5p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Kína növekvő befolyása Dél-Ázsiában versenyhelyzetbe kényszerítette Újdelhit, és ezért újra kell gondolnia külpolitikáját, valamint a térségben való szerepvállalását. A kínai-indiai versengést a térségben csak tovább súlyosbítja a stratégiai Kína-USA szembenállás. Káncz Csaba jegyzete.

Dél-Ázsia döntő fontosságú geopolitikai színtér, amely csaknem kétmilliárd embernek, a világ legdinamikusabb gazdaságainak és fontos hajózási útvonalaknak ad otthont, miközben egyre fokozódó rivalizálás helyszíne is Ázsia két legnagyobb hatalma – Kína és India – között.

A két óriás játszmája

Ez az élesedő versengés sok területen megmutatkozik. Annak ellenére, hogy a két hatalomnak sok közös vonása van – lévén fölemelkedő hatalmak nukleáris fegyverekkel és óriási népességgel, valamint a közös törekvéssel egy többpólusú világra – India és Kína gyanakodva tekint egymásra.

Ez arra készteti a két országot, hogy megpróbálja visszafogni a másik befolyását, és terjeszkedjen új, regionális stratégiai területekre Dél-Ázsiában és az Indiai-óceán térségében. Kína számára a dél-ázsiai bővülő befolyás támogatja a bel- és külpolitikai célokat, különösen az Indiai-óceán térségének fontos globális tengeri útvonalain keresztül a világpiacokhoz való hozzáférés védelmét. A Kínai Népi Felszabadító Hadsereg (PLA) haditengerészete az Indiai-óceánon is kiépítette jelenlétét, hogy megkérdőjelezze India regionális haditengerészeti hegemón pozícióját.

Befolyásszerzés a Selyemúttal

Ezenkívül az ambiciózus Új Selyemút (BRI) gigaprojekt segítségével Peking infrastrukturális beruházások és nagyobb tengeri, közúti és vasúti összeköttetések révén megerősítette kapcsolatait Dél-Ázsiában. Ez is támogatja Kína azon törekvését, hogy „közös biztonságú közösséget” építsen a szomszédságban.

India legtöbb dél-ázsiai szomszédja – Bhutántól eltekintve – csatlakozott a BRI-hez, amely révén jelentősen megnőtt a kínai befolyás. 2018 óta Kína több mint 150 milliárd dollárt költött vagy fektetett be Banglades, Maldív-szigetek, Mianmar, Pakisztán, Nepál, Srí Lanka és Afganisztán gazdaságába. Kína jelenleg a legnagyobb tengerentúli befektető a Maldív-szigeteken, Pakisztánban és Srí Lankán.

Ez aggasztja Indiát, amely attól tart, hogy Kína jelentősen befolyásolhatja saját befolyási övezetét, és felvásárolt kikötőivel - akár egy „gyöngysorral” - bekeríti Indiát. Pekingnek viszont hasonló félelme van a Malaka-szorossal kapcsolatban.

Kína katonai bázist létesített a kelet-afrikai Dzsibutiban, és a Srí Lanka-i hatóságok döntése, amely lehetővé tette, hogy egy kínai katonai megfigyelőhajó kiköthessen Hambantota kikötőjébe, tovább súlyosbította ezeket az aggodalmakat. India szemszögéből nézve Kína növekvő befolyása a régióban versenyhelyzetbe kényszerítette Újdelhit, és ezért újra kell gondolnia külpolitikáját, valamint a térségben való szerepvállalását.

India és Kína szembenállása nem teremt könnyű helyzetet. Fotó: Depositphotos
India és Kína szembenállása nem teremt könnyű helyzetet. Fotó: Depositphotos

India válaszlépései

India ezért Dél-Ázsiában végrehajtja a „Szomszédság az első” politikáját. Ezt a politikát tovább támogatja az „Act East” politika, amelynek értelmében India a délkelet-ázsiai országokkal és az ázsiai-csendes-óceáni térség többi részével igyekszik javítani kapcsolatait.

Ezenkívül Újdelhi hitelkeretét kiterjesztette a régió öt országára – Bangladesre, Maldív-szigetekre, Mianmarra, Nepálra és Srí Lankára –, befektetve az infrastruktúrába is, különösen az energiaszektorba és a regionális összeköttetésbe. Ezen erőfeszítések támogatása érdekében az olyan indiai konglomerátumok, mint az Adani Group, nagymértékben növelték jelenlétüket Ázsiában, „stratégiailag fontos külföldi infrastrukturális projektekhez” nyújtott kedvezményes hitelekkel.

Sem Kína, sem India erőfeszítései befolyási övezetük növelésére nem mentesek a kihívásoktól. Kína esetében a BRI-t jelentős bírálatok érték „ragadozó” hitelei miatt, valamint amiatt, hogy megpróbálta legitimálni Kína tekintélyelvű kormányzati és gazdasági fejlődési modelljét.

Egyesek megjegyzik, hogy a kereskedelmi hiányok Kína javára történő megugrása, a hitelfelvevők védelmét szolgáló erős intézményi mechanizmusok hiánya és a kínai hitelezés mértéke kockázatot jelentenek a BRI-befektetéseket elfogadó országok számára. Megint mások viszont azzal érvelnek, hogy az „adósságcsapda-diplomáciától” való félelem eltúlzott, és megjegyzik, hogy a kínai befektetések szinte mindig szembesülnek ellenállással, tekintet nélkül a feltételekre.

India külpolitikája is górcső alá került. A területi viták és Újdelhi következetlen regionális szerepvállalása mellett aggodalomra ad okot, hogy India regionális együttműködési mechanizmusokat alkalmazhat, hogy megpróbálja kiharcolni a regionális hegemóniát Dél-Ázsiában. Ezeket a félelmeket tovább súlyosbítja az India-ellenes hangulat Dél-Ázsia egyes részein, köztük Bangladesben és Nepálban, ahol Indiát jogosan vádolják a belpolitikába való beavatkozással. Más országok, például Bhután esetében az Újdelhivel fennálló szoros kapcsolatok hátráltatják a más országokkal fenntartott kétoldalú kapcsolatok megerősítésére irányuló kísérleteket.

A kicsik lavírozása

Ezt a dél-ázsiai kínai-indiai versengést csak tovább súlyosbítja a stratégiai Kína-USA szembenállás. Ez az instabil környezet lehetőséget kínál a kisebb dél-ázsiai országoknak – amelyek aggodalmaskodnak az indiai hatalmi egyenlőtlenség miatt a bilaterális kapcsolataikban –, hogy felhasználják Kína ajánlatait, jobb alkut kötve Indiával, és fordítva.

Ez azonban azt kockáztatja, hogy regionális és globális geopolitikai rivalizálásba keverednek, és minden oldalról nyomást gyakorolhatnak rájuk. Végül is, amint azt Nepál példája is mutatja, nehéz egyensúlyt teremteni. A jelenlegi állás szerint Dél-Ázsia geopolitikai helyzetét ez a fokozódó rivalizálás határozza meg, és az, hogy ezek a kisebb hatalmak hogyan közlekednek benne, alaposabb figyelmet érdemel.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Meglepetésre kamatot vágtak az indiai jegybankárok
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 11:15
Az irányadó ráta 5,5 százalékra csökkent. 
Makro / Külgazdaság Hosszú idő után kapott reménysugarat az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 08:35
Áprilisban ugyan még mindig csökkent az ipari termelés az előző év azonos időszakához viszonyítva, de a munkanaphatással kiigazított 2,3 százalékos mínusz a tizennégy hónapja tartó negatív trend legalacsonyabb mutatója.
Makro / Külgazdaság Csinosabb számok jöttek a boltokból
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 08:30
Megnőtt a vásárlási kedv áprilisban. 
Makro / Külgazdaság Merz szerint Trump a kulcsember a háború befejezésében
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 07:13
A háború befejezéséről is tárgyalt a német kancellár az amerikai elnökkel. 
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor egyre nagyobb nyomás alatt van és ez még közel sem a vége
Privátbankár.hu | 2025. június 5. 19:01
Növekvő hiány, befagyasztott EU-pénzek, milliárdos büntetések – az Euractiv szerint súlyos pénzügyi nyomás alatt áll a magyar gazdaság a 2026-os választások előtt. Orbán „háborúellenes költségvetéssel” válaszol, de Brüsszel újabb jogállamisági vitákra készül.
Makro / Külgazdaság Megint vágott az EKB – itt a legfrissebb gazdasági előrejelzés!
Privátbankár.hu | 2025. június 5. 15:31
Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.
Makro / Külgazdaság Brutálisan megnövelné minden NATO-tagország védelmi kiadását Washington
Privátbankár.hu | 2025. június 5. 13:16
A NATO egészében a bruttó hazai termék (GDP) 5 százalékát kitevő védelmi kiadásokra lesz szükség – jelentette ki az amerikai védelmi miniszter Brüsszelben a NATO védelmi miniszteri találkozója előtt újságíróknak nyilatkozva csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Az új elnök öröksége: gazdasági válság, külpolitikai aknák
Káncz Csaba | 2025. június 5. 09:29
Az új dél-koreai elnök az amerikai-dél-koreai szövetség megerősítésére törekszik, miközben kiegyensúlyozottabb diplomácia mellett száll síkra, amely során javítaná a Kínával és Észak-Koreával való kapcsolatokat. Li szerint Szöulnak ki kell maradnia bármilyen kínai-tajvani konfliktusból. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Orosz gázembargó: váratlan helyről kapott hátszelet a magyar kormány
Wéber Balázs | 2025. június 4. 19:33
Brüsszel 2027 végéig minden orosz gázt kitiltana az EU-ból. Magyarország és Szlovákia már korábban jelezte ellenkezését, most pedig Franciaország és Belgium is erős kételyeket fogalmazott meg a tervvel kapcsolatban. A két nyugat-európai ország, valamint Spanyolország és Hollandia tavaly összesen több mint hatmilliárd euró értékben vásárolt orosz LNG-t.           
Makro / Külgazdaság Elon Musk szerint adósrabszolgaság vár Trump Amerikájára
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 18:51
Az Egyesült Államok „adósrabszolgaságba” zuhanásának lehetőségére figyelmeztetett Elon Musk milliárdos vállalkozó, az amerikai kormányzati hatékonyságéért felelős szervezet korábbi vezetője szerdán.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG