3p
Körülbelül tizenöt perccel az indulás után az EgyptAir MS181-es kóddal ellátott gépét eltérítették. Szeif Ed Din Musztafa közölte a személyzettel, hogy egy bombaövet visel, majd azt követelte, hogy az egyébként belföldi járat repüljön tovább Ciprusra. Ez eddig egy szokványos történet, amit egy viccbe illő fordulat követett, és mindenki biztonságban megúszta. Évek óta nem volt komolyabb külsős gépeltérítés. Miért?

A keddi esetben talán az a legmeglepőbb, hogy megtörténhetett, ehhez képest a feleségét visszaszerezni próbáló mentálisan instabil professzor semmiség. A témáról itt olvashatnak bővebben! >>>

Az 1931-es legelső, egyébként Peruban történt gépeltérítés óta 1067 hasonló eset történt. Ez a bűncselekmény a hatvanas, hetvenes években élte a fénykorát, például 1971-ben volt a legendássá vált eset is, mikor a máig azonosítatlan, csak D.B. Cooper néven ismert elkövető kiugrott az eltérített gépből ejtőernyőjével és a megszerzett 200 ezer dollárral - írja az Economist.

A terrorszervezetekre reagáltak?

A reptéri és repülőbiztonságot lényegesen fejleszteni viszont csak akkor kezdték el, mikor az iszlamista szervezetek is egyre több gépet eltérítettek. Az 1970-es évek elején Amerikában elkezdtek fémdetektorozni és röntgenezni az utasok csomagjait. 1969-ben még 86 gépeltérítés volt világszerte, harminc évvel később ez a szám 13-ra esett.

Bár ezek az ellenőrzések javítottak a helyzeten, még nem oldották meg. Magyarországon már csak az ország mérete miatt se nagyon vannak belföldi repülőjáratok, de egy akkora területen, mint az Egyesült Államoké, nem lehetne boldogulni nélkülük. Szeptember 11-e előtt Amerikában a belföldi járatok ellenőrzése lényegesen lazább volt, mint a nemzetközieké, ráadásul a reptéri biztonsági intézkedéseket is kétfelé osztották, az utasok és a csomagok ellenőrzéséért a légitársaságok voltak a felelősek.

Ezt a feladatot jellemzően kiadták alvállalkozóknak, akik sokszor rosszul fizetett és hozzá nem értő embereket foglalkoztattak. Európában kicsit jobb volt a helyzet, például Hollandiában 40 órás osztálytermi és két hónapos gyakorlati oktatás után dolgozhattak csak a reptereken.

A 9/11-es terrortámadások óta azonban nehéz dolga van annak, aki gépet akar eltéríteni, egyrészt sokkal szigorúbbak lettek a biztonsági intézkedések, másrészt a repülőgépek személyzetét is máshogy képzik ki: míg a géprablások fénykorában együttműködésre utasították őket, szeptember 11-e óta már tudja a világ, hogy a fegyveresek nem mindig akarnak egyezkedni a hatóságokkal.

A belső fenyegetés

Az új biztonsági intézkedések, köztük a pilótafülke belülről lezárható ajtaja több gondot is okoztak a közelmúltban. 2014-ben egy etiópiai másodpilóta repülőgépestől szeretett volna menedéket kérni Svájcban, leszállás után letartóztatták, a Boeing 767-esről pedig minden utas épségben távozott.

Tavaly óriási botrányt kavart a Germanwings 9525-ös járatának katasztrófája, ahol a súlyos mentális zavarokkal küzdő Andreas Lubitz másodpilóta kizárta a fülkéből Patrick Sondenheime kapitányt, majd szándékosan a francia Alpok hegyeibe vezette a gépet, megölve ezzel 149 embert és saját magát.

Alapvetően az látszik, hogy a külső gépeltérítők dolgát nagyon megnehezítik a személyre fókuszáló biztonsági intézkedések, és sokkal inkább a belső segítséggel dolgozó merénylőktől kell tartani. A repterek biztonságával kapcsolatban felmerülő problémákról itt írtunk bővebben! >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Benzinkúton éjszakáznak, holnap is tüntethetnek a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 19:35
A hétfői tüntetés este 8 óráig tart, de kedden visszatérhetnek Budapest útjaira a dudáló kamionosok. A kormánytól többek között azt követelik, hogy az útdíjat ne akkora mértékben emeljék meg, mint amiről Lázár János beszélt.
Makro / Külgazdaság Tavasszal üthet be a Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 16:29
A tavaszi előrejelzési fordulóban javasolhatja az Európai Bizottság a Tanácsnak, hogy újabb szakaszba léptesse a túlzottdeficit-eljárást. Eközben a kormány a GDP 2,2 százalékának megfelelő pénzt osztogat el.
Makro / Külgazdaság Ötven kamiont beengednek a Hősök terére, de merre indulnak a többiek?
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 15:01
Hétfőn délután megérkezett a Hősök terére a kamionos tüntetés konvoja. A térre azonban a rendőrség csak ötven járművet enged be, a többiek másfelé indulhatnak.
Makro / Külgazdaság Hiába szedett be sokkal többet a magyar állam – még sokkal többet költött
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 12:33
Itt vannak a részletes adatok a költségvetés november végi helyzetéről.
Makro / Külgazdaság Fordul a kocka a benzinkutakon keddtől
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 11:27
Most az autósok másik csoportja örülhet.
Makro / Külgazdaság Itt van, mekkorát ütött Trump a német autóiparon – nagyot
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:44
Fellendülésre pedig nem érdemes fogadni.
Makro / Külgazdaság Döntött egy svájci bíróság: az egész világon aggódhatnak a multik
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:29
Precedensértékű lehet az ítélet.
Makro / Külgazdaság Megvétózhatta volna Ukrajna hitelét Orbán Viktor – meglepő, ki beszélte le erről
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 08:37
Félrehívták egy kicsit az uniós csúcs sorsdöntő pillanataiban.
Makro / Külgazdaság Ilyen még soha nem történt a magyar kereskedelemben
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 07:47
Csökkent a terminálok száma – de miért?
Makro / Külgazdaság Mélypontok közelében tántorog a jen
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 06:19
Hiába volt a kamatemelés?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG