3p

Száz milliárd dolláros többletköltséget okozhatnak a vámok az ágazatnak, példátlan kihívást jelent a helyzet.

Az autóiparnak fájni fognak a megmaradt vámok – olvasható az Equilor hétfő reggeli hírlevelében. A Donald Trump által bevezetett, 25 százalékos, importautókra kivetett vámok továbbra is jelentős hatást gyakorolnak az autóiparra, miközben más vámtételek enyhültek.

A szakértők szerint ezek a politikák globálisan több millió darabbal csökkenthetik az autóeladásokat, növelhetik az új és használt autók árait, és több mint 100 milliárd dolláros többletköltséget okozhatnak az ágazatnak. A Goldman Sachs elemzése szerint az új járművek nettó árai az Egyesült Államokban átlagosan 2000-4000 dollárral emelkedhetnek a következő hat-tizenkét hónapban, pusztán a vámköltségeket emelkedése miatt.

A gyártók különböző stratégiákat alkalmaznak a hatások kezelésére; például egyesek dolgozói kedvezményeket kínálnak, míg mások, mint például a Jaguar Land Rover, teljesen felfüggesztették az amerikai szállítmányokat. Az előrejelzések szerint a magasabb költségek és az általános infláció miatt évente akár 2 millióval kevesebb jármű kerülhet eladásra az Egyesült Államokban és Kanadában, ami gazdasági láncreakciókat okozhat.

Az új autók átlagára már most közel 50 000 dollár, amit tovább súlyosbítanak az emelkedő hitelkamatok. A vámok hatására egyes modelleket teljesen kivonhatnak a piacról, miközben a gyártási költségek és az árak növekednek. A Boston Consulting Group becslése szerint az ágazat évente 110-160 milliárd dolláros költségtöbblettel nézhet szembe, ami az amerikai újautó-piac bevételeinek akár 20 százalékát is érintheti. 

Az inflációs nyomás és a fogyasztók csökkenő vásárlóereje tovább nehezíti a helyzetet, miközben a vámok strukturális változásokat kényszeríthetnek ki az autógyártás globális elosztásában. Ez a helyzet példátlan kihívás elé állítja az ágazatot, amelynek hosszú távú hatásai még nem teljesen ismertek.

Kapcsolódó hír, hogy a General Motors leépíti tevékenységét. A cég nemrég bejelentette, hogy jelentős változtatásokat hajt végre az ontariói Ingersollban található CAMI összeszerelő üzemben, amely Kanadában az első elektromos járműgyártó létesítmény volt.

A vállalat úgy döntött, hogy csökkenti az elektromos BrightDrop kiszállító furgonok gyártását a kereslet csökkenése és az állomány kiegyensúlyozása miatt. Ennek következményeként az üzem két műszakról egyre áll át, ami 500 munkahely megszüntetését vonja maga után. Az üzem május és október között 20 hétig teljesen leáll, és az akkumulátor-gyártás is rövid szünetet tart április végén. A kanadai Unifor szakszervezet elnöke, Lana Payne szerint ez súlyos csapás lesz a dolgozó családokra az érintett régióban, és felszólította a GM-et és a kormányt, hogy tegyenek lépéseket a munkahelyek védelme érdekében. Payne aggodalmát fejezte ki az Egyesült Államok vámpolitikája és az elektromos járművek technológiai elutasítása miatt, amelyek Kína számára kedvezőbb piaci helyzetet teremtenek.

A GM BrightDrop elektromos furgonja - nincs rá elegendő kereslet
A GM BrightDrop elektromos furgonja - nincs rá elegendő kereslet
Fotó: GM

A GM 2023-ban indította el a BrightDrop projektet, de a vártnál alacsonyabb eladások miatt nem érte el a kitűzött bevételi célokat. 2023-ban és 2024-ben csak körülbelül 2000 furgont értékesítettek, ami lényegesen alacsonyabb szám, mint amire a cég számított. Bár a GM elkötelezett az üzem fejlesztése mellett a 2026-os modellévre, azonban a közeljövő kétséges marad. Ez a helyzet rávilágít az elektromos járműpiac globális versenyhelyzetének és az ipar jövőbeli irányának bizonytalanságaira.

(via Equilor)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Köszönjük Trump: Magyarország lehet a vámháború egyik legnagyobb vesztese
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 16:59
Ha az autóipart nézzük. Svédország és Szlovákia mellett. 
Makro / Külgazdaság Varga Mihály kezdeményezi az MNB alapítványainak megszüntetését
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 13:37
Törvényi szinten is módosítanák a jegybank hatáskörét.
Makro / Külgazdaság Kétségbeesetten igyekeznek alkalmazkodni Trump „új világához”
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:44
További állami támogatásokat jelentett be a dél-koreai kormány az amerikai gazdaságpolitika cikk- cakkjaira reagálva. Ezúttal a félvezetőgyártás állami hátszelét növelik az autóipar után.
Makro / Külgazdaság Kemény ellenfelet kaptak Trumpék: pert indítottak a Fehér Ház ellen a harvardi professzorok
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 09:09
A Harvard Egyetem nem teljesíti a washingtoni kormány elvárásait annak érdekében, hogy elkerülje állami támogatásának lefaragását. A professzorok egy része pert indít az egyetemi autonómia védelmében.
Makro / Külgazdaság Valóban bóvlit csinálhatnak Magyarországból?
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 08:29
Nagy kérdés, mit lép a másik két hitelminősítő. 
Makro / Külgazdaság Cserbenhagyás Putyin-módra, lecserélték az Ibriseket
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 07:17
Sajátos módon hihetetlennek hangzik, hogy Oroszországnak saját lapostévé-gyártása is van, vagyis inkább csak volt, egy olyan cég személyében, amely korábban világmárkák bérgyártója volt.
Makro / Külgazdaság Rémálomszerű válságot hozhat a vámháború
Király Béla | 2025. április 15. 05:51
Abban a szakértők döntő többsége egyetért, hogy a Donald Trump által elindított vámháború nem jelent megoldást azokra a problémákra, amelyekre az amerikai elnök hivatkozik. Az éles piaci reakciók egyelőre visszakozásra kényszerítették Donald Trumpot, ám többek szerint a tőzsdei reakciónál sokkal nagyobb problémák is lehetnek.
Makro / Külgazdaság Óriási fordulat készül Szíriában: rég látott lépésre szánhatja el magát Szaúd-Arábia?
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:54
A tartozások kifizetése nagy eredmény lehetne.
Makro / Külgazdaság Hogyan jöhet ki Magyarország a vámháborúból?
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 15:11
Erről is beszélt főszerkesztőnk, Csabai Károly a Trend FM hétfő délelőtti műsorában. Emellett szó esett napjaink talán legnagyobb hazai botrányáról, az MNB-alapítványok ügyéről.
Makro / Külgazdaság Szentségtörést fontolgatnak az unióban az orosz gázzal
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 12:49
Tabutémát feszegetnek uniós cégvezetők: mégiscsak kéne orosz gázt venni?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG