A Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke szerint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) előző vezetése jelezte, nem bíznak a magyar buszokban, egyebek mellett ezért nem fut több magyar gyártású busz az utakon - erről Vincze-Pap Sándor hétfő este az M1-en beszélt.
Itthon és külföldön
A közösségi tulajdonban, BKV-nál, Volánnál lévő mintegy 6 és félezer autóbusz több mint fele túlfutott, átlagéletkoruk 18, illetve 13 év. Mint mondta, lenne helye az új magyar autóbuszoknak, ennek ellenére az elmúlt években beszerzett járművek több mint 80 százaléka külföldi gyártású volt.
A magyar autóbuszokat műszakilag a BKV és a Volán igényeire fejlesztették, olcsóbbak, mint a külföldiek, és a magyarországi hozzáadott értékük akár 80 százalék felett is lehet - jelentette ki.
A mostani magyarországi autóbuszgyártást évi 150-200 darabra tervezték, ezt öt év alatt akár ezerre is lehetne növelni, és külföldi piacokra is lehetne gyártani. Évente ütemezetten növekvő autóbuszgyártásban kell gondolkodni a Mabusz elnöke szerint, aki úgy vélte, az első 3-5 évben hazai piacon, majd később külföldre lehetne értékesíteni a buszokat.
Hazudtak?
Vitézy Dávid volt BKK-vezérigazgató a Magyar Buszgyártók Szövetsége elnökének nyilatkozatára reagálva viszont azt mondta, hosszú idő után az első magyar gyártású alacsonypadlós Ikarus-buszok BKV-val közös összeszerelése 2013-ban, a Budapesti Közlekedési Központ előző vezetése alatt indult el, ami a Budapesti Közlekedési Vállalat és a BKK akkori magyar buszok iránti elkötelezettsége nélkül nem valósult volna meg.
"Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének vezetője nem mondott ma igazat - valószínűleg a magyar buszokat nem igazán kedvelő budapesti főpolgármesternél akar jó pontokat szerezni ezzel az amúgy teljesen értelmetlen támadással" - írta az MTI-nek megküldött reakciójában Vitézy Dávid, aki 2010-2014 között volt a BKK vezérigazgatója.
Kijelentette: "sok idő után az első magyar gyártású alacsonypadlós Ikarus-buszok (később Evopro) BKV-val közös összeszerelése 2013-ban, az előző vezetés alatt indult el, ami a BKK és a BKV akkori magyar buszok iránti elkötelezettsége nélkül nem történt volna meg. Mára 37, rövidesen 59 ilyen magyar busz jár Budapesten.
Mindemellett a kormány korábbi nemzeti buszstratégiája szerinti Rába-Volvo együttműködés jegyében is a BKK korábbi vezetése rendelte a legtöbb buszt - többet, mint a vidéki Volán-cégek együttvéve, összesen 134 darabot - hívta fel a figyelmet Vitézy Dávid, aki jelenleg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója.