Idén júliusban a fogyasztói árak átlagosan 2,1 százalékkal magasabbak voltak a tavaly ilyenkorinál. Az elmúlt egy évben a legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk, valamint az élelmiszerek drágultak.
A tavalyi év azonos időszakához képest az élelmiszerek ára 3,3 százalékkal emelkedett, ezen belül a sertéshúsé 12,7, a sajté 10,8, a cukoré 8,9, a párizsi, kolbászé 8,3, a kávéé 7,1, a kenyéré 5,4 százalékkal. A baromfihús ára 14,9 százalékkal csökkent.
Drága cigi, drága alkohol
A legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk drágultak, átlagosan 5,2 százalékkal. A szolgáltatásokért átlagosan 1,8, az egyéb cikkekért (gyógyszerek, járműüzemanyagok, illetve lakással, háztartással és testápolással kapcsolatos, valamint kulturális cikkek) 1, a háztartási energiáért 0,7, a ruházkodási cikkekért 0,1 százalékkal kellett többet fizetni. A tartós fogyasztási cikkek 0,3 százalékkal kevesebbe kerültek – közölte a KSH a Privátbankárral.
Az előző hónaphoz képest a fogyasztói árak átlagukat tekintve nem változtak a statisztikai hivatal szerint. Az élelmiszerek ára 0,2 százalékkal mérséklődött, meghatározóan az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 6,0 százalékos árcsökkenésének következményeként (ez utóbbi csoport nélkül számítva az élelmiszerek ára átlagosan 0,5 százalékkal nőtt).
Tombol a nyár, pörögnek a nyaralások
A kávé 2,5, a párizsi, kolbász 1,9, a sertéshús és a baromfihús 1,3, a sajt, a száraztészta és a margarin egyaránt 1,1 százalékkal drágult. A fogyasztási főcsoportok közül a legnagyobb mértékben, 0,9 százalékkal a szolgáltatások ára emelkedett, ezen belül a nyári főszezonból adódóan az üdülési szolgáltatásoké 5,9 százalékkal. A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 0,7 százalékkal drágultak.
A tartós fogyasztási cikkek és a háztartási energia ára nem változott. A nyári kiárusítások következtében a ruházkodási cikkekért 2,5 százalékkal kevesebbet kellett fizetni. Az egyéb cikkek ára 0,8, ezen belül a járműüzemanyagoké 1,5 százalékkal csökkent.
A Privátbankár.hu szokásos havi Árkosár-felmérése ezúttal azt mérte, hogy háromból két hipermarketben olcsóbb lett a nagybevásárlás. A több mint 10 éves felmérésünk legújabb eredményeit itt lehet részletesebben is elolvasni. >>> |
A fogyasztói árak éves növekedési üteme a február óta tartó folyamatos csökkenés nyomán júniusban 1,9 százalékos volt, 0,2 százalékponttal alacsonyabb a májusinál, és 1,0 százalékponttal a februári 2,9 százalékos idei tetőpontjánál.
Nem lesz nagy változás a jegybank háza táján
Virovácz Péter, az ING szenior elemzője szerint a júniusi mélypont után idén már nem várható 2 százalék alatti fogyasztói árindex, de a jegybank 3 százalékos célja sem lesz veszélyben.
Tekintettel arra, hogy mind az inflációs, mind a maginflációs adatok nagyjából összhangban vannak a jegybank legutóbbi előrejelzésével, a monetáris politikában a mai adatközlés nem hoz változást. Az MNB továbbra is kitart a laza monetáris politika mellett.