6p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az új haditengerészeti doktrína feltűnően eltér a legutóbbi, 2015-ös kiadástól. A benne leírt világ sokkal nyugtalanítóbbnak és veszélyesebbnek tűnik, miközben a konfliktusok lehetősége jelentősen megnőtt. Káncz Csaba jegyzete

Az orosz haditengerészet napján, július 31-én, Vlagyimir Putyin orosz elnök aláírta az 512. számú rendeletet „Az Orosz Föderáció haditengerészeti doktrínájának jóváhagyásáról”. A korábbi haditengerészeti doktrínát 2015. július 26-án hagyták jóvá.

Az orosz haditengerészeti doktrína megújítása már régóta esedékes volt, számos jelentős térségi és nemzetközi változás miatt. Ezek közé tartozik a Szíriai Arab Köztársaságban végrehajtott hadművelet, a Kaszpi-tenger jogi helyzetéről szóló egyezmény 2018. augusztus 12-i aláírása, „Az Orosz Föderáció állampolitikájának alapjai a haditengerészeti műveletek terén a 2030-ig tartó időszakra” 2017-es jóváhagyása, valamint a 2021-es Nemzetbiztonsági Stratégia kibocsátása. Ez utóbbi már tükrözi az Oroszország és a nyugati országok kapcsolatainak éles elmérgesedését.

Nemzeti érdekek, kihívások és kockázatok

A dokumentum jelentősen, nyolcról tizennégyre bővíti Oroszország nemzeti érdekeinek számát a világ óceánjain.

Bővül a nemzeti érdekek értelmezése a nyílt tenger védelme, biztonsága és szabadsága tekintetében. Felhívják a figyelmet arra, hogy Oroszország számára meg kell őrizni „a tengeri nagyhatalom státuszát, amelynek tevékenysége a világ óceánjai stratégiai stabilitásának megőrzését célozza” „a kialakuló policentrikus világ” közepette. Külön megemlítődött a tengeri csővezetékrendszerek biztonságos működésének biztosítása és a globális közlekedési kommunikációhoz való hozzáférés garantálása.

Az Orosz Föderáció sarkvidéki övezetének (AZRF) és az északi tengeri útvonalnak (NSR) fejlesztése felkerült a nemzeti érdekek listájára. Az orosz sarkvidék fejlesztése szempontjából fontos kiegészítést tettek az „Orosz Föderáció kontinentális talapzatának a 200 mérföldes kizárólagos gazdasági övezeten kívüli teljes körű fejlesztésével”. Az a kitétel szerepel, hogy ez az orosz kontinentális talapzat külső határának lehatárolása után lesz lehetséges, az ENSZ tengerjogi egyezményének 76. cikkével összhangban.

Orosz tengerészgyalogosok egy korábbi moszkvai parádén. Fotó: Depositphotos
Orosz tengerészgyalogosok egy korábbi moszkvai parádén. Fotó: Depositphotos

Oroszország nemzeti érdekeinek biztosításakor az is fontos, hogy a világ óceánjait régiókra ossza fel – ezeket aztán „létfontosságú”, „fontos” és „egyéb” kategóriába sorolja. Oroszország felségvizein kívül a kizárólagos gazdasági övezet (EEZ) és a határain túli kontinentális talapzat az Északi-sarkvidéki medencében, az Északi-tengeri útvonal vizei, az Ohotszki-tenger és a Kaszpi-tenger orosz szektora „létfontosságúnak” minősülnek.  

Figyelemre méltó a nemzeti érdekek biztosításához „fontos” területeinek listája is. Ezek közé tartozik az Azovi-tenger és a Fekete-tenger, a Balti- és Kuril-szoros, a Földközi-tenger keleti része, valamint a tengeri tranzitterületek, amelyek kulcsfontosságúak a világ tengeri szállítás érdekei szempontjából.

Fontos különbség az új haditengerészeti doktrínában az előzőhöz képest Oroszország nemzeti érdekeinek korrekciója a világ óceánjain. A 2015-ös kiadás összekapcsolja az állam és a társadalom igényeit Oroszország tengeri potenciáljával. A 2022-es kiadás ugyanakkor a nemzeti érdekeket „az állam és a társadalom objektíven jelentős szükségleteiként” határozza meg, anélkül, hogy utalna a tengeri potenciálra.

Az új doktrína szerint az Oroszországgal szembeni feltartóztató politikát folytató Egyesült Államok és szövetségesei közvetlenül szembeszállnak Oroszország független kül- és belpolitikájával. Az erőtényező így továbbra is szerepet játszik a nemzetközi kapcsolatokban.

A haditengerészeti doktrína tíz kihívást és fenyegetést határoz meg a nemzetbiztonságot és Oroszország fenntartható fejlődését illetően a világ óceánjainak kapcsán. A legfontosabb kihívások és fenyegetések az Egyesült Államokkal és szövetségeseivel (beleértve a NATO-tagállamokat is) kapcsolatosak. Ezek az óceánok uralására törekszenek, az a vágyuk, hogy korlátozzák Oroszország hozzáférését az óceánok erőforrásaihoz és a létfontosságú tengeri szállítási útvonalakhoz. Ehhez jönnek még az Oroszországgal szembeni területi követelések, amelyeket számos állam támasztott egyes part menti és szigeti területeivel kapcsolatban.  

Az arktikus térség jelentősége

A dokumentum külön kiemeli az Északi-sarkvidék lehetséges konfliktusát, amely az erősödő külföldi haditengerészeti jelenléttel és az orosz NSR feletti ellenőrzés gyengítésére tett kísérletekkel függ össze.

A haditengerészeti doktrína által Oroszország tengeri tevékenységére vonatkozóan azonosított kockázatok közül kiemel bizonyos kockázatokat: az orosz hajóépítő és az olaj- valamint gázipari vállalatok és társaságok elleni szankciókat, az Északi-sarkvidéken a tengeri terület nemzetközi jogi lehatárolásának hiányosságát, valamint az 1936. július 20-i szoros rendszerről (Montreux-i egyezmény) szóló szerződés felülvizsgálatára tett kísérleteket. 

A nemzeti tengerpolitika által meghatározott működési régiók listája változatlan maradt, de sorrendjük módosult. Az idei doktrína az Atlanti-óceán térségét a harmadik helyre süllyesztette a listán, míg az Északi-sarkvidék és a Csendes-óceán az első és a második helyet foglalja el. Hangsúlyozzák az Atlanti-óceán térségének három medencére való felosztását – a Balti-tengerre, az Azovi-Fekete-tengerre és a Földközi-tengerre.

Az Indiai-óceán vonatkozásában azon országok listája, amelyekkel a kapcsolatok fejlesztését a régió nemzeti tengerpolitikájának prioritásaként ismerik el, jelentősen bővült.  India mellett, amelynek státuszát „baráti kapcsolatokról” „stratégiai partnerségre” emelték, a listán szerepel még Irán, Irak és Szaúd-Arábia. Felhívják a figyelmet arra, hogy fenn kell tartani Oroszország haditengerészeti jelenlétét a Perzsa-öbölben, valamint részt kell vennie a térség tengeri szállításának biztonságának biztosításában, beleértve a kalózkodás elleni küzdelmet is.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagy Mártonék megmagyarázzák: emiatt nő megint az infláció
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 09:07
A Nemzetgazdasági Minisztérium a második hónapja ismét emelkedő éves infláció láttán azt írta: folytatódik a harc az indokolatlan áremelésekkel szemben.
Makro / Külgazdaság Bumerángot dobott el az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 08:30
Az adatok szerint nem hatott, hogy a március közepétől még csak az élelmiszerekre érvényes árrésstopot május végétől kiterjesztették a háztartási cikkekre is.
Makro / Külgazdaság Halmozza a devizát a kínai jegybank
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 08:18
Kína devizatartaléka, amely a világon a legnagyobb, júniusban további 32 milliárd dollárral, 3317 milliárd dollárra, 2015 decembere óta legmagasabb szintre emelkedett – áll a kínai központi bank jelentésében – írja az MTI.
Makro / Külgazdaság Izrael: maradt a negatív kilátás
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 06:45
Megerősítette változatlan negatív kilátással Izrael hosszú és rövid futamidejű, devizában és helyi valutában denominált szuverén kötelezettségeinek „Baa1” besorolását a Moody's Ratings – írja az MTI.  
Makro / Külgazdaság Kötelezettségszegési eljárás indul az árrés miatt Magyarország ellen: vaklárma vagy valós diszkrimináció?
Sasvári Péter | 2025. július 8. 05:47
Az árrésstop miatt uniós kötelezettségszegési eljárás indult Magyarországgal szemben, mert az Európai Bizottság szerint a korlátozó intézkedéscsomag diszkriminatív lehet. A kormány és Nagy Márton azonban minden jel szerint minden áron ragaszkodik hozzá. De vajon van gazdasági racionalitás az intézkedések mögött? Milyen hatásai voltak eddig az árrésstopnak, és mi várható most, hogy még ki is terjesztették?
Makro / Külgazdaság Nem fújolni, hanem megtapsolni kéne Jeff Bezos vagy Mészáros Lőrinc sikereit?
Litván Dániel | 2025. július 7. 19:42
A szupergazdagok hatalmas szeletet hasítanak ki maguknak a nemzeti vagyon tortájából. De mi van akkor, ha a torta közben sokkal nagyobb lesz?
Makro / Külgazdaság Donald Trump úgy tett, mint a mesebeli okos lány
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 13:28
Az elnök mindenkit összezavart, hozott is információt, meg nem is. 
Makro / Külgazdaság Üzenet a kormánytól: a magyar gazdagok most végre tényleg a pénztárcájukba nyúlnak?
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 12:21
A Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei alapján a nem túl fényes inflációs kilátások is szóba kerültek a Trend FM reggeli műsorában hétfőn, ahol Gáspár András, a Klasszis Média lepigazgatója volt a vendég. A beszélgetés második felében pedig azt járták körül: vajon számíthatunk-e komolyabb adakozási, jótékonysági hullámra a választásokig?
Makro / Külgazdaság Bajban van az európai autóipar, három nagyhatalom kér segítséget
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 09:26
Ursula von der Leyenhez fordulnak.
Makro / Külgazdaság KSH: itt költötték a pénzüket a magyarok májusban
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 08:30
Megérkeztek a KSH friss adatai.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG