Inkább kedvező a magyar gazdaság külső környezete, noha a világgazdaság növekedési kilátásaiban nem tapasztalható javulás. A külső finanszírozási helyzet támogató, és a magyar exportlehetőségek alakulása is biztató. A keresleti feltételek továbbra is jók azokban a szektorokban (főként a járműiparban), amelyekben számottevő kapacitásbővítés zajlott le az elmúlt években Magyarországon. A legjelentősebb globális kockázatnak a növekedés - elsősorban ázsiai - motorjainak kifulladása tűnik. A korábbról meglévő geopolitikai konfliktusok mellett komolyabb kockázatot az Európai Unióból való esetleges brit kilépés („Brexit”) hordozhat magában, aminek lehetnek áttételes hatásai a magyar eszközárak alakulására, a közvetlen reálgazdasági hatásai azonban nem tűnnek számottevőnek.
Beruházások, GDP
A magyar GDP növekedési üteme 2015 negyedik negyedévében ismét 3 százalék fölé lendült. A gazdasági növekedés erősödése jelentős részben összefügg azzal, hogy az év végén felgyorsult a 2007-2013-as EU-költségvetési keretből utoljára elszámolható források felhasználása, ezáltal megugrottak a beruházások.
A növekedés hajtóerejét felhasználási oldalról már így is a lakossági fogyasztás adta, miközben a nettó export növekedési hozzájárulása tovább csökkent. Termelési oldalról az ipar és a szolgáltatások felfelé, a mezőgazdaság pedig lefelé húzta a gazdasági teljesítményt. 2015 egészében a GDP 2,9 százalékkal bővült, határozottan az EU átlagos növekedése (1,9 százalék) fölött, de a közép-kelet-európai régiót tekintve nem kiemelkedő ütemben. 2016-ban a beruházásokban visszaesés várható a korábbi két év intenzív EU-forrásfelhasználáson alapuló csúcsairól.
A háztartások fogyasztása ugyanakkor főként a rendelkezésre álló jövedelmek markáns bővülésének köszönhetően dinamizálódhat és egyértelműen a növekedés motorjává válhat 2016-ban. 2017-ben pedig már ismét élénkülhetnek a beruházások, miután a gazdaságpolitika felgyorsítja a 2014-2020-as EU-költségvetési keretben rendelkezésre álló külső források felhasználását. Emellett várhatóan a lakossági beruházások is érdemben növekednek a célzott programok – elsősorban az újlakás-áfa csökkentése, valamint a CSOK – felfutása miatt. Idén összességében 2,5 százalékos gazdasági növekedés valószínűsíthető, az új gazdaságpolitikai impulzusoknak köszönhetően azonban jövőre ismét 3 százalék fölé emelkedhet a GDP bővülésének éves üteme.
Infláció, jegybanki kamat
Meghatározó marad a külső dezinflációs környezet. Mindazonáltal a szűk sávban mozgó, és a középtávú inflációs céltól jelentősen elmaradó maginfláció arra utal, hogy belső forrásokból sincs felfelé mutató érdemi árnyomás.
Ezért 2016 első felében a fogyasztóiár-index éves növekedési üteme várhatóan alig haladja majd meg a nullát, és a második félévben is megnyugtatóan a cél alatt maradhat. A 3 százalékos célértéket előreláthatóan csak 2017 végén közelíti meg az infláció. Az MNB az alacsony inflációs környezet láttán további, a reálgazdaság élénkítését szolgáló lépéseket tehet. Mivel a fundamentális makrogazdasági folyamatok alapján a forintra felértékelődési nyomás hárulhat, ezt ellensúlyozandó a jegybank újra kezdte a kamatcsökkentést is.
A Takarékbank előrejelzése | |||||||
|
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Tény |
Előrejelzés |
|||||
GDP (%) |
1,8 |
-1,7 |
1,9 |
3,7 |
2,9 |
2,5 |
3,1 |
Lakossági fogyasztás (%) |
0,7 |
-2,3 |
0,6 |
1,5 |
2,6 |
3,2 |
3,0 |
Közösségi fogyasztás (%) |
0,0 |
-0,3 |
3,0 |
5,8 |
0,6 |
4,6 |
2,0 |
Beruházások (%) |
-1,3 |
-4,4 |
7,3 |
11,2 |
1,9 |
-1,5 |
3,5 |
Export (%) |
6,6 |
-1,8 |
6,4 |
7,6 |
8,4 |
5,2 |
5,5 |
Import (%) |
4,5 |
-3,5 |
6,3 |
8,5 |
7,8 |
5,0 |
5,5 |
Infláció (%) |
3,9 |
5,7 |
1,7 |
-0,2 |
-0,1 |
1,1 |
2,6 |
Munkanélküliségi ráta (%) |
10,9 |
10,9 |
10,2 |
7,7 |
6,8 |
6,3 |
6,0 |
Államháztartási egyenleg (ESA-95; GDP %-a) |
-5,5 |
-2,3 |
-2,4 |
-2,6 |
-1,8* |
-1,6 |
-1,2 |
Államadósság (GDP %-a) |
80,8 |
78,3 |
76,8 |
76,2 |
75,3* |
72,9 |
70,5 |
Külkereskedelmi mérleg (millió euró) |
7061 |
6655 |
6555 |
6274 |
8118 |
8800 |
8200 |
Folyó fizetési mérleg (GDP %-a) |
0,7 |
1,8 |
4,0 |
2,3 |
5,0 |
5,5 |
5,2 |
Külső finanszírozási képesség* (GDP %-a) |
3,1 |
4,3 |
7,6 |
6,0 |
9,3 |
7,9 |
8,2 |
Bruttó külföldi adósság** (GDP %-a) |
134,5 |
128,8 |
118,3 |
114,5 |
103,4 |
96,9 |
90,8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jegybanki alapkamat (év vége, %) |
7,00 |
5,75 |
3,00 |
2,10 |
1,35 |
0,90 |
0,90 |
EUR-HUF (éves átlag) |
279,21 |
289,42 |
296,92 |
308,66 |
309,90 |
311,37 |
308,64 |
EUR-HUF (év vége) |
311,13 |
291,29 |
296,91 |
314,89 |
313,12 |
310,00 |
307,50 |
A Takarékbank elemzői szerint a március végi 15 bázispontos vágást követően – hat hónapon belül – további két 15 bázispontos csökkentéssel a jegybank 1 százalék alá viszi az alapkamatot. A magyar kamatszint így az egyik legalacsonyabb lehet a térségben. Ugyanakkor az MNB egyre aktívabban használhatja a kamatfolyosót a napi likividitás-szabályozásban, akár az alapkamat tényleges megváltoztatása nélkül is. Kamatemeléssel a 2017 végéig tartó előrejelzési horizonton nem számol a prognózis.
Foglalkoztatottság
Bár a munkaerőpiacon a korábbiaknál lassabban bővülhet a foglalkoztatottság, kedvező tendencia, hogy az elsődleges munkaerőpiac szerepe nő, míg a közfoglalkoztatásé csökken az állásteremtésben.. A vállalati felmérésekből továbbra is a foglalkoztatás bővítésére irányuló szándék rajzolódik ki (az egyes ágazatokban tapasztalható munkaerőhiány egyébként komolyabb bérfelhajtó nyomást alakíthat ki). Összességében a tavaly 7 százalék alá került munkanélküliségi ráta a közmunkaprogram kiterjesztése nélkül is tovább csökkenhet 2016-2017-ben. Így 2017 átlagában a Takarékbank elemzői már csak 6 százalékos munkanélküliséget várnak.
Államháztartás
A költségvetési folyamatok továbbra is kedvező képet mutatnak. Eredményszemléletben vizsgálva az államháztartás nettó megtakarítói pozíciója hosszú évek óta a legjobb. Az ESA-szemléletű költségvetési deficit kényelmesen a GDP 2 százaléka alatt alakult 2015-ben, a vártnál magasabb bevételek bázisán pedig a következő években sem várható az államháztartási egyenleg romlása, sőt, 2017-ben már 1 százalékhoz közeli mértékűre csökkenhet a hiány. Az államadósság a GDP közel 75 százalékára mérséklődött, és a folyamat a következő két évben is folytatódhat, így a mutató 2018 körül süllyedhet a 70 százalékos szint alá.
Fizetési mérleg
Erőteljes a javulás a külső egyensúlyi mutatókban is. Az energiaárak komoly esése, valamint az erőteljes EU-s forrásbeáramlás hatására Magyarország nettó külső finanszírozási képessége 2015-ben a Takarékbank elemzőinek becslése alapján alig maradhatott a GDP 10 százaléka alatt. A következő években az alacsonyabb EU-forrásbeáramlás hatására a nettó külső finanszírozási képességünk GDP-arányosan valamelyest mérséklődik ugyan, de így is a régió legmagasabbjai közé tartozik majd. Ez pedig elsősorban a nettó, valamivel korlátozottabb mértékben azonban a bruttó külföldi adósságállomány gyorsuló ütemű leépülését is elősegíti.
Forintárfolyam
Az egyensúlyi mutatók kedvező alakulása a forint erősödésének irányába hat, és ehhez az is hozzájárulhat, hogy idén akár két nagy hitelminősítő is a befektetési kategóriába emelheti Magyarország adósosztályzatát.
Az inflációs cél elérése és a lazább monetáris kondíciók fenntartása szempontjából a forint erősödése nem érdeke az MNB-nek, amely nem konvencionális lépésekkel, illetve kamatcsökkentéssel próbál gátat szabni a magyar fizetőeszköz erősödésének. A Takarékbank elemzői 2016 végére a mostaninak megfelelő 310 forintos euró-árfolyamszintet tartanak valószínűnek, és 2017 végére is csak enyhébb mértékű forinterősödésre számítanak.