8p

A piacvezető luxusipari óriásoknak lassan új stratégiát kell kialakítaniuk, ha a következő években dinamikusan szeretnék növelni a bevételeiket. Mert a jelenlegi pénzügyi adatokkal a high end (magyarul: egyedi, általában kézzel készített) márkákat birtokló luxuscsoportok egy része nem igazán lehet elégedett. 

Az olcsó és könnyen hozzáférhető termékutánzatok (angolul: fast fashion) minden eddiginél dinamikusabb térhódítása és a kínai gazdaság lassulása apró, de jól érzékelhető lékeket ütött a luxusipar magát rendületlenül a felszínen tartó hajóján. Amint azt témával foglalkozó cikkében a Conversation is említi: a high end márkák jelentős része 2024-ben az előzetes pénzügyi várakozásokat alulmúló évet zárt – az utolsó negyedév üzleti adatai a fogyasztói kereslet lanyhulását és a kimerülés egyértelmű jeleit mutatták.

Ennek egyik legfőbb oka szakértők szerint az ázsiai piacok gyengülése, de nem elhanyagolható tényező az sem, hogy bizonyos luxusmárkák szemérmetlen áremelése a korábbinál visszafogottabb költekezésre ösztönzi a high end divat legelkötelezettebb híveit is. Abban, hogy a szektorban 2023-ban tapasztalt növekedés 2024 végére lelassult, szerepet játszott a nyersanyagárak emelkedése, a globális geopolitikai zűrzavar és a technológiai rivalizálás is.

Bajban lesznek a nagy divatházak? 

A globális kereslet visszaesését tapasztalta a világ legnagyobb luxusmárka-csoportja, a francia Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH) is. A konglomerátum 75 márkát birtokol, egyebek mellett a divatipar zászlóshajóinak számító Louis Vuittont és Christian Diort, a világ vezető pezsgőborászatát, a Moёt & Chandont és a nívós Veuve Clicquot pezsgőházat, valamint a minőségi konyakokat előállító Hennessy-t. 

Hiába van igény továbbra is a luxustermékekre, az LVMH saját oldalán közzétett pénzügyi jelentéséből az derül ki, hogy a cégcsoport 2024-es összbevétele – ami 84,7 milliárd eurót, mai árfolyamon közel 35 ezer milliárd forintot tett ki – nagyjából két százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Az ismétlődő tevékenységekből származó nyereség 19,6 milliárd euróra esett vissza, ami 14 százalékos csökkenést jelent 2023-hoz képest. Az LVMH divat- és bőráruk, valamint órák és ékszerek eladásából származó bevétele egyaránt 3 százalékkal esett az egy évvel korábbi adatokhoz képest, míg a netes értékesítésből származó nyereség 17 százalékkal volt kevesebb, mint 2023-ban.

Aki megengedheti magának, gyorsan megszokja a luxust, legyen szó fine diningról, vagy egy lakás árába kerülő táskáról
Aki megengedheti magának, gyorsan megszokja a luxust, legyen szó fine diningról, vagy egy lakás árába kerülő táskáról
Fotó: Depositphotos

Hasonlóan zárta az elmúlt évet a szektor másik domináns szereplője, a francia Kering luxuscsoport – korábban Établissements Pinault és Pinault-Printemps-Redoute –, ami olyan népszerű és felkapott divatmárkákat tudhat magának, mint az Yves Saint Laurent, a Gucci, az Alexander McQueen vagy a Balenciaga. A Kering Group oldalán még nincs fent a negyedik negyedév mérlege, ám azt feltüntették, hogy a csoport harmadik negyedéves bevétele 2023 hasonló időszakához viszonyítva 15 százalékkal, nagyjából 3,8 milliárd euróra csökkent. 

A luxusipar sem érinthetetlen? 

A luxusmárkák elmúlt évtizedbeli szárnyalásához nagyban hozzájárult az ázsiai piacok meghódítása és az ezeken történő dinamikus terjeszkedés. Az LVMH-csoport például az ázsiai országokban (Japán kivételével) 2009 és 2019 között közel ezer új üzletet nyitott – ezek száma 470-ről 1453-ra emelkedett. A Kering ez idő alatt még ennél is gyorsabb ütemben terjeszkedett: 152-ről 609-re növelte luxusüzleteinek számát az ázsiai piacokon. A régió gazdasági növekedése viszont az utóbbi időben lassulni látszik, ami a luxustermékek piacán is érezteti hatását – előrejelzések szerint ez a tendencia legalább 2027-ig folytatódhat.

Mit jelent a fogyasztói magatartás változása? 

A luxustermékek ára mindig egyfajta garanciát jelentett. Egyrészt a minőségre, másrészt arra, hogy az exkluzívan beárazott, sokszor limitált vagy kis darabszámban készülő termékek soha ne válhassanak tömegcikkekké, és kizárólag a legtehetősebbek kiváltsága legyen ezek megvásárlása. Ám ahogy azt a Conversation felveti: talán eljött az ideje annak, hogy a bevétel növelésének érdekében a luxusmárkák új stratégiát alakítsanak ki – az elmúlt években ugyanis főként az áremelésre építettek.

És bár az évről évre egyre magasabbra srófolt árak az ultragazdagokat nem riasztják el a vásárlástól, hosszú távon nem biztos, hogy ez lesz a nyerő gazdasági stratégia a luxusipar óriásai számára. 

A lap szerint a túlzott áremelésre a high end termékeket gyártó és forgalmazó vállalatok a növekvő alapanyagárak és a gazdasági szempontok szem előtt tartása mellett azért vannak rákényszerülve, mert a fast fashion térhódítása miatt egyes középkategóriás márkák igyekeznek feljebb és feljebb pozicionálni magukat és termékeiket. Ez pedig a versenytársaikról való eddiginél látványosabb elkülönülésre ösztönözheti a luxusmárkákat. Törekvésüknek az is lendületet adhat, hogy a luxuscikkek – ékszerek, órák, divatáruk, parfümök – olcsó, élethű másolataival a közösségi médiás platformokon haknizó influenszerek a tartalmaikkal azt sugallják, hogy a luxus bárki számára elérhető, és koppintható. 

Persze azért a luxusiparnak is megvannak a – követőtáboruk, népszerűségük, kifinomultságuk és számos egyéb szempont szerint – gondosan kiválasztott követei, influenszerei, akik a közösségi médiában hitelesen reklámozzák a legkülönfélébb high end termékeket. Ahogy azt önként teszi számos milliomos vlogger is. Ők azok, akik azt sem szégyellik elmesélni – esetenként számlával illusztrálva –, hogy a szemérmetlen áremelés a luxuscikkek piacát is elérte. 

Áremelkedés számokban: néhány konkrét példa

Az elsősorban minőségi bőrtáskáiról, ruházati termékeiről, illatszereiről és divatékszereiről ismert francia luxusipari vállalat, az Hermés ikonikus bőrtáskái, az évtizedek óta népszerű Birkin és Kelly is „áldozatul estek” a drágulásnak. A Jane Birkin brit színésznő számára készült és róla elnevezett Birkin táska ára például egy Togo bőrből készült 25-ös méretű darab esetén egy év alatt ezer dollárral kúszott feljebb. Míg 2023-ban 10 400, addig 2024 januárjában már 11 400 dollárt – mostani árfolyamon hozzávetőlegesen 4,5 millió forintot – kellett fizetni érte.

A márka többi bőrtáskája is drágult: modelltől függően 3,7-9,6 százalékkal. És ez még nem a jéghegy csúcsa: a különleges kikészítésű, exkluzív bőrből készült táskák ellenértéke az említett ár többszöröse is lehet. A nílusi krokodil bőréből készült, igazi ritkaságnak – éppen ezért vágyott gyűjtői darabnak – számító Himalaya Birkinhez például használt állapotban is száz- és kétszázezer dollár közötti összegért lehet hozzájutni. Érdekesség, hogy a Sotheby's árverésén egy gyémántokkal kirakott Himalaya Birkin 30-as 450 ezer dollárért – nagyjából 176 millió forintért – kelt el, ami egy elit kerületben lévő tágas fővárosi lakás ára. 

A Hermès ikonikus bőrtáskáiból, a Grace Kelly-ről elnevezett Kelly és a Jane Birkin színésznőről elnevezett Birkin különféle változataiból nem tud eleget gyártani a luxusipari óriás. Képünkön egy mini Kelly, más néven Kelly 20-as látható
A Hermès ikonikus bőrtáskáiból, a Grace Kelly-ről elnevezett Kelly és a Jane Birkin színésznőről elnevezett Birkin különféle változataiból nem tud eleget gyártani a luxusipari óriás. Képünkön egy mini Kelly, más néven Kelly 20-as látható
Fotó: Depositphotos

Ezekre az aprólékos gonddal és kézzel készített táskákra – amelyek remek befektetésnek számítanak – még mindig óriási a kereslet: a várólista pedig akár hat hónap is lehet. (Nem véletlen, hogy hisztérikus érdeklődés övezte az amerikai kiskereskedelmi cég, a Walmart által 2024 decemberében piacra dobott Birkin-koppintásokat, a médiában csak Wirkinként elhíresült, meglepően élethű Hermés-utánzatokat, amelyeket pillanatok alatt elkapkodtak, és amelyekért mindössze 60-80 dollárt – nagyjából 25-305 ezer forintot – kellett fizetni.)

Ugyancsak jelentős áremelkedéssel szembesültek a Chanel vásárlói. A francia luxusmárka 2024 márciusában tette közzé, hogy táskái árát 6-8 százalékkal megemelte. Az egyik legnépszerűbb modellért, a Classic Medium Flap bagért például 10 800 dollárt kértek, szemben az egy évvel korábbi 10 200-zal. 

A nevető harmadik 

A kínai gazdasági lassulása ellenére a más régiókban tapasztalt élénk kereslet miatt szép üzleti eredménnyel zárta 2024-et a svájci székhelyű luxusipari holding, a Richemont. A vállalat elmúlt öt évet felölelő jövedelemkimutatásából kiderül, hogy az értékesítési összköltség meghaladta a 20,6 milliárd eurót, szemben a 2023-ban elért 19,95 milliárd euróval. A Richemonthoz olyan brandek tartoznak, mint a több mint öt évtizede népszerű, csuklóra csavarozható Love bracelet karkötőjéről és gyémántberakásos óráiról elhíresült Cartier, a négylevelű lóheremotívumot középpontba helyező Alhambra kollekcióját időről időre megújító Van Cleef & Arpels vagy a megbízható, időtálló óráiról híres Piaget. Az ékszerházak eladásaiból a Richemont 2024-ben több mint 14,2 milliárd eurónyi bevételre tett szert, szemben az egy évvel korábbi 13,4 milliárd euróval.

A statista.com-on közzétett becslés szerint a luxusórák eladásából származó összbevétel 2025-ben meghaladhatja a 76 milliárd dollárt. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Példátlan adatot mondott az OECD
Privátbankár.hu | 2025. március 13. 09:17
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagországaiban történelmi mélypontra, 4,8 százalékra csökkent a munkanélküliség januárban, miután az előző öt hónapban 4,9 százalékon stagnált.
Makro / Külgazdaság Irgalmatlan sallert kapott a magyar akkumulátorgyártás
Privátbankár.hu | 2025. március 13. 08:30
Januárban az ipar közel 4 százalékkal esett vissza. Az ágazatok többsége mínuszban zárta az év első hónapját. 
Makro / Külgazdaság A Putyin–Trump „álomcsapat” megbukhat a valóság tesztjén
Privátbankár.hu | 2025. március 13. 07:07
Oroszország és az Egyesült Államok képviselői a gazdasági együttműködés lehetőségéről is tárgyalnak, ami elvileg közös nyersanyag-kitermelési projektek indításához vezethet. Elvileg.
Makro / Külgazdaság Európa hátat fordítana az Egyesült Államoknak, háromszintes bástya épül
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 15:02
A szakemberek és a politikusok is egyetértenek abban, hogy jelentősen mérsékelni kell az EU kiszolgáltatottságát az amerikai technológiai infrastruktúrának. Ez azonban nagyon drága mulatság.
Makro / Külgazdaság Senki sem énekelt ki Matolcsy Györgyék utolsó kórusából
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 14:37
Az új jegybankelnök érkezése előtti utolsó kamatdöntő ülésen is teljes volt az egyetértés.
Makro / Külgazdaság Szinte ingyen adják már a benzint a kutakon
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 09:55
Még mindig csökkennek a hazai üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Megjelent a rendelet: a kisboltokra nem vonatkozik az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 09:00
5 millió forintos bírságra számíthatnak a boltok, ha megszegik az árrésstopot.
Makro / Külgazdaság Éjszaka nyújtotta be a Fidesz-frakció az Alaptörvény 15. módosítását
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 06:27
Az ember férfi vagy nő.
Makro / Külgazdaság Velős választ adtak Orbán Viktornak a kereskedők az árrésstop ügyében
Privátbankár.hu | 2025. március 11. 17:53
Orbán Viktor árrésstopot jelentett be 30 élelmiszerre, az OKSZ szerint ez csak bizonyos feltételekkel lehet hatásos.
Makro / Külgazdaság Itt van Nagy Márton beismerése az élelmiszerárakról
Privátbankár.hu | 2025. március 11. 16:17
Ha nem csökken az infláció, újabb lépések jöhetnek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG