3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.

Főként az infláció elszabadulásakor jelentik meg a kiskereskedelemben a „lefelé vásárlás”, amikor a lakosság a hasonló, de olcsóbb, esetleg gyengébb minőségű termékek felé mozdul el. Most viszont úgy tűnik, hogy megjelenik a másik, a gyártók oldalán a „lefelé eladás”, ami nem a legrammozást vagy zsugorítást jelenti. 

A luxuscikkek gyártóit ugyanis utolérte az, amire nem készültek. Gyengül a kereslet 3000 dolláros (majdnem 1,2 millió forint) kézitáskáik és 4000 dolláros zakóik iránt. Ezért arra kényszerülnek, hogy a középosztálybeliek pénztárcájához igazodó, 500 dollárnál (198 ezer forint) olcsóbb termékekkel házaljanak azoknál, akiket csak jómódúnak nevezhetünk – derült ki a Reuters híréből.

Árfolyam

Az elmúlt években még jól ment az olyan márkáknak, mint a Chanel, a Prada vagy a Dior. Franciaországban az öltözködési luxus őshazájában például a kézitáskák ára 50 százalékkal nőtt 2020 és 2023 között – derült ki a Bernstein befektetési cég adataiból.

Ugyanakkor ezzel messzebb kerültek azoktól a jómódú középosztálybeliektől, akik vásárolnak prémium termékeket. Az Egyesült Államokban hat százalékkal csökkentek a luxusmárkák termékeikre költött összegek 2023 november és 2024 novembere között – legalábbis az egyik legnagyobb amerikai bank, a Citi hitelkártyaadatai alapján. A cégek már megkezdték a választ a gondra: a Gucci például kínál kutyapórázt mindössze 440 dollárért (175 ezer forint) és jegyzettömböt a márka logójával 200 dollárért.

Új vevőkört keresnek a luxusmárkák
Új vevőkört keresnek a luxusmárkák
Fotó: Depositphotos

Sajátos módon a kereslet csökkenése összefüggésbe hozható a november első napjaira eső amerikai elnökválasztással. A fogyasztók egy része eltűnt, talán azért, mert nem a kormányzás kiszámítható folytatását ígérő elnökjelölt győzött, hanem az, aki a washingtoni státus quo felborításának ígéretével kampányolt.

A luxuscikkek forgalmának globális értéke a 2024-es karácsonyi szezonban várhatóan nem változik 2023 azonos időszakának szintjéhez képest, figyelmen kívül hagyva az árfolyamváltozások hatását – állítja a Bain tanácsadó cég. A Bain korábban az idei év egészére ezeknek a termékeknek a kétszázalékos forgalomcsökkenését jósolta.

Az elmúlt években Kína egyre erősebb piaca volt a prémium termékek gyártóinak, ám az ingatlanválság és a fiatalok foglalkozási gondjai alapján a JP Morgan bankház szakértői úgy látják, hogy 2025-től ennek is vége szakad. A nagyon magas minőség továbbra is vonzó, ám valamivel alacsonyabb áron kell kínálni az ilyen termékeket ahhoz, hogy akadjon rájuk vásárló.

Az olcsóbb árukon persze kisebb profitrátát lehet elérni. Ezért nem véletlen, hogy Jean-Jacques Guiony, az LVMH pénzügyi igazgatója óvja a luxusmárkákat a túlzott elmozdulástól ezek felé. Az LVMH nem fog új „megfizethető árú” termékeket bevezetni a piacra, mert az rontaná a márka auráját.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG