3p

A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.

Főként az infláció elszabadulásakor jelentik meg a kiskereskedelemben a „lefelé vásárlás”, amikor a lakosság a hasonló, de olcsóbb, esetleg gyengébb minőségű termékek felé mozdul el. Most viszont úgy tűnik, hogy megjelenik a másik, a gyártók oldalán a „lefelé eladás”, ami nem a legrammozást vagy zsugorítást jelenti. 

A luxuscikkek gyártóit ugyanis utolérte az, amire nem készültek. Gyengül a kereslet 3000 dolláros (majdnem 1,2 millió forint) kézitáskáik és 4000 dolláros zakóik iránt. Ezért arra kényszerülnek, hogy a középosztálybeliek pénztárcájához igazodó, 500 dollárnál (198 ezer forint) olcsóbb termékekkel házaljanak azoknál, akiket csak jómódúnak nevezhetünk – derült ki a Reuters híréből.

Árfolyam

Az elmúlt években még jól ment az olyan márkáknak, mint a Chanel, a Prada vagy a Dior. Franciaországban az öltözködési luxus őshazájában például a kézitáskák ára 50 százalékkal nőtt 2020 és 2023 között – derült ki a Bernstein befektetési cég adataiból.

Ugyanakkor ezzel messzebb kerültek azoktól a jómódú középosztálybeliektől, akik vásárolnak prémium termékeket. Az Egyesült Államokban hat százalékkal csökkentek a luxusmárkák termékeikre költött összegek 2023 november és 2024 novembere között – legalábbis az egyik legnagyobb amerikai bank, a Citi hitelkártyaadatai alapján. A cégek már megkezdték a választ a gondra: a Gucci például kínál kutyapórázt mindössze 440 dollárért (175 ezer forint) és jegyzettömböt a márka logójával 200 dollárért.

Új vevőkört keresnek a luxusmárkák
Új vevőkört keresnek a luxusmárkák
Fotó: Depositphotos

Sajátos módon a kereslet csökkenése összefüggésbe hozható a november első napjaira eső amerikai elnökválasztással. A fogyasztók egy része eltűnt, talán azért, mert nem a kormányzás kiszámítható folytatását ígérő elnökjelölt győzött, hanem az, aki a washingtoni státus quo felborításának ígéretével kampányolt.

A luxuscikkek forgalmának globális értéke a 2024-es karácsonyi szezonban várhatóan nem változik 2023 azonos időszakának szintjéhez képest, figyelmen kívül hagyva az árfolyamváltozások hatását – állítja a Bain tanácsadó cég. A Bain korábban az idei év egészére ezeknek a termékeknek a kétszázalékos forgalomcsökkenését jósolta.

Az elmúlt években Kína egyre erősebb piaca volt a prémium termékek gyártóinak, ám az ingatlanválság és a fiatalok foglalkozási gondjai alapján a JP Morgan bankház szakértői úgy látják, hogy 2025-től ennek is vége szakad. A nagyon magas minőség továbbra is vonzó, ám valamivel alacsonyabb áron kell kínálni az ilyen termékeket ahhoz, hogy akadjon rájuk vásárló.

Az olcsóbb árukon persze kisebb profitrátát lehet elérni. Ezért nem véletlen, hogy Jean-Jacques Guiony, az LVMH pénzügyi igazgatója óvja a luxusmárkákat a túlzott elmozdulástól ezek felé. Az LVMH nem fog új „megfizethető árú” termékeket bevezetni a piacra, mert az rontaná a márka auráját.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nekimegy a drágulásnak a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 28. 10:03
A Lidl lejjebb viszi a tojások árát. A lépés nem meglepő. 
Vásárló Megjelent a kenyérdrágulás a magyar diszkontokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. január 27. 05:46
Tovább drágultak a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésében szereplő termékek az Aldi, Lidl és Penny alkotta triónál. Decemberhez képest a hosszú ideig stabil árat mutató félbarna kenyér is többe kerül. 
Vásárló Gyászba borultak az emberek, nem akarnak pezsgőmámorban ünnepelni
Buksza blog | 2025. január 25. 09:41
Az emberek elbizonytalanodtak, ezért nincs kedvük ünnepelni. Ezt a következtetést vonták le a francia pezsgőgyártók abból, hogy forgalmuk már a második egymást követően évben csökkent.
Vásárló Összezavarta a lengyeleket a kenyércsoda
Privátbankár.hu | 2025. január 20. 08:33
Gratuláltak a lengyelek annak a péknek, aki azt az interneten megjelent fotó tanúsága szerint hatalmas lovat készített kenyérből. Később kiderült, hogy lóvá tették a jó kenyér szerelmeseit.
Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos minimálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
Vásárló Kiváló Minőségű Élelmiszerek az ALDI polcain
PR | 2025. január 15. 11:52
Az ALDI egyre több, olyan magas minőségű termékkel várja a vásárlókat, amely elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet!
Vásárló Magyarországon bevált recepttel hódít külföldön a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:58
A Lidl Parkside névre keresztelt magyarországi outlet áruháza, amely Biatorbágyon található. Most a prágaiak is kaptak egyet. 
Vásárló PMS kezelése: a viszcerális terápia alkalmazása a menstruációs görcsök enyhítésére
Márkázott tartalom | 2025. január 13. 10:43
A premenstruációs szindróma sok nő életét megnehezíti, melynek tünetei rendkívül változatosak, mind fizikai, mind érzelmi szinten jelentkezhetnek. Az érintettek tapasztalhatnak ingerlékenységet, hangulatingadozást, feszültséget vagy akár depresszióra emlékeztető tüneteket. 
Vásárló Nagyon rosszul indul az év: olyasmi közeleg a magyar boltokban, amit soha nem akartunk látni
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. január 13. 05:47
Ismét hajszálra van a két számjegyűtől az élelmiszerárak emelkedése a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés szerint. Januárban újabb történelmi csúcs született. Ha ebben a tempóban folytatódna a drágulás, akár már 2 hónapon belül is elérheti a 40 ezer forintot a családi élelmiszer-nagybevásárlás ára. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG