3p

A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.

Főként az infláció elszabadulásakor jelentik meg a kiskereskedelemben a „lefelé vásárlás”, amikor a lakosság a hasonló, de olcsóbb, esetleg gyengébb minőségű termékek felé mozdul el. Most viszont úgy tűnik, hogy megjelenik a másik, a gyártók oldalán a „lefelé eladás”, ami nem a legrammozást vagy zsugorítást jelenti. 

A luxuscikkek gyártóit ugyanis utolérte az, amire nem készültek. Gyengül a kereslet 3000 dolláros (majdnem 1,2 millió forint) kézitáskáik és 4000 dolláros zakóik iránt. Ezért arra kényszerülnek, hogy a középosztálybeliek pénztárcájához igazodó, 500 dollárnál (198 ezer forint) olcsóbb termékekkel házaljanak azoknál, akiket csak jómódúnak nevezhetünk – derült ki a Reuters híréből.

Árfolyam

Az elmúlt években még jól ment az olyan márkáknak, mint a Chanel, a Prada vagy a Dior. Franciaországban az öltözködési luxus őshazájában például a kézitáskák ára 50 százalékkal nőtt 2020 és 2023 között – derült ki a Bernstein befektetési cég adataiból.

Ugyanakkor ezzel messzebb kerültek azoktól a jómódú középosztálybeliektől, akik vásárolnak prémium termékeket. Az Egyesült Államokban hat százalékkal csökkentek a luxusmárkák termékeikre költött összegek 2023 november és 2024 novembere között – legalábbis az egyik legnagyobb amerikai bank, a Citi hitelkártyaadatai alapján. A cégek már megkezdték a választ a gondra: a Gucci például kínál kutyapórázt mindössze 440 dollárért (175 ezer forint) és jegyzettömböt a márka logójával 200 dollárért.

Új vevőkört keresnek a luxusmárkák
Új vevőkört keresnek a luxusmárkák
Fotó: Depositphotos

Sajátos módon a kereslet csökkenése összefüggésbe hozható a november első napjaira eső amerikai elnökválasztással. A fogyasztók egy része eltűnt, talán azért, mert nem a kormányzás kiszámítható folytatását ígérő elnökjelölt győzött, hanem az, aki a washingtoni státus quo felborításának ígéretével kampányolt.

A luxuscikkek forgalmának globális értéke a 2024-es karácsonyi szezonban várhatóan nem változik 2023 azonos időszakának szintjéhez képest, figyelmen kívül hagyva az árfolyamváltozások hatását – állítja a Bain tanácsadó cég. A Bain korábban az idei év egészére ezeknek a termékeknek a kétszázalékos forgalomcsökkenését jósolta.

Az elmúlt években Kína egyre erősebb piaca volt a prémium termékek gyártóinak, ám az ingatlanválság és a fiatalok foglalkozási gondjai alapján a JP Morgan bankház szakértői úgy látják, hogy 2025-től ennek is vége szakad. A nagyon magas minőség továbbra is vonzó, ám valamivel alacsonyabb áron kell kínálni az ilyen termékeket ahhoz, hogy akadjon rájuk vásárló.

Az olcsóbb árukon persze kisebb profitrátát lehet elérni. Ezért nem véletlen, hogy Jean-Jacques Guiony, az LVMH pénzügyi igazgatója óvja a luxusmárkákat a túlzott elmozdulástól ezek felé. Az LVMH nem fog új „megfizethető árú” termékeket bevezetni a piacra, mert az rontaná a márka auráját.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Következik a nagy leállás: félő, hogy senki nem fog költeni
Buksza blog | 2025. március 19. 15:01
A gazdaság minden ágazatát érintik Donald Trump amerikai elnök vámemelései. Csak a bizonytalanság biztos. 
Vásárló Árrésstop: korlátozást vezetett be a Lidl, a Spar és a Tesco
Buksza blog | 2025. március 17. 18:09
Hétfőn életbe lépett az árrésstop. A boltláncok pedig reagáltak. 
Vásárló Megéri minőségi játékokba beruházni!
Márkázott tartalom | 2025. március 17. 12:55
Az tény, hogy a gyerekjátékok tekintetében különösen fontos a magas minőség. A prémium alapanyagok használata, a szabványoknak megfelelő, tartós és biztonságos kialakítás kulcskérdés. Ezek mellett pedig még a kicsik számára is vonzónak, magával ragadónak kell lenniük.
Vásárló Árrés nélkül: a diszkont legvégső formájával áll elő a Tesco
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2025. március 14. 08:52
A Tesco arra készül, hogy ingyen odaadja a vásárlóknak a szavatossági idejük lejártának határhoz érkezett élelmiszereket. A boltlánc első körben a brit üzletekben teszteli a módszert. 
Vásárló Dübörög a vámháború, hamarosan hullanak az árbombák a vásárlókra
Buksza blog | 2025. március 13. 12:49
Az Egyesült Államok, egyben a világ egyik legnagyobb áruházlánca, a Walmart rá akta tolni a Donald Trump vámjaiból származó többletköltségeit kínai beszállítóira. A válasz feltartott középső ujj volt.
Vásárló Bajban a boltlánc: eladná a „családi ezüstöt” az Asda
Buksza blog | 2025. március 13. 12:02
Az Egyesült Királyság egyik nagy áruházlánca, az Asda kissé kétségbeesettnek látszó módszerrel igyekszik pénzhez jutni, hogy mérsékelje felgyülemlett adósságait. Hozzányúlnak a „családi ezüsthöz”.
Vásárló 4 jó tanács a vállalati költségek csökkentéséhez
Márkázott tartalom | 2025. március 11. 12:21
A vállalkozások egyik legfontosabb feladata a költségek ésszerű kezelése. A felesleges kiadások visszaszorítása nemcsak a nyereséget növeli, hanem a vállalat hosszú távú fenntarthatóságát is biztosítja. Fontos azonban, hogy a költségcsökkentés ne menjen a minőség vagy a hatékonyság rovására. Az alábbi négy módszer segíthet a vállalkozásoknak abban, hogy megfelelően optimalizálják a kiadásaikat és kellőképpen erősítsék pénzügyi stabilitásukat.
Vásárló A Hold fázisainak titokzatos világa
Márkázott tartalom | 2025. március 10. 14:20
A Hold, amely égi társunkként mindig velünk van, a Föld körüli keringése során különböző fázisokon megy keresztül. Ezek a fázisok nem csupán látványosak, hanem bizonyos szempontból a mindennapi életünkre is hatással lehetnek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG