5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az EU még soha nem dolgozott ki a fekete-tengeri térség elhúzódó – illetve befagyott – konfliktusaira stratégiát, holott egyesek már három évtizede izzanak. De milyen konkrét javaslatokat tartalmaz a román dokumentum? Káncz Csaba jegyzete.

A geopolitikai hőmérséklet továbbra is magas napjainkban a Fekete-tenger térségében. A Baltikum, illetve Kelet-Európa mellett immár a Fekete-tenger térsége vált ugyanis az Oroszország és az Egyesült Államok közti geopolitikai és hatalmi konfliktus legújabb terepévé. Az ukrán és grúz NATO aspirációkkal, valamint a szervezet hamarosan elfogadásra kerülő új stratégiájával együtt ismét egy forró pont nyílhat meg Moszkva közvetlen környezetében.

A Krím védelme

2014 óta Moszkva sokat fektetett a Krímbe az úgynevezett hozzáférést akadályozó (Anti-Access/Area Denial – A2/AD) rendszerekbe.  Felújította a helyi légelhárító és főként a drón-elhárító képességeit.  Azon év végén a Fekete-tengeri Flotta megkapta az első nagy hatótávolságú (több, mint 5000 kilométer) elektronikus zavaró rendszerét. A Murmanszk-BN rendszert a NATO és az USA magas-frekvenciájú katonai műhold kommunikációjának zavarására fejlesztették ki.

Nem véletlen, hogy az orosz katonai sajtó jelentése szerint a vadonatúj Sz-500 Prométeusz lég- és műholdelhárító rakétarendszer első hadrendbe állítása a Krímben várható az idén. Az új rendszer már 2000 kilométer távolságból képes a célok észlelésére és a 40N6M típusú rakétája 400 kilométeres hatótávolságú.

A Fekete-tenger orosz-amerikai hatalmi harcok színtere (Fotó: MTI/AP/Szputnyik/Alekszej Druzsinyin)
A Fekete-tenger orosz-amerikai hatalmi harcok színtere (Fotó: MTI/AP/Szputnyik/Alekszej Druzsinyin)

A Krím félsziget orosz védelmét jelenleg a Fekete-tengeri Flotta mellett számos repülőgép század – állományában a Szu-25-től a legmodernebb Szu-35Sz-ig – többrétegű légvédelem – élén az Sz-400 rendszerrel –, valamint Bal, Basztyion, illetve Utyosz partvédelmi rakétarendszerek biztosítják.

Mindeközben Lengyelország és Románia 2014 óta versenyez, hogy minél több amerikai katonai képességet tudjon fogadni a NATO bizonytalan keleti szárnyán. Románia mára több amerikai bázisnak ad otthont, miközben vásárolt F-16-osokat és Patriots légelhárító rendszereket is. Idei fejleményként az amerikai légierő januárban jelentette be, hogy a román Turzii légibázison 90 katonával egy MQ-9 Reaper drón-századot állít fel felderítési feladatok végzésére.

Az átfogó román kezdeményezés

Nem véletlen tehát, hogy a román diplomácia vezetőjeként Bodgan Aurescu külügyminiszter dolgozott ki egy új Európai Uniós kezdeményezést a tágabb fekete-tengeri térség elhúzódó konfliktusainak megoldására. A kezdeményezést 10 másik EU-s tagállam (Portugália, Svédország és 8 közép-európai ország) támogatja, amelynek célja Moldova (Transznyisztria), Grúzia (Abházia és Dél-Oszétia), Azerbajdzsán (Karabah) és Ukrajna (Donbasz) válságának enyhítése. A dokumentumban egyetlen- egyszer sincs megemlítve Oroszország, ezzel próbálva elkerülni azt a benyomást, hogy Brüsszel Moszkvával vetélkedik a térségben.  

Valóban, az EU még soha nem dolgozott ki a térség elhúzódó – illetve befagyott – konfliktusaira stratégiát, holott egyesek már 3 évtizede jelen vannak. Nem véletlen tehát, hogy noha az Unió bőséges anyagi forrásokkal rendelkezik, stratégiai vonalvezetés híján ezekben a konfliktusokban gyakorlatilag kirekesztésre került. Mindenesetre az EU Külügyek Tanácsa az elmúlt hónapokban kétszer vitatta meg a román kezdeményezést.

Milyen javaslatokat tartalmaz?

De milyen konkrét javaslatokat tartalmaz a dokumentum? Nos, többek között azt, hogy a fent említett konfliktusokra vonatkozó egyetlen politikai határozatnak sem szabad negatívan befolyásolnia a Keleti Partnerség (EaP) országainak orientációját az EU irányába.

A dokumentum javasolja, hogy az EU állítson fel állandó egyeztető fórumot Ukrajnával, Grúziával és Moldovával (mindhárom EaP partnerország), amely az elhúzódó konfliktusokra koncentrál. Ezek az országok egymással és az EU illetékes intézményeivel egyeztetnék az elhúzódó konfliktusokat érintő megoldási törekvéseiket.  

Az Uniónak ki kellene neveznie egy magas rangú képviselőt, akinek feladata az EU ezen irányú regionális politikájának a végrehajtása lenne, mint ahogyan feladata lenne azon EU programok felügyelete is, amelyek ezen partnerországokban növelik a nemzeti ellenállóképességet.  

A dokumentum felszólít arra, hogy az EU hozzon létre egy biztonságpolitikai dimenziót az EaP keretein belül - ez a dimenzió ugyanis nem létezik az EaP 12 évvel ezelőtti elindítása óta. Ez növelné a partnerországokban az állami és a társadalmi ellenállóképességet azon veszélyekkel szemben, amelyek nem-katonaiak, illetve a civil-katonai veszélyek határán mozognak. Az EaP keretéből kiindulva aztán az EU hozzon létre biztonsági partnerségi megállapodásokat az egyes partnerországokkal.  

A dokumentum azt javasolja, hogy az Ukrajnával, Grúziával és Moldovával működő szabadkereskedelmi megállapodások (Deep and Comprehensive Free Trade Agreements, DCFTA) terjedjenek ki az egyes országok szeparatista régióira is, hogy „ösztönözze a kapcsolatokat az érintett országokkal és csábítóbba tegye a jövőbeni újraintegrálásukat”. Ez a felállás Transznyisztria esetében már 2015 óta működik.

Az EU partnerországai számára Törökország is értékes együttműködő lehet az elhúzódó konfliktusok megoldásában. Ankara már gyakorlatilag védhatalomként működik Azerbajdzsán felett, biztonsági partnere lett Ukrajnának – miközben nem ismeri el a Krím-félsziget orosz bekebelezését – és már komoly érdekeltségekkel rendelkezik Moldova törékeny Gagauz régiójában.       

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Uniós GDP-rangsor: hol helyezkedik el a stagnáló Magyarország?
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 20:26
Az uniós rangsor hátsó részében találjuk Magyarországot az Eurostat friss, harmadik negyedéves GDP-adatait bemutató listáján. A lengyel gazdaság erős bővülésben van, miközben a németek stagnálnak, sőt: éves alapon alacsonyabb a bővülés ott, mint Magyarországon.
Makro / Külgazdaság Adót vetne ki az EU az ultrafeldolgozott élelmiszerekre
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:56
A szív- és érrendszeri betegségek megelőzése érdekében megadóztatná az Európai Unió a boltokban kapható alkoholos koktélokat is.
Makro / Külgazdaság Közel harmadára csökkenti a Svájccal szembeni vámokat az Egyesült Államok
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:28
A Trump-adminisztráció ezúttal Svájccal állapodott meg a vámcsökkentésről, miután az elmúlt hónapokban visszaesett az ország ipari exportja. 
Makro / Külgazdaság Az orosz külügy ismét egy budapesti békecsúcsról beszél
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 16:16
Nyitottak arra, hogy Vlagyimir Putyin és Donald Trump Budapesten találkozzon. Múlt héten Trump is arról beszélt, hogy örülne, ha Budapesten találkozhatna az orosz elnökkel.
Makro / Külgazdaság Csak úgy tűnik, hogy nincs, de Európának is lehet aduásza
Imre Lőrinc | 2025. november 14. 14:52
Egyre inkább a racionalitás veszi át a szerepet az európai fenntarthatósági gyakorlatokban a zöld illúziók kergetése helyett. Az ESG-szempontok figyelembevétele ugyanis az adott cég üzleti megtérülése miatt fontos. A geopolitikai síkon pedig az új iparágak feletti kontroll az adott ország befolyásszerzését is elősegítheti. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia keretében Wieder Gergő, a KPMG szakértője arról is beszélt, hogy Kína és az Egyesült Államok szorításában mi lehet az Európai Unió ütőkártyája.
Makro / Külgazdaság A Tisza gazdaságpolitikusa szerint az Orbán-Trump deal nem helyettesítheti az uniós forrásokat
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:31
A vissza nem térítendő támogatások helyébe nem léphet az amerikai devizacsere-ügylet, amelyről Orbán Viktor megállapodott Donald Trumppal. Kármán András szerint a költségvetési hiány sem finanszírozható az érkező dollárokból.
Makro / Külgazdaság Álhír terjed a magyar nyugdíjrendszer változásáról: szakértő tisztázta, mi lesz jövőre
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 13:47
Gyökeres változásról szóló álhírek jelentek meg a magyar nyugdíjrendszerről, de egy nyugdíjszakértő megerősítette: jövőre sem változik a nyugdíjba vonulás folyamata. A korhatár is marad.
Makro / Külgazdaság Döntött a kormány: újabb csoport veheti igénybe a CSOK Pluszt
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 13:31
Eddig legfeljebb 40 éves nők igényelhették a hitelkonstrukciót, a kormány most eltörölte a felső korhatárt.
Makro / Külgazdaság Erre a listára nem lehetünk büszkék, a svédek annál inkább
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 13:00
A második becslés is megerősítette, hogy éves szinten és havi alapon is nőtt az euróövezet és az Európai Unió gazdasága.
Makro / Külgazdaság Ha a benzinkutakon múlik, nyugodt hétvégénk lesz
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 12:45
Egyik típus sem lesz drágább holnaptól. Sajnos olcsóbb sem.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG