6p

A bérlők mondtak véleményt az európai kiskereskedelmi központokról. Az évente elkészülő szakmai felmérésben a forgalmat és az üzemeltetést is értékelték. Ezen kívül vázolták, hogy milyen szempontok szerint választanak maguknak ilyen központot és beszéltek a bővülési terveikről is. A magyarok, szlovákok és csehek kedvence, Parndorf befért az első tízbe, a polgári outlet centert a gyengén muzsikálók közé, a 99. helyre sorolták.

Kijött az európai outlet centerek idei listája, a 109 központot aszerint rangosorolták, hogy miként vélekednek róluk az ott üzletet bérlő cégek. Az összeállítást már évek óta elvégzi a német Ecostra nevű piacelemző cég és a Magdus nevű partnervállalata. Minden alkalommal a bérlői elégedettségben kompetens vezetők és a nagy divatmárkák hálózatfejlesztési vezetői mondják el a véleményüket. Csak olyan központokat vonnak be, amelyek már legalább két éve működnek és csak olyan vállalatokat kérdeznek meg, amelyeknek legalább három üzlete van a kontinens különböző országaiban lévő outlet centerekben. Direkt nem kérdezik az adott üzletek vezetőit, mert azoknak nincs akkora rálátása az európai piacra, mint a márkák központjaiban dolgozó kollégáiknak. 

Lassan visszanyerik forgalmukat az outlet centerek Európa több országában. Fotó: Privátbankár/Mester Nándor
Lassan visszanyerik forgalmukat az outlet centerek Európa több országában. Fotó: Privátbankár/Mester Nándor

Az idei listán a hollandiai Designer Outlet Roermond az éllovas a bérlők véleménye alapján, legalábbis az ott bérleménnyel rendelkező cégek túlnyomó többsége saját üzletmenetének kiváló voltáról számolt be, s ezt nagyban az outlet centert üzemeltető vállalatnak tudták be. A holland-német határon működő, 200 üzletet kínáló kiskereskedelmi központ utoljára 2017-ben lett első. Az európai győztes hollandiai központot évente nyolcmillióan keresik fel, a látogatók kétharmada német.

Mögötte a Madridtól délre található Getafe The Style Outlets nevű központ lett az ezüstérmes, ezt az egyik legnagyobb piaci szereplő, a helyi Neinver cég üzemelteti elég sikeresen. A harmadik hely is egy spanyolnak jutott, méghozzá a Value Retail által üzemeltetett La Roca Village-nek, ez Barcelonától kicsit északabbra fogadja a vásárlókat. A legjobb 10-be két-két francia és brit is bejutott.

Az üzemeltetők profitversenyét a Metzingenben működő Outletcity AG nyerte. Nem kezdőről van szó, már 2016-ban, 2020-ban és 2021-ben is ez a cég lett az első ebben a kategóriában.

De hol van ebben a versenyben a két magyar outlet center, a biatorbágyi és a polgári? Kiderült, hogy csak a polgári került be valamelyik felsorolásba, de azt nem nagyon köszöni meg az osztrák tulajdonú üzemeltető, a Retail Outlet Shopping (ROS). Szokás az ausztriai parndorfihoz hasonlítani például a biatorbágyit, de a hozzánk legközelebbi nyugati központ a 6. helyre futott be, ez nagyon jó mutató. Viszont a polgárit a 99-dik helyre tették.

Az Ecostra-Magdus páros több kategóriát is felállított. Nos, a bérlők szerint a 10, gazdaságilag leggyengébben működő központ között ott van a Polgárban elérhető ingatlan is. Igaz, ennek a listának nem a végén, hanem a közepe táján – több más, köztük cseh, lengyel és portugál központtal azonos mutatóval és ugyancsak a 99. helyen. A legrosszabbnak egy német központot, a Marl városban működő Fashion Outlet Marl nevűt ítélték. Ebbe a negatív listába azok az egységek kerültek, amelyeket túl drágának és nem igazán jól menedzseltnek, emiatt kevésbé nyereségesnek ítéltek a bérlők.

A közép-európai térség országai közül természetesen a lengyel piac messze a legnagyobb, már csak a lakosságszám miatt is. Itt a ROS kifejezetten jól szerepel, mert a 109-es európai rangsorban a 28. helyre került a Varsóhoz közeli Paseczno – Designer Outlet Warsaw nevű központjával. A spanyol Neinver két viszonylag jól szereplő egységet visz Varsó, illetve Krakkó közelében, az előbbi a listán az 52, az utóbbi a 48. helyet foglalja el. 

A felmérést készítők 2016 után tavaly ismét megkérdezték a bérlőket, hogy milyen szempontok szerint választják ki azt, hogy hol nyitnak új üzletet. Az elérhető bevétel, a bérleti díj és a bérlői mix volt az a hármas, ami mindenkinek számított, ebben egyébként már évek óta nincs változás. Minden csak ezek után jön a döntés előkészítésében. Tehát kevésbé tartják fontosnak azt, hogy illeszkedik-e az esetleges nyitás a cég értékesítési stratégiájába vagy hogy elég távol van-e az adott outlet center a városközpont sétáló övezetétől. 

Ugyancsak kevéssé veszik figyelembe, hogy az autópálya kivezető szakaszától elég jól látszik-e a központ, egyáltalán, mennyire könnyű az autós megközelíthetősége. Sokkal fontosabb, hogy egy zárt épültről van szó vagy egy nyitott, egyszintes boltsorokkal és nagy egybenyitott parkolókkal rendelkezőről. Természetesen nem mindegy, mekkora a vonzáskörzete és hogy milyen típusú kiskereskedelmi központok vannak a vonzáskörzeten belül.

A két elemző cég kiváncsi volt arra is, hogy milyen gondokkal küzdenek a bérlők. Az üzemeltetési költségek emelkedés mellett továbbra is nagy probléma a megfelelő képzett személyzet megtalálása és aztán megtartása. Ugyancsak nagy odafigyelést és előrelátást igényel, hogy az outlet centerekben történő értékesítést hogyan hangolják össze az online eladási stratégiával és taktikával. Azt találták, hogy a Covid elejéhez képest megfordult a trend: akkoriban az online felületek taroltak, mostanra a fizikai értékesítés nagyon belehúzott, beleértve a főutcák boltjait és az outlet centereket is.

Hasznos megfigyelés volt a felmérésben, hogy a nagy divatmárkák visszavettek a terjeszkedési tempójukból, gyakorlatilag a 2018-as szintre esett vissza ez a mutató. A megkérdezett több száz márka képviselői átlagosan 2,4 boltot terveztek nyitni idén, ez pont annyi, mint 2023-ban volt. Érzékelik ugyanis, hogy a nagyon gyatra 2021-2022-es évhez képest tavaly ugyan javítottak a forgalmon, de az európai lakosság jelentős része egyelőre óvatos, ha a költésekről van szó. A márkák bővülési hajlandóságáról azt lehet mondani, hogy még mindig sokat várnak a német piactól, a megkérdezettek 38 százaléka biztosan szeretne ott új üzletet nyitni. A francia, a spanyol és a brit piacok is vonzóak, de egy kicsit kisebb mértékben, erősen feljövőben vannak az osztrák és a belga outlet centerek ezen a sajátos bérlői népszerűségi listán.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kéri Lászlót kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 08:07
A politológus, szociológus, tanár január 23-án, csütörtökön 15 óra 30 perckor lesz lapcsoportunk, a Klasszis Média élő adásának a vendége. A szokás szerint egyórásra tervezett beszélgetés témája mi más is lehetne, mint a hazai belpolitikai helyzet, amely Magyar Péter üstökösszerű felbukkanásával az elmúlt egy évben gyökeresen megváltozott. Kitarthat-e Orbán Viktor immár közel másfél évtizede tartó kormányzása jövő tavaszig vagy elkerülhetetlen lesz belemennie a választások előrehozatalába? Egyebek mellett erről is kikérjük Kéri László véleményét, ám ahogy eddig, önök is kérdezhetnek – ehhez elég csak egy ingyenes regisztráció.
Makro / Külgazdaság Pompás hír érkezett a tengerentúlról
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 16:54
Az amerikai termelőiár-index havi és éves összevetésben egyaránt az elemzők által vártnál kisebb mértékben emelkedett decemberben.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor kívülállóként tekint az Európai Unióra
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 15:44
Valóban repülőrajtot vesz a magyar gazdaság 2025-ben, ahogy azt Orbán Viktor várja? Bejönnek-e Nagy Márton várakozásai most, hogy gazdasági csúcsminiszter lett? Mi lesz Magyarországgal az Egyesült Államok és Kína közt várható vámháború idején? Megérte-e Magyarországnak tavaly 4000 milliárd forinttal támogatni zömmel távol-keleti beruházásokat? Tényleg lesz 8 százalékos bérnövekedés? Kollégánk, Dobos Zoltán az ATV Csatt című műsorában ezekről vitázott Lentner Csabával, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem közgazdász professzorával, Pogátsa Zoltán közgazdásszal és Regős Gáborral, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászával.
Makro / Külgazdaság Kőkemény lépés a lakáspiacon: Madridban betelt a pohár
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 12:55
A madridi kormány megelégelte, hogy a külföldiek lakásvásárlása súlyosbítja a lakhatási válságot, ezért ki akarja szorítani az EU-n kívüli vevőket a lakáspiacról. A britek újra ráfáznak a brexitre.
Makro / Külgazdaság Mi lett az orosz szellemhajókkal?
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 12:33
Egymás után érik a csapások az orosz energiaágazatot, az amerikai szankciók szigorítása után tucatszámra álltak le az olajexportot lebonyolító tankerek, a Gazprom pedig karcsúsításra kényszerül.
Makro / Külgazdaság Megszületett az új állampapírkamat, jöhet a nagy átrendeződés
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 12:04
Megtudták a magyar befektetők azt a számot, ami alapján óriási pénznek kereshetnek új helyet. A friss inflációs adat szerint a PMÁP sorozatok kamata 13,9 százalékponttal csökken, kérdés, hogy mi lesz a 7 ezer milliárd forintnyi inflációkövető állampapír sorsa?
Makro / Külgazdaság Elon Musk rámegy a TikTokra is?
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 10:44
A Bloomberg értesülései szerint Elon Musk vásárolhatja meg a TikTok amerikai üzletágát.
Makro / Külgazdaság Ez így elég karcsú: mínuszban Magyarország
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 08:44
Elég rosszul festenek az ipari adatok. 
Makro / Külgazdaság Felpörgött az infláció
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 08:30
Jelentős gyorsulással zárta a múlt évet az infláció. 
Makro / Külgazdaság Ami nem illik a putyini táncrendbe: foszladozik Oroszország perifériája
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 08:02
Korgó gyomorra hasonlító morgás hallatszik Oroszország mélyéről, az etnikai kisebbségek lakta távoli régiókból, amelyek megoldatlan problémái csendben növelik az ott élők elégedetlenségét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG