6p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A QatarEnergy, a világ második legnagyobb cseppfolyósított földgáz-(LNG) exportőre leállította a tartályhajók Vörös-tengeren keresztüli küldését, bár a termelés folytatódik - mondta hétfőn a Reuters hírügynökségnek egy, az ügyben közvetlenül ismerő vezető forrás, ezzel megerősítve a Bloomberg értesülését.

Legalább négy, LNG szállítására használt katari tankhajót állított meg a QatarEnergy, a világ második legnagyobb cseppfolyósított földgáz-(LNG) exportőre a hétvégén, miután az amerikai és a brit erők tucatnyi légi és tengeri csapást mértek a jemeni húszi célpontokra. Az Al Ghariya, az Al Huwaila és az Al Nuaman LNG-t töltött be a katari Ras Laffanban, és a Szuezi-csatorna felé tartottak, de az LSEG hajókövetési adatai szerint január 14-én megálltak Omán partjainál. A negyedik hajó, az Al Rekayyat visszafelé tart Katarba, és a Vörös-tengeren állt meg szombaton.

"Kisebb szünet tartunk, hogy bevárjuk a biztonsági tanácsok megérkezését, és ha a Vörös-tengeren való áthaladás továbbra sem biztonságos, akkor a Jóreménység fokon keresztül fogunk menni" - mondta a forrás a Reutersnek.

A hajók leállítása azután következett be, hogy a Bloomberg is jelentette, az Egyesült Államok vezette nemzetközi erők a Bab el-Mandeb szoros elkerülését javasolták pénteken. Fontos megjegyezni, hogy pillanatnyilag csak a hajók megállításáról van szó, azok még nem kezdték el Afrika megkerülését. A katari cég az egyik utolsó, amelyik még fenntartotta hajóforgalmát a szorosban.

A hajóforgalom gyakorlati blokkolását olcsó drónokkal érték el.Fotó: Qatar Energy
A hajóforgalom gyakorlati blokkolását olcsó drónokkal érték el.Fotó: Qatar Energy

Az Al Arabiya hozzáteszi, hogy a leállásban érintett négy hajó tulajdonosai a Teekay Shipping Glasgow, a Pronav Ship Management, a Nakilat Shipping Qatar Ltd. és a Shell hajózási és bérbeadó részlege, a STASCO.

Ennek ellenére az európai földgáz ára csökkent hétfőn, mivel a régió készletei továbbra is ellenálló képességről tettek tanúbizonyságot, még azután is, hogy Katar felfüggesztette az LNG-szállító tartályhajók mozgását a Vörös-tengeren - kommentálta a hírt a Bloomeberg szakértője, Stephen Stapczynski.

Az Irán által támogatott húszi lázadók a Hamász-izraeli háború kitörése óta aktívan fellépnek az izraeli állam ellen, főleg gazdasági célpontokat támadva. Hosszútávú rakétákat lőttek ki a zsidó állam déli kikötője ellen, elérve a több mint 2 ezer kilométerre lévő Eilatot, ahol a kikötő kereskedelmében és a turizmusban is eredményesen tudtak zavart kelteni. Az eilati kikötő aktivitása 85 százalékkal csökkent azóta, hogy a jemeni húszi fegyveresek fokozták a Vörös-tengeri hajózás elleni támadásokat - mondta a kikötő vezérigazgatója a Reuters hírügynökségnek közvetlenül karácsony előtt.

A húszik, saját bevallásuk szerint, katonai akcióikat addig folytatják, míg Gáza bombázása és rombolása le nem áll. Céljuk elérése érdekében Izraelhez köthető vagy annak vélt kereskedelmi hajókat támadtak meg. Ennek hatására, a terrorizmus hatására megnőtt költségek miatt, a nagy konténerszállító tengeri szállítmányozó társaságok leállították a Vörös-tengeren keresztüli szállításaikat. A dán Maersk cég egyik utolsóként ezt január 2-án jelentette be.

A gazdasági érdekeket súlyosan károsító támadásokra az Egyesült Államok koalíciót formált és elindította az Operation Prosperity Guardian (Jólét Őre) hadműveletet, amely keretében az amerikai-brit és koalíciós partnereik újabb rakétatámadást intéztek a jemeni húszi lázadók ellen vasárnap este, a lázadók pedig hétfőn rálőttek egyik hadihajójukra.

Kérdés, milyen kilátásaink vannak a vörös-tengeri nemzetközi hajóforgalom helyreállítására, illetve mennyire fenyeget a helyzet eszkalációja?

Talán első látásra nem feltűnő, de a húszi lázadók és a mögöttük álló Irán és szövetségeseik sikeresen blokkolják az Európába irányuló konténer kereskedelmet, és így tulajdonképpen, hatását nézve, a Szuezi-csatornát, ami a magyar fogyasztókat is érintheti. Például az IKEA karácsony előtt figyelmeztetett, hogy késésekre lehet számítani az áruik megérkezésében, a Suzuki pedig hétfőn jelentette be, hogy egy hétre leállítja a termelését - számolt be laptársunk, a szintén a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor.

Emlékszünk mekkora kavalkádot okozott az Ever Given konténer szállító hajó beszorulása Szuezi-csatornába?

A hajóforgalom gyakorlati blokkolását olcsó drónokkal érték el, állítólag mindeddig emberáldozat nélkül. Ugyanakkor az ellenük való fellépés elég költségesnek látszik. Vajon mennyibe kerülnek az olcsó drónokat lelövő rakéták, mik a tengeri flotta felvonulásának költségei? Ezek azonban „megtérülhetnek”, ha az útvonal ellehetetlenítésével járó többletköltségekkel hasonlítjuk össze.

A koalíció eddig alkalmazott módszere a húszi csapásmérő infrastruktúra légi úton való rombolása. Ennek hatásosságát néhányan kétségbe vonják, arra hivatkozva, hogy a húszikat a jelenleg is zajló megbékélési folyamat előtt éveken keresztül rendszeresen bombázták a Szaúd-Arábia vezette erők és mégis fenn tudták tartani csapásmérő erejüket.

Egy másik út a hajóforgalom elleni húszi támadások megakadályozására a lázadók - valószínűleg főleg iráni - utánpótlásának ellehetetlenítése, ami több eséllyel kecsegtet. Erre utaló jelet is láthattunk a húszi ellenőrzés alatti kikötők bombázásában. A jövőben a kikötők katonai elfoglalását sem zárhatjuk ki, ami azonban például a szomáliai tapasztalatok tükrében kockázatosnak látszik.

Az Izraelt, de inkább Európát érintő gazdasági nyomásuk fenntartásához a húszi lázadóknak, és a mögöttük álló hatalmaknak, nem szükséges az amerikaiak vezette flotta megtámadása, pláne legyőzése. Elég, ha szórványos támadásokkal elriasztják a nemzetközi hajózási cégeket. Ez alapján úgy tűnik, hogy nagy koalíciós bombázásokra és kisebb, a kereskedelmi hajókat támadó, elhúzódó konfliktusra számíthatunk. A kereskedelemben okozott gazdasági kár miatt esély van a konfliktus későbbi eszkalációjára. Azonban, a diplomáciai megoldás, bármily lehetetlen feladatnak tűnik is, biztosabb eredményt hozhat.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Románia „nagytakarítást” hirdetett a veszteséges állami vállalatoknál
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 17:12
A bukaresti kormány „nagytakarítási”, vagyis átfogó cselekvési tervet dolgoz ki a veszteséges állami vállalatok hatékonyságának növelése, a menthetetlen cégek felszámolása érdekében, oly módon, hogy a közpénzekből működő vállalatok valóban a közérdeket szolgálják – jelentette be hétfőn a négypárti koalíciós kormány frissen kinevezett reformügyi miniszterelnök-helyettese.
Makro / Külgazdaság Erre Kína sem gyógyír: három éve várjuk, hogy történjen valami a beruházásokkal
Imre Lőrinc | 2025. november 24. 16:26
Hiába az elmúlt időszakban hazánkba érkező külföldi, leginkább kínai és dél-koreai külföldi működőtőke-beruházások egész sora, összességében évek óta zuhanórepülésben vannak a vállalati beruházások Magyarországon. A KSH legfrissebb, harmadik negyedéves adata újabb esésről árulkodik. Öröm az ürömben, hogy az éves alapú csökkenés mértéke már lassul, szakértők szerint pedig van esély arra, hogy a gödör aljáról megindulhat a szektor felfelé. Az ágazat teljesítményét a Trend FM hétfői műsorában szálaztuk szét.
Makro / Külgazdaság Megrogyott a gázár a holland tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 13:06
Rég látott szintre esett az irányadó ár.
Makro / Külgazdaság A magyar költségvetés stabil – csak hiányzik belőle 3660 milliárd, meg az apró
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 12:38
A megemelt hiánycélhoz képest már egész jó az időarányos adat.
Makro / Külgazdaság Már megint örülhet az autósok egyik fele
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 11:07
Érdemes még egy napot várni a tankolással.
Makro / Külgazdaság Menekülés Magyarországról: közel 150 ezer magyar már Ausztriában dolgozik
Kollár Dóra | 2025. november 24. 10:32
Mérföldkőhöz ért az ausztriai munkavállalás; a konkrét számok mellett a megélhetési kérdéseket is sorra vettük.
Makro / Külgazdaság Újabb számok miatt aggódhat a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 06:41
Költségvetési hiány? Munkanélküliség? Ezekről is többet megtudhatunk hétfőtől.
Makro / Külgazdaság Észak-koreai „mindenttudó” gyanús gyógyszerek lephetik el Oroszországot
Kormos Olga | 2025. november 23. 17:31
Nemrégiben felröppentek a hírek, hogy észak-koreai gyógyszergyárak azt tervezik, pár terméküket exportálják Oroszországba. Ezek a „csodaszerek” állítólag mindent kezelnek a hepatitisztől a malárián át a bénulásig – bár nincs bizonyíték arra, hogy egyáltalán működnének.
Makro / Külgazdaság Elárulta a Fidesz, mikor dönthetnek a kormánypártok képviselő-jelöltjeiről
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 14:44
Januárban, várhatóan a hónap elején dönthet a Fidesz arról, kik lesznek a Fidesz-KDNP képviselő-jelöltjei az áprilisi választáson. A Tisza jelöltjeinek kihirdetéséig már csak egy hét maradt.
Makro / Külgazdaság Sarokba szorították az EU-t: így zárult az ENSZ klímakonferenciája
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 10:23
Az olajtermelő országok megkönnyebbülhetnek, a COP30 egyezményéből kimaradt a fosszilis tüzelőanyagok említése. Az Európai Unió képviselői nem értettek egyet a záródokumentummal, de nem vétózták meg a megállapodást.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG