3p

A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.

Főként az infláció elszabadulásakor jelentik meg a kiskereskedelemben a „lefelé vásárlás”, amikor a lakosság a hasonló, de olcsóbb, esetleg gyengébb minőségű termékek felé mozdul el. Most viszont úgy tűnik, hogy megjelenik a másik, a gyártók oldalán a „lefelé eladás”, ami nem a legrammozást vagy zsugorítást jelenti. 

A luxuscikkek gyártóit ugyanis utolérte az, amire nem készültek. Gyengül a kereslet 3000 dolláros (majdnem 1,2 millió forint) kézitáskáik és 4000 dolláros zakóik iránt. Ezért arra kényszerülnek, hogy a középosztálybeliek pénztárcájához igazodó, 500 dollárnál (198 ezer forint) olcsóbb termékekkel házaljanak azoknál, akiket csak jómódúnak nevezhetünk – derült ki a Reuters híréből.

Árfolyam

Az elmúlt években még jól ment az olyan márkáknak, mint a Chanel, a Prada vagy a Dior. Franciaországban az öltözködési luxus őshazájában például a kézitáskák ára 50 százalékkal nőtt 2020 és 2023 között – derült ki a Bernstein befektetési cég adataiból.

Ugyanakkor ezzel messzebb kerültek azoktól a jómódú középosztálybeliektől, akik vásárolnak prémium termékeket. Az Egyesült Államokban hat százalékkal csökkentek a luxusmárkák termékeikre költött összegek 2023 november és 2024 novembere között – legalábbis az egyik legnagyobb amerikai bank, a Citi hitelkártyaadatai alapján. A cégek már megkezdték a választ a gondra: a Gucci például kínál kutyapórázt mindössze 440 dollárért (175 ezer forint) és jegyzettömböt a márka logójával 200 dollárért.

Új vevőkört keresnek a luxusmárkák
Új vevőkört keresnek a luxusmárkák
Fotó: Depositphotos

Sajátos módon a kereslet csökkenése összefüggésbe hozható a november első napjaira eső amerikai elnökválasztással. A fogyasztók egy része eltűnt, talán azért, mert nem a kormányzás kiszámítható folytatását ígérő elnökjelölt győzött, hanem az, aki a washingtoni státus quo felborításának ígéretével kampányolt.

A luxuscikkek forgalmának globális értéke a 2024-es karácsonyi szezonban várhatóan nem változik 2023 azonos időszakának szintjéhez képest, figyelmen kívül hagyva az árfolyamváltozások hatását – állítja a Bain tanácsadó cég. A Bain korábban az idei év egészére ezeknek a termékeknek a kétszázalékos forgalomcsökkenését jósolta.

Az elmúlt években Kína egyre erősebb piaca volt a prémium termékek gyártóinak, ám az ingatlanválság és a fiatalok foglalkozási gondjai alapján a JP Morgan bankház szakértői úgy látják, hogy 2025-től ennek is vége szakad. A nagyon magas minőség továbbra is vonzó, ám valamivel alacsonyabb áron kell kínálni az ilyen termékeket ahhoz, hogy akadjon rájuk vásárló.

Az olcsóbb árukon persze kisebb profitrátát lehet elérni. Ezért nem véletlen, hogy Jean-Jacques Guiony, az LVMH pénzügyi igazgatója óvja a luxusmárkákat a túlzott elmozdulástól ezek felé. Az LVMH nem fog új „megfizethető árú” termékeket bevezetni a piacra, mert az rontaná a márka auráját.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG