3p
Körülbelül tizenöt perccel az indulás után az EgyptAir MS181-es kóddal ellátott gépét eltérítették. Szeif Ed Din Musztafa közölte a személyzettel, hogy egy bombaövet visel, majd azt követelte, hogy az egyébként belföldi járat repüljön tovább Ciprusra. Ez eddig egy szokványos történet, amit egy viccbe illő fordulat követett, és mindenki biztonságban megúszta. Évek óta nem volt komolyabb külsős gépeltérítés. Miért?

A keddi esetben talán az a legmeglepőbb, hogy megtörténhetett, ehhez képest a feleségét visszaszerezni próbáló mentálisan instabil professzor semmiség. A témáról itt olvashatnak bővebben! >>>

Az 1931-es legelső, egyébként Peruban történt gépeltérítés óta 1067 hasonló eset történt. Ez a bűncselekmény a hatvanas, hetvenes években élte a fénykorát, például 1971-ben volt a legendássá vált eset is, mikor a máig azonosítatlan, csak D.B. Cooper néven ismert elkövető kiugrott az eltérített gépből ejtőernyőjével és a megszerzett 200 ezer dollárral - írja az Economist.

A terrorszervezetekre reagáltak?

A reptéri és repülőbiztonságot lényegesen fejleszteni viszont csak akkor kezdték el, mikor az iszlamista szervezetek is egyre több gépet eltérítettek. Az 1970-es évek elején Amerikában elkezdtek fémdetektorozni és röntgenezni az utasok csomagjait. 1969-ben még 86 gépeltérítés volt világszerte, harminc évvel később ez a szám 13-ra esett.

Bár ezek az ellenőrzések javítottak a helyzeten, még nem oldották meg. Magyarországon már csak az ország mérete miatt se nagyon vannak belföldi repülőjáratok, de egy akkora területen, mint az Egyesült Államoké, nem lehetne boldogulni nélkülük. Szeptember 11-e előtt Amerikában a belföldi járatok ellenőrzése lényegesen lazább volt, mint a nemzetközieké, ráadásul a reptéri biztonsági intézkedéseket is kétfelé osztották, az utasok és a csomagok ellenőrzéséért a légitársaságok voltak a felelősek.

Ezt a feladatot jellemzően kiadták alvállalkozóknak, akik sokszor rosszul fizetett és hozzá nem értő embereket foglalkoztattak. Európában kicsit jobb volt a helyzet, például Hollandiában 40 órás osztálytermi és két hónapos gyakorlati oktatás után dolgozhattak csak a reptereken.

A 9/11-es terrortámadások óta azonban nehéz dolga van annak, aki gépet akar eltéríteni, egyrészt sokkal szigorúbbak lettek a biztonsági intézkedések, másrészt a repülőgépek személyzetét is máshogy képzik ki: míg a géprablások fénykorában együttműködésre utasították őket, szeptember 11-e óta már tudja a világ, hogy a fegyveresek nem mindig akarnak egyezkedni a hatóságokkal.

A belső fenyegetés

Az új biztonsági intézkedések, köztük a pilótafülke belülről lezárható ajtaja több gondot is okoztak a közelmúltban. 2014-ben egy etiópiai másodpilóta repülőgépestől szeretett volna menedéket kérni Svájcban, leszállás után letartóztatták, a Boeing 767-esről pedig minden utas épségben távozott.

Tavaly óriási botrányt kavart a Germanwings 9525-ös járatának katasztrófája, ahol a súlyos mentális zavarokkal küzdő Andreas Lubitz másodpilóta kizárta a fülkéből Patrick Sondenheime kapitányt, majd szándékosan a francia Alpok hegyeibe vezette a gépet, megölve ezzel 149 embert és saját magát.

Alapvetően az látszik, hogy a külső gépeltérítők dolgát nagyon megnehezítik a személyre fókuszáló biztonsági intézkedések, és sokkal inkább a belső segítséggel dolgozó merénylőktől kell tartani. A repterek biztonságával kapcsolatban felmerülő problémákról itt írtunk bővebben! >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ukrajna és a forint tartják lélegeztetőgépen az egyik legfontosabb mutatónkat
Imre Lőrinc | 2025. december 1. 15:19
Egyre fogy a remény azzal kapcsolatban, hogy a negyedik negyedéves gazdasági teljesítmény valamelyest kozmetikázhat a 2025-ös magyar GDP-mutatón. A kormányzat fél százalékos növekedést vár, de a legfrissebb exportadataink alapján könnyen lehet, hogy még ezt a szintet sem érjük majd el.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton odapörkölt a német kormánynak és a bankoknak
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 13:31
A parlament gazdasági bizottsága előtt beszélt a miniszter, a GDP szerinte a német gazdaság szenvedése miatt nem növekszik eléggé. A bankoktól plusz 180 milliárd forintot tervez beszedni jövőre a kormány.
Makro / Külgazdaság Újabb lehetőséget kapnak a kezükbe a SZÉP-kártyások
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 12:14
Április 30-ig lehet újra hideg élelmiszert is vásárolni SZÉP-kártyával.
Makro / Külgazdaság Beruházási hitelt venne fel? Itt egy jó hír
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 11:12
Marad díjmentes a kezesség.
Makro / Külgazdaság Mi folyik itt? Keddtől megint nagyobbat változnak az árak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 10:21
Megint csak az autósok egyik fele örülhet.
Makro / Külgazdaság Valamit titkol a magyar kormány az amerikai szankciókkal kapcsolatban?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 09:14
Továbbra sem árul el alapvető fontosságú részleteket a magyar kormány arról, hogy miként és meddig mentesültünk az amerikai szankciók alól.
Makro / Külgazdaság Egy picit fellélegezhet a kormány? Ezt látták a vállalatvezetők novemberben
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 09:00
Sok mutató javult a novemberi Beszerzési Menedzser Indexben.
Makro / Külgazdaság Az export esett, az import nőtt – nem néz ki jól a magyar külkereskedelem mérlege
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 08:31
Tavalyhoz képest 178 millió euróval romlott az egyenleg.
Makro / Külgazdaság Akiknek bejött a háború: 679 milliárd dollárt kerestek tavaly
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 07:54
A száz legnagyobb hadiipari cégnek jó éve volt 2024-ben.
Makro / Külgazdaság Fontos döntést hoztak olajügyben
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 07:23
Döntöttek a legnagyobb olajkitermelők: így alakítják a termelést 2026 első hónapjaiban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG