hajóforgalom elleni húszi támadások megakadályozására a lázadók - valószínűleg főleg iráni - utánpótlásának ellehetetlenítése, ami több eséllyel kecsegtet. Erre utaló jelet is láthattunk a húszi ellenőrzés alatti kikötők bombázásában. A jövőben a kikötők katonai elfoglalását sem zárhatjuk ki, ami azonban például a szomáliai tapasztalatok tükrében kockázatosnak látszik.

Az Izraelt, de inkább Európát érintő gazdasági nyomásuk fenntartásához a húszi lázadóknak, és a mögöttük álló hatalmaknak, nem szükséges az amerikaiak vezette flotta megtámadása, pláne legyőzése. Elég, ha szórványos támadásokkal elriasztják a nemzetközi hajózási cégeket. Ez alapján úgy tűnik, hogy nagy koalíciós bombázásokra és kisebb, a kereskedelmi hajókat támadó, elhúzódó konfliktusra számíthatunk. A kereskedelemben okozott gazdasági kár miatt esély van a konfliktus későbbi eszkalációjára. Azonban, a diplomáciai megoldás, bármily lehetetlen feladatnak tűnik is, biztosabb eredményt hozhat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Bődületes nagyságúra nőtt Kína devizatartaléka
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:41
Kína devizatartaléka, amely a legnagyobb a világon, áprilisban tavaly szeptember óta a legmagasabbra szintre, 3282 milliárd dollárra nőtt a márciusi 3241 milliárd dollárról – közölte az ország devizafelügyelete (SAFE).
Makro / Külgazdaság Az árrésstop ugyanúgy visszaüthet, mint tette azt az árstop?
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 15:21
A vártnál magasabb áprilisi inflációs adatra a Nemzetgazdasági Minisztérium és az Országos Kereskedelmi Szövetség mellett reagáltak az elemzők. 
Makro / Külgazdaság Csak nem rólunk vesznek példát az olaszok?
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 12:47
Nemcsak nálunk mérséklődött az ipari termelés csökkenése márciusban, hanem a dél-európaiaiknál is.
Makro / Külgazdaság Jó hírt fújt be a szél a magyar gazdaság legfontosabb exportpiacáról
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 11:46
Márciusban hosszú idő után nőttek a német elektromos-digitális ágazat megrendelései.
Makro / Külgazdaság Itt a bejelentés: ennyiért tankolhatunk a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 10:04
A nagykereskedelmi árak nem változnak, így a benzinkutakon múlik, elmozdítják-e a 95-ös oktánszámú benzin és a gázolaj árát.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: Ez zsákutcás irány
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 09:47
Bod Péter Ákos szerint a 2025-ös visszaesés nem meglepő, a „150 gyár” program pedig nem oldja meg a gazdaság strukturális gondjait.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: „Indokolatlan, elfogadhatatlan árak vannak”
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 09:13
A 2026-os költségvetés nemzeti kormányra épít, nem küld pénzt Ukrajnába, és kiterjeszti az árrésstopot a háztartási cikkekre is.
Makro / Külgazdaság Nesze nekünk árrésstop! – lelombozó tényekre derült fény
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 08:30
Az áprilisban már egész hónapon át érvényes hatósági korlátozás ellenére márciushoz képest nőttek az árak. Az élelmiszerek is csak 1,3 százalékkal mérséklődtek.
Makro / Külgazdaság Úgy tűnik, Matolcsy György a közeljövőben sem fog unatkozni
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 19:53
Távozása előtt napokkal jegyezték be.
Makro / Külgazdaság Gyenge adat érkezett, még nem látszik a fordulat a magyar termelésben
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 18:53
2025 márciusában a szezonálisan kiigazított ipari kibocsátás 0,1 százalékkal emelkedett februárhoz képest, ám a munkanaphatással korrigált éves adat már 5,4 százalékos visszaesést mutatott – közölte a KSH. A szakértők szerint a hosszú távú teljesítmény még mindig elmarad a 2021-es szinttől, a külpiacok gyengesége és az akkumulátorgyártás visszaesése pedig továbbra is fékezi a kilábalást. A kormány a programok bővítésével és nagyberuházásokkal igyekszik ellensúlyozni a külső negatív hatásokat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG