6p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A bérlők mondtak véleményt az európai kiskereskedelmi központokról. Az évente elkészülő szakmai felmérésben a forgalmat és az üzemeltetést is értékelték. Ezen kívül vázolták, hogy milyen szempontok szerint választanak maguknak ilyen központot és beszéltek a bővülési terveikről is. A magyarok, szlovákok és csehek kedvence, Parndorf befért az első tízbe, a polgári outlet centert a gyengén muzsikálók közé, a 99. helyre sorolták.

Kijött az európai outlet centerek idei listája, a 109 központot aszerint rangosorolták, hogy miként vélekednek róluk az ott üzletet bérlő cégek. Az összeállítást már évek óta elvégzi a német Ecostra nevű piacelemző cég és a Magdus nevű partnervállalata. Minden alkalommal a bérlői elégedettségben kompetens vezetők és a nagy divatmárkák hálózatfejlesztési vezetői mondják el a véleményüket. Csak olyan központokat vonnak be, amelyek már legalább két éve működnek és csak olyan vállalatokat kérdeznek meg, amelyeknek legalább három üzlete van a kontinens különböző országaiban lévő outlet centerekben. Direkt nem kérdezik az adott üzletek vezetőit, mert azoknak nincs akkora rálátása az európai piacra, mint a márkák központjaiban dolgozó kollégáiknak. 

Lassan visszanyerik forgalmukat az outlet centerek Európa több országában. Fotó: Privátbankár/Mester Nándor
Lassan visszanyerik forgalmukat az outlet centerek Európa több országában. Fotó: Privátbankár/Mester Nándor

Az idei listán a hollandiai Designer Outlet Roermond az éllovas a bérlők véleménye alapján, legalábbis az ott bérleménnyel rendelkező cégek túlnyomó többsége saját üzletmenetének kiváló voltáról számolt be, s ezt nagyban az outlet centert üzemeltető vállalatnak tudták be. A holland-német határon működő, 200 üzletet kínáló kiskereskedelmi központ utoljára 2017-ben lett első. Az európai győztes hollandiai központot évente nyolcmillióan keresik fel, a látogatók kétharmada német.

Mögötte a Madridtól délre található Getafe The Style Outlets nevű központ lett az ezüstérmes, ezt az egyik legnagyobb piaci szereplő, a helyi Neinver cég üzemelteti elég sikeresen. A harmadik hely is egy spanyolnak jutott, méghozzá a Value Retail által üzemeltetett La Roca Village-nek, ez Barcelonától kicsit északabbra fogadja a vásárlókat. A legjobb 10-be két-két francia és brit is bejutott.

Az üzemeltetők profitversenyét a Metzingenben működő Outletcity AG nyerte. Nem kezdőről van szó, már 2016-ban, 2020-ban és 2021-ben is ez a cég lett az első ebben a kategóriában.

De hol van ebben a versenyben a két magyar outlet center, a biatorbágyi és a polgári? Kiderült, hogy csak a polgári került be valamelyik felsorolásba, de azt nem nagyon köszöni meg az osztrák tulajdonú üzemeltető, a Retail Outlet Shopping (ROS). Szokás az ausztriai parndorfihoz hasonlítani például a biatorbágyit, de a hozzánk legközelebbi nyugati központ a 6. helyre futott be, ez nagyon jó mutató. Viszont a polgárit a 99-dik helyre tették.

Az Ecostra-Magdus páros több kategóriát is felállított. Nos, a bérlők szerint a 10, gazdaságilag leggyengébben működő központ között ott van a Polgárban elérhető ingatlan is. Igaz, ennek a listának nem a végén, hanem a közepe táján – több más, köztük cseh, lengyel és portugál központtal azonos mutatóval és ugyancsak a 99. helyen. A legrosszabbnak egy német központot, a Marl városban működő Fashion Outlet Marl nevűt ítélték. Ebbe a negatív listába azok az egységek kerültek, amelyeket túl drágának és nem igazán jól menedzseltnek, emiatt kevésbé nyereségesnek ítéltek a bérlők.

A közép-európai térség országai közül természetesen a lengyel piac messze a legnagyobb, már csak a lakosságszám miatt is. Itt a ROS kifejezetten jól szerepel, mert a 109-es európai rangsorban a 28. helyre került a Varsóhoz közeli Paseczno – Designer Outlet Warsaw nevű központjával. A spanyol Neinver két viszonylag jól szereplő egységet visz Varsó, illetve Krakkó közelében, az előbbi a listán az 52, az utóbbi a 48. helyet foglalja el. 

A felmérést készítők 2016 után tavaly ismét megkérdezték a bérlőket, hogy milyen szempontok szerint választják ki azt, hogy hol nyitnak új üzletet. Az elérhető bevétel, a bérleti díj és a bérlői mix volt az a hármas, ami mindenkinek számított, ebben egyébként már évek óta nincs változás. Minden csak ezek után jön a döntés előkészítésében. Tehát kevésbé tartják fontosnak azt, hogy illeszkedik-e az esetleges nyitás a cég értékesítési stratégiájába vagy hogy elég távol van-e az adott outlet center a városközpont sétáló övezetétől. 

Ugyancsak kevéssé veszik figyelembe, hogy az autópálya kivezető szakaszától elég jól látszik-e a központ, egyáltalán, mennyire könnyű az autós megközelíthetősége. Sokkal fontosabb, hogy egy zárt épültről van szó vagy egy nyitott, egyszintes boltsorokkal és nagy egybenyitott parkolókkal rendelkezőről. Természetesen nem mindegy, mekkora a vonzáskörzete és hogy milyen típusú kiskereskedelmi központok vannak a vonzáskörzeten belül.

A két elemző cég kiváncsi volt arra is, hogy milyen gondokkal küzdenek a bérlők. Az üzemeltetési költségek emelkedés mellett továbbra is nagy probléma a megfelelő képzett személyzet megtalálása és aztán megtartása. Ugyancsak nagy odafigyelést és előrelátást igényel, hogy az outlet centerekben történő értékesítést hogyan hangolják össze az online eladási stratégiával és taktikával. Azt találták, hogy a Covid elejéhez képest megfordult a trend: akkoriban az online felületek taroltak, mostanra a fizikai értékesítés nagyon belehúzott, beleértve a főutcák boltjait és az outlet centereket is.

Hasznos megfigyelés volt a felmérésben, hogy a nagy divatmárkák visszavettek a terjeszkedési tempójukból, gyakorlatilag a 2018-as szintre esett vissza ez a mutató. A megkérdezett több száz márka képviselői átlagosan 2,4 boltot terveztek nyitni idén, ez pont annyi, mint 2023-ban volt. Érzékelik ugyanis, hogy a nagyon gyatra 2021-2022-es évhez képest tavaly ugyan javítottak a forgalmon, de az európai lakosság jelentős része egyelőre óvatos, ha a költésekről van szó. A márkák bővülési hajlandóságáról azt lehet mondani, hogy még mindig sokat várnak a német piactól, a megkérdezettek 38 százaléka biztosan szeretne ott új üzletet nyitni. A francia, a spanyol és a brit piacok is vonzóak, de egy kicsit kisebb mértékben, erősen feljövőben vannak az osztrák és a belga outlet centerek ezen a sajátos bérlői népszerűségi listán.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nincs mese, árat emelhetnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. július 9. 09:48
Az olajár miatt történik minden.
Makro / Külgazdaság Lantos Csaba szerint nagyon megéri Putyinnal üzletelni
Privátbankár.hu | 2025. július 9. 07:46
Az energiaügyi miniszter az orosz gáz áráról is beszélt.
Makro / Külgazdaság NATO 5 százalék: óriási blöff vagy sorsfordító elhatározás?
Litván Dániel | 2025. július 9. 05:41
Mindenki reszkethet majd Európától, ha a NATO-tagállamok elkezdik önteni a pénzt a védelmi képességeikre? Vagy megint csak szép szavakat hallhattunk, a valóság pedig más lesz?
Makro / Külgazdaság Ez feszes munkaerőpiac? Több mint egy évig is tarthat az álláskeresés
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 16:21
A GKI havi rendszerességű felmérései szerint a cégek foglalkoztatási hajlandósága 2025 első hónapjaiban elbizonytalanodást mutat.
Makro / Külgazdaság Összekaparta a pénzt a kormány: többlettel zárt a költségvetés
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 12:09
Számottevő többlettel zárt júniusban a központi költségvetés: ebben a hónapban 200 milliárd forint összegű osztalékbevétel érkezett a költségvetésbe, részben a Szerencsejáték Zrt-től, részben pedig a Corvinus Zrt-től. Ezen túlmenően jelentős, 100,6 milliárd forint társasági adó befizetés érkezett be a hónap végéig.
Makro / Külgazdaság Rossz hírek érkeztek az orosz gazdaságról
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 12:03
Az orosz költségvetés hathavi hiány a GDP 1,7 százaléka volt, elérte az éves tervezettet – áll a pénzügyminisztérium keddi jelentésében.  
Makro / Külgazdaság Bejött Trump számítása a németeknél: visszaesett az export
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 11:10
Az export és az import vártnál nagyobb csökkenése mellett májusban növekedett Németország külkereskedelmi többlete a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis kedden publikált előzetes adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Nagy Mártonék megmagyarázzák: emiatt nő megint az infláció
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 09:07
A Nemzetgazdasági Minisztérium a második hónapja ismét emelkedő éves infláció láttán azt írta: folytatódik a harc az indokolatlan áremelésekkel szemben.
Makro / Külgazdaság Bumerángot dobott el az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 08:30
Az adatok szerint nem hatott, hogy a március közepétől még csak az élelmiszerekre érvényes árrésstopot május végétől kiterjesztették a háztartási cikkekre is.
Makro / Külgazdaság Halmozza a devizát a kínai jegybank
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 08:18
Kína devizatartaléka, amely a világon a legnagyobb, júniusban további 32 milliárd dollárral, 3317 milliárd dollárra, 2015 decembere óta legmagasabb szintre emelkedett – áll a kínai központi bank jelentésében – írja az MTI.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG