Inkább kedvező a magyar gazdaság külső környezete, noha a világgazdaság növekedési kilátásaiban nem tapasztalható javulás. A külső finanszírozási helyzet támogató, és a magyar exportlehetőségek alakulása is biztató. A keresleti feltételek továbbra is jók azokban a szektorokban (főként a járműiparban), amelyekben számottevő kapacitásbővítés zajlott le az elmúlt években Magyarországon. A legjelentősebb globális kockázatnak a növekedés - elsősorban ázsiai - motorjainak kifulladása tűnik. A korábbról meglévő geopolitikai konfliktusok mellett komolyabb kockázatot az Európai Unióból való esetleges brit kilépés („Brexit”) hordozhat magában, aminek lehetnek áttételes hatásai a magyar eszközárak alakulására, a közvetlen reálgazdasági hatásai azonban nem tűnnek számottevőnek.
Beruházások, GDP
A magyar GDP növekedési üteme 2015 negyedik negyedévében ismét 3 százalék fölé lendült. A gazdasági növekedés erősödése jelentős részben összefügg azzal, hogy az év végén felgyorsult a 2007-2013-as EU-költségvetési keretből utoljára elszámolható források felhasználása, ezáltal megugrottak a beruházások.
A növekedés hajtóerejét felhasználási oldalról már így is a lakossági fogyasztás adta, miközben a nettó export növekedési hozzájárulása tovább csökkent. Termelési oldalról az ipar és a szolgáltatások felfelé, a mezőgazdaság pedig lefelé húzta a gazdasági teljesítményt. 2015 egészében a GDP 2,9 százalékkal bővült, határozottan az EU átlagos növekedése (1,9 százalék) fölött, de a közép-kelet-európai régiót tekintve nem kiemelkedő ütemben. 2016-ban a beruházásokban visszaesés várható a korábbi két év intenzív EU-forrásfelhasználáson alapuló csúcsairól.
A háztartások fogyasztása ugyanakkor főként a rendelkezésre álló jövedelmek markáns bővülésének köszönhetően dinamizálódhat és egyértelműen a növekedés motorjává válhat 2016-ban. 2017-ben pedig már ismét élénkülhetnek a beruházások, miután a gazdaságpolitika felgyorsítja a 2014-2020-as EU-költségvetési keretben rendelkezésre álló külső források felhasználását. Emellett várhatóan a lakossági beruházások is érdemben növekednek a célzott programok – elsősorban az újlakás-áfa csökkentése, valamint a CSOK – felfutása miatt. Idén összességében 2,5 százalékos gazdasági növekedés valószínűsíthető, az új gazdaságpolitikai impulzusoknak köszönhetően azonban jövőre ismét 3 százalék fölé emelkedhet a GDP bővülésének éves üteme.
Infláció, jegybanki kamat
Meghatározó marad a külső dezinflációs környezet. Mindazonáltal a szűk sávban mozgó, és a középtávú inflációs céltól jelentősen elmaradó maginfláció arra utal, hogy belső forrásokból sincs felfelé mutató érdemi árnyomás.
Ezért 2016 első felében a fogyasztóiár-index éves növekedési üteme várhatóan alig haladja majd meg a nullát, és a második félévben is megnyugtatóan a cél alatt maradhat. A 3 százalékos célértéket előreláthatóan csak 2017 végén közelíti meg az infláció. Az MNB az alacsony inflációs környezet láttán további, a reálgazdaság élénkítését szolgáló lépéseket tehet. Mivel a fundamentális makrogazdasági folyamatok alapján a forintra felértékelődési nyomás hárulhat, ezt ellensúlyozandó a jegybank újra kezdte a kamatcsökkentést is.
| A Takarékbank előrejelzése | |||||||
| 
 
  | 
 2011  | 
 2012  | 
 2013  | 
 2014  | 
 2015  | 
 2016  | 
 2017  | 
| 
 
  | 
 Tény  | 
 Előrejelzés  | 
|||||
| 
 GDP (%)  | 
 1,8  | 
 -1,7  | 
 1,9  | 
 3,7  | 
 2,9  | 
 2,5  | 
 3,1  | 
| 
 Lakossági fogyasztás (%)  | 
 0,7  | 
 -2,3  | 
 0,6  | 
 1,5  | 
 2,6  | 
 3,2  | 
 3,0  | 
| 
 Közösségi fogyasztás (%)  | 
 0,0  | 
 -0,3  | 
 3,0  | 
 5,8  | 
 0,6  | 
 4,6  | 
 2,0  | 
| 
 Beruházások (%)  | 
 -1,3  | 
 -4,4  | 
 7,3  | 
 11,2  | 
 1,9  | 
 -1,5  | 
 3,5  | 
| 
 Export (%)  | 
 6,6  | 
 -1,8  | 
 6,4  | 
 7,6  | 
 8,4  | 
 5,2  | 
 5,5  | 
| 
 Import (%)  | 
 4,5  | 
 -3,5  | 
 6,3  | 
 8,5  | 
 7,8  | 
 5,0  | 
 5,5  | 
| 
 Infláció (%)  | 
 3,9  | 
 5,7  | 
 1,7  | 
 -0,2  | 
 -0,1  | 
 1,1  | 
 2,6  | 
| 
 Munkanélküliségi ráta (%)  | 
 10,9  | 
 10,9  | 
 10,2  | 
 7,7  | 
 6,8  | 
 6,3  | 
 6,0  | 
| 
 Államháztartási egyenleg (ESA-95; GDP %-a)  | 
 -5,5  | 
 -2,3  | 
 -2,4  | 
 -2,6  | 
 -1,8*  | 
 -1,6  | 
 -1,2  | 
| 
 Államadósság (GDP %-a)  | 
 80,8  | 
 78,3  | 
 76,8  | 
 76,2  | 
 75,3*  | 
 72,9  | 
 70,5  | 
| 
 Külkereskedelmi mérleg (millió euró)  | 
 7061  | 
 6655  | 
 6555  | 
 6274  | 
 8118  | 
 8800  | 
 8200  | 
| 
 Folyó fizetési mérleg (GDP %-a)  | 
 0,7  | 
 1,8  | 
 4,0  | 
 2,3  | 
 5,0  | 
 5,5  | 
 5,2  | 
| 
 Külső finanszírozási képesség* (GDP %-a)  | 
 3,1  | 
 4,3  | 
 7,6  | 
 6,0  | 
 9,3  | 
 7,9  | 
 8,2  | 
| 
 Bruttó külföldi adósság** (GDP %-a)  | 
 134,5  | 
 128,8  | 
 118,3  | 
 114,5  | 
 103,4  | 
 96,9  | 
 90,8  | 
| 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 Jegybanki alapkamat (év vége, %)  | 
 7,00  | 
 5,75  | 
 3,00  | 
 2,10  | 
 1,35  | 
 0,90  | 
 0,90  | 
| 
 EUR-HUF (éves átlag)  | 
 279,21  | 
 289,42  | 
 296,92  | 
 308,66  | 
 309,90  | 
 311,37  | 
 308,64  | 
| 
 EUR-HUF (év vége)  | 
 311,13  | 
 291,29  | 
 296,91  | 
 314,89  | 
 313,12  | 
 310,00  | 
 307,50  | 
A Takarékbank elemzői szerint a március végi 15 bázispontos vágást követően – hat hónapon belül – további két 15 bázispontos csökkentéssel a jegybank 1 százalék alá viszi az alapkamatot. A magyar kamatszint így az egyik legalacsonyabb lehet a térségben. Ugyanakkor az MNB egyre aktívabban használhatja a kamatfolyosót a napi likividitás-szabályozásban, akár az alapkamat tényleges megváltoztatása nélkül is. Kamatemeléssel a 2017 végéig tartó előrejelzési horizonton nem számol a prognózis.
Foglalkoztatottság
Bár a munkaerőpiacon a korábbiaknál lassabban bővülhet a foglalkoztatottság, kedvező tendencia, hogy az elsődleges munkaerőpiac szerepe nő, míg a közfoglalkoztatásé csökken az állásteremtésben.. A vállalati felmérésekből továbbra is a foglalkoztatás bővítésére irányuló szándék rajzolódik ki (az egyes ágazatokban tapasztalható munkaerőhiány egyébként komolyabb bérfelhajtó nyomást alakíthat ki). Összességében a tavaly 7 százalék alá került munkanélküliségi ráta a közmunkaprogram kiterjesztése nélkül is tovább csökkenhet 2016-2017-ben. Így 2017 átlagában a Takarékbank elemzői már csak 6 százalékos munkanélküliséget várnak.
Államháztartás
A költségvetési folyamatok továbbra is kedvező képet mutatnak. Eredményszemléletben vizsgálva az államháztartás nettó megtakarítói pozíciója hosszú évek óta a legjobb. Az ESA-szemléletű költségvetési deficit kényelmesen a GDP 2 százaléka alatt alakult 2015-ben, a vártnál magasabb bevételek bázisán pedig a következő években sem várható az államháztartási egyenleg romlása, sőt, 2017-ben már 1 százalékhoz közeli mértékűre csökkenhet a hiány. Az államadósság a GDP közel 75 százalékára mérséklődött, és a folyamat a következő két évben is folytatódhat, így a mutató 2018 körül süllyedhet a 70 százalékos szint alá.
Fizetési mérleg
Erőteljes a javulás a külső egyensúlyi mutatókban is. Az energiaárak komoly esése, valamint az erőteljes EU-s forrásbeáramlás hatására Magyarország nettó külső finanszírozási képessége 2015-ben a Takarékbank elemzőinek becslése alapján alig maradhatott a GDP 10 százaléka alatt. A következő években az alacsonyabb EU-forrásbeáramlás hatására a nettó külső finanszírozási képességünk GDP-arányosan valamelyest mérséklődik ugyan, de így is a régió legmagasabbjai közé tartozik majd. Ez pedig elsősorban a nettó, valamivel korlátozottabb mértékben azonban a bruttó külföldi adósságállomány gyorsuló ütemű leépülését is elősegíti.
Forintárfolyam
Az egyensúlyi mutatók kedvező alakulása a forint erősödésének irányába hat, és ehhez az is hozzájárulhat, hogy idén akár két nagy hitelminősítő is a befektetési kategóriába emelheti Magyarország adósosztályzatát.
Az inflációs cél elérése és a lazább monetáris kondíciók fenntartása szempontjából a forint erősödése nem érdeke az MNB-nek, amely nem konvencionális lépésekkel, illetve kamatcsökkentéssel próbál gátat szabni a magyar fizetőeszköz erősödésének. A Takarékbank elemzői 2016 végére a mostaninak megfelelő 310 forintos euró-árfolyamszintet tartanak valószínűnek, és 2017 végére is csak enyhébb mértékű forinterősödésre számítanak.
		
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
							Richard Nixon elnöktől George W. Bushig több amerikai elnök alatt is szolgált.						
                        
                        
                        
                        
                        
                        
                        

