1p
Hiányoznak a hatásvizsgálatok, a múltbéli adatok, a teljesítményértékelések és az egész szinte érthetetlen az átlagember számára. Ezzel magyarázható, hogy a költségvetés átláthatósága szempontjából nem csupán régiós versenytársaink jobbak nálunk, de megelőz minket Pakisztán és Uganda is.

Csökkent  a deficit - ezért még nem jár vastaps

Bár a költségvetési politika egyik leggyakrabban használt mérőszáma az egyenleg, ez valójában nem mond semmit arról, hogy mire mennyit fordít egy állam, milyen hatékonysággal költi el az állampolgárok pénzét, illetve hogy eközben milyen feltételeket teremt a gazdaság egyéb szereplői számára. Ennek megfelelően a költségvetési deficit lefaragása még semmiképpen sem jelenti, hogy hátra lehet dőlni, hiszen egyelőre ott tart a magyar állam, hogy nem sokkal költ többet, mint amennyi bevétele van – márpedig ez önmagában még egy havi zsebpénzzel gazdálkodó kiskamasz esetében is kevés a dicsérethez.

Az egyenleg, illetve a hiány túlsúlya a médiában nem meglepő: talán ez a legkönnyebben érthető és értelmezhető mutató az átlagember számára, míg a költségvetés valódi tartalmi kérdéseiben nagyon nehéz (nemzetközi) összehasonlításra alkalmas mérőszámokat találni. Biztató ugyanakkor, hogy ez a helyzet szép lassan megváltozhat, hiszen a tudományos világ is egyre nagyobb teret szentel a kérdésnek, és ennek megfelelően egyre gyakrabban születnek olyan elemzések, amelyek új megvilágításból vizsgálják a költségvetési politikát.

Miért jó, ha értjük a költségvetést?

Egy nemrég készült tanulmány ezúttal az átláthatóság szempontjából vonta górcső alá a magyar költségvetést, azaz tulajdonképpen azt kereste, ami nincs - vagy azért mert el sem készült, vagy azért mert nem hozta nyilvánosságra a kormány. Ám mindez nem csupán azért fontos, mert a népesség erre nyitott, de amúgy igen szűk rétege kénytelen lemondani a költségvetési adatok böngészéséről. Könyvtárnyi szakirodalom bizonyítja, hogy minél átláthatóbb a nyilvánosság számára egy kormány működése, annál kisebb a korrupció, annál jobb a kormányzati munka hatékonysága és annál versenyképesebb egy ország.

A nyilvánosság szélesebb körű bevonása például kiszámíthatóbbá tenné a kormányt, amire most nagy szüksége van a magyar gazdaságnak: a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara egyik legfrissebb felmérése szerint a vállalatvezetők háromnegyede a kiszámíthatatlanságot tartja a hazai gazdaságpolitika egyik legnagyobb hibájának.

Uganda és Namíbia költségvetése is átláthatóbb

És erre nem lehet azt mondani, hogy régiós sajátosság, vagy az újjászülető demokráciák gyermekbetegsége – legalábbis ez derül ki Költségvetési Felelősségi Intézet  elemzéséből. A kutatók azt vizsgálták meg egy nemzetközi felméréshez illeszkedve, hogy miként teljesít a magyar költségvetés az átláthatóság szempontjából. Eredményeik alapján a helyzet rendkívül kedvezőtlen: a maximálisan megszerezhető 100 pontból Magyarország 40-et kapott, miközben Csehország 75-öt, Szlovákia 67-et, Lengyelország pedig 59-et.

Az átláthatóság szempontjából megelőz minket sok más ország mellett Afganisztán, Pakisztán, Grúzia, Namíbia, Kazahsztán, Uganda és Albánia is. A hazánkkal együtt 101 országot tartalmazó lista élén Új-Zéland, Dél-Afrika, Egyesült Királyság, Svédország és Norvégia áll, míg a sor végét Szaúd-Arábia, Egyenlítői Guinea, Mianmar és Katar zárja.

Mi hiányzik a magyar költségvetésből?

A hazánknak jutó nem túl előkelő 60. hely több problémás terület együttes következménye. A vizsgálat alapját képező kérdőívből az derül ki, hogy hiányoznak a részletes adatok (például bérek, foglalkoztatási ráták) a költségvetéshez kapcsolódó előrejelzésből, egyetlen dokumentumban sem szerepel a nem adójellegű bevételek megfelelő bontása, valamint az állami vállalatoknak nyújtott támogatás sem.

Ezen kívül nem közöl érdemi információt a tárca a kormány rendelkezésére álló pénzügyi eszközökről, például a különböző részvényekről, illetve a Magyar Nemzeti Bankban elhelyezett számla alakulásáról. Mivel ez utóbbi fontos szerepet játszik az adósságfinanszírozásban, valamint a devizatartalék alakulásában, az erre vonatkozó információ segítené a valós kép kialakítását a költségvetés fenntarthatóságával kapcsolatban is. Hiányzik a magyar gyakorlatból a költségvetési irányelvek publikálásán túl az úgynevezett Polgári költségvetés is, amely a szélesebb rétegek számára is érthetően bemutatná az állam pénzügyeit.

Ember tervez - aztán mi lesz belőle?

Az egyik legnagyobb probléma, hogy nincs érdemi visszacsatolás a tervezés és a költségvetés tényleges alakulása között. A kormány nem frissíti félévente a költségvetési tételekre vonatkozó prognózisait (sem), a zárszámadási törvényt vizsgáló Állami Számvevőszék nem magyarázza meg a tényadatok és a tervek közötti különbségeket, a kormány pedig nem tesz közzé nyilvános jelentést az ÁSZ által feltárt hiányosságok kezeléséről.

Részben ehhez kapcsolódik, hogy a konvergenciaprogramban olykor van ilyen melléklet, de a költségvetési törvényből hiányoznak azok az érzékenység vizsgálatok, melyek azt hivatottak bemutatni, hogy a várttól eltérő makrogazdasági környezet hatására hogyan változnak a költségvetés egyes tételei, illetve maga az egyenleg.

A régióban is lemaradtunk - de legalább van remény

Az egyes területeken kapott pontszámok

 

HUN

BLG

CRO

CZE

POL

ROM

SER

SVK

SLO

UKR

Törvényjavaslat

24

39

39

46

34

33

25

42

43

35

Múltbeli adatok a törvényjavaslatban

6

13

15

16

10

10

6

15

17

11

Magyarázat és teljesítménymérés a  javaslatban

1

5

5

2

6

3

3

4

5

4

Havi jelentések

7

8

8

8

6

8

7

8

8

7

Féléves jelentés

0

2

0

4

2

0

1

2

4

0

Évvégi jelentés

3

8

6

7

8

1

2

7

8

4

Számvevőszéki jelentés

6

4

4

5

5

2

4

3

7

5

Forrás: KFIB

Régiós összehasonlításban különösen rosszul állunk a teljesítménymérés mellett a múltbeli adatok, valamint a tárgyévi folyamatok bemutatásában, valamint a törvényjavaslat és a havi jelentések színvonalát tekintve. Egyedül a számvevőszéki jelentésre kapott pontszám magasabb, mint régiós versenytársaink többségénél. A vizsgálat leginkább biztató megállapítása ugyanakkor, hogy a külföldi tapasztalatok alapján az átláthatóság tekintetében lehetséges a gyors fejlődés.

Már csak azért is, mert a kormányzati intézkedések többségével szemben ezúttal nem arról van szó, hogy az államnak közvetlen módon más piaci szereplők viselkedését kell megváltoztatnia (például a foglalkoztatás ösztönzése révén), hanem a saját működési környezetén kellene javítani. Nem véletlen, hogy néhány év alatt az átláthatóság szempontjából sikerült elhúznia mellettünk Ugandának és Mongóliának is.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ma tömegközlekedés, de holnap mehet az autó
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 10:30
Mindkét üzemanyagtípus olcsóbb lesz szerdától.
Makro / Külgazdaság Bemondta az NGM: annál is több uniós pénz jöhet, mint amire korábban gondoltunk
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 09:50
Magyarország teljeskörűen elkészítette és benyújtotta nemzeti beruházási tervét az európai biztonsági cselekvési eszköz, vagyis a SAFE keretében – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium.
Makro / Külgazdaság Több száz milliárd forintot kaphat a kormány még a választások előtt
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 09:00
A közös európai uniós, haderőfejlesztési hitel keretében.
Makro / Külgazdaság Itt vannak a részletek, ezért nem tud érdemben nőni a gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 08:30
Magyarország bruttó hazai termékének volumene 2025 harmadik negyedévében a nyers adatok, illetve a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint egyaránt 0,6 százalékkal felülmúlta az előző év azonos időszakit. Az előző negyedévhez képest – szintén a kiigazított adatok alapján – a gazdaság teljesítménye stagnált – közölte a Központi Statisztikai Hivatal második becslésében.
Makro / Külgazdaság Balog Ádám: a vállalkozásoknál már most is van sávos adózás – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. december 2. 05:44
Az elmúlt időszakban több közös bejelentést is tett a kormányzat és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK). Ez is annak a jele, hogy idén május, a stratégiai megállapodást megkötése óta egy aktívabb kamarai működés látható, ami kezdetben a kormánynak is újszerű volt – mondta el a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) általános alelnöke, az MKIK alelnöke a Klasszis Podcast legújabb epizódjában. Balog Ádámot a kettős kamatrendszerről, a kata jövőjéről és a három éve stagnáló gazdaságról is kérdeztük. 
Makro / Külgazdaság Ukrajna és a forint tartják lélegeztetőgépen az egyik legfontosabb mutatónkat
Imre Lőrinc | 2025. december 1. 15:19
Egyre fogy a remény azzal kapcsolatban, hogy a negyedik negyedéves gazdasági teljesítmény valamelyest kozmetikázhat a 2025-ös magyar GDP-mutatón. A kormányzat fél százalékos növekedést vár, de a legfrissebb exportadataink alapján könnyen lehet, hogy még ezt a szintet sem érjük majd el.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton odapörkölt a német kormánynak és a bankoknak
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 13:31
A parlament gazdasági bizottsága előtt beszélt a miniszter, a GDP szerinte a német gazdaság szenvedése miatt nem növekszik eléggé. A bankoktól plusz 180 milliárd forintot tervez beszedni jövőre a kormány.
Makro / Külgazdaság Újabb lehetőséget kapnak a kezükbe a SZÉP-kártyások
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 12:14
Április 30-ig lehet újra hideg élelmiszert is vásárolni SZÉP-kártyával.
Makro / Külgazdaság Beruházási hitelt venne fel? Itt egy jó hír
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 11:12
Marad díjmentes a kezesség.
Makro / Külgazdaság Mi folyik itt? Keddtől megint nagyobbat változnak az árak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 10:21
Megint csak az autósok egyik fele örülhet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG