Még koronavírus-járvány sem kellett ahhoz, hogy az amerikai Pfizer gyógyszercég magyarországi leányvállalata, a Pfizer Gyógyszerkereskedelmi Kft. remek évet zárjon 2020-ban is. A cég beszámolóját annak kapcsán néztük meg, hogy kedden közölték: eddig 3,5 millió adag Pfizer-BioNTech-vakcina érkezett Magyarországra, összesen pedig 10,8 millió dózist kötött le a kormány.
A társaság dinamikusan fejlődik, hiszen 2015-ben még csak 27,7 milliárd forint árbevételük volt, ellenben 2019-ben már 44,6 milliárd forintos forgalomnak örülhettek. Termelő üzemük nincs Magyarországon, a külföldön gyártott termékeiket forgalmazzák a magyar piacon. A profit is meglehetősen stabil, 2019-ben 2 milliárd forint volt, míg 2018-ban 2,6 milliárd forint nyereséget számolhattak össze. A 2019-es profitot nem vették ki, de így is volt osztalék: 6 milliárd forint.
Ami pedig 2020-at illeti: az árbevételt sikerült 46,5 milliárd forintra növelni, az adózott eredményük pedig maradt kétmilliárd forint.
A társaság egyedüli tagja akként dönt, hogy a társaság 2020-as üzleti évében keletkezett 2.009.601 eFt nyeresége a számviteli törvény előírásainak megfelelően az eredménytartalékba kerüljön elhelyezésre. Az egyedüli tag a beszámoló elfogadásakor 3.000.000 eFt, azaz hárommilliárd forint osztalék kifizetéséről dönt, amely a társaság szabad eredménytartalékából lesz teljesítve legkésőbb 2021. június 30. napjáig
- szól a cég határozata.
Az egyedüli tag pedig a Pfizer Luxembourg SARL nevű társaság. A napi.hu írta a Follow the Money hollandiai oknyomozó portál alapján, hogy az eredetileg amerikai Pfizer nagy valószínűséggel adóparadicsomokon keresztül csatornázza át a kormányoktól az oltóanyagáért kapott milliárdokat - ahogyan egyéb bevételeivel is teszi. Ezek közé tartozik Hollandia, Luxemburg, Írország és az USA-beli Delaware állam is.
A Pfizer Gyógyszerkereskedelmi Kft.-vel természetesen a magyar állam is üzletel. A Müller Cecília országos tisztifőorvos által vezetett Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) közérdekű szerződései között például kétszer bukkan fel a Pfizer Kft. neve. Kétszer vásároltak be a Prevenar injekcióból, ami egy pneumococcus elleni oltóanyag, legutóbb 2020 második felére szólt az 1,1 milliárd forintos szerződés időtartama.
A legjobb évük azonban a 2021 lesz Magyarországon, amit már előre jeleznek is a 2020-as céges beszámolójukban.
A Comirnaty vakcina forgalmazása, beszállítása és a lakosság ellátása a tervezett ütemben zajlik. Árbevételben a vakcina üzletágunk jelentős növekményt fog realizálni a Comirnaty (a COVID-19 elleni) vakcina forgalmazásával, míg a többi üzletágunk teljesítménye az előző évihez hasonlóan alakul. A költségek tekintetében sok tevékenység elmarad, így összességében a nyereségességünk nincs veszélyben
- írja Vereckei Péter. A Pfizer Gyógyszerkereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója május 4-én Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel is találkozott, ahol elmondta: elkötelezettek a kormánnyal való együttműködés iránt. A Pfizer mára valami bűvös szó lett: mindenki emlékszik április 30-ra, amikor pillanatok alatt kígyózó sorok alakultak ki a kórházak előtt, amikor Orbán Viktor váratlanul bejelentette, hogy egy napig a Pfizer vakcinájára is lehet időpontot foglalni.
Karikó Katalin, a Pfizer vakcinájának kidolgozásában fontos szerepet betöltő magyar kutató ugyanakkor a hvg.hu-nak azt nyilatkozta, hogy a vakcinafejlesztés egyébként összességében nem számít jövedelmező műfajnak, mert a saját tőkéjükből kockáztattak több milliárd dollárt a vakcinafejlesztés során.
A magyar piac a világpiachoz képest persze eltörpül. A telex.hu arról írt a New York Times cikke alapján, hogy a Pfizer beszámolója szerint 2021 első negyedévében 3,5 milliárd dollár bevételük származott a koronavírus elleni vakcinából, ami a cég teljes bevételnek közel a negyedét teszi ki. Úgy számol az amerikai lap, hogy a cég körülbelül 900 millió dollárt, azaz átszámítva több mint 269 milliárd forintot keresett az oltásokon.
Magyarországra a Pfizer után az AstraZeneca vakcinából érkezett eddig a legtöbb, összesen 1,1 millió adag. Itt is találunk magyarországi leánycéget: az AstraZeneca Kft. is évről évre egyre jobban teljesít a magyar piacon: a 2016-os 11,5 milliárd forintos forgalmat 2019-re 13,9 milliárd forintra sikerült feltornázni. A 2020-as eredményei még nem ismertek.