7p

A királyság nagyszabású beszerzéseket jelent majd be a május végén Rijádban tartandó Future Aviation Forum légiközlekedési vásáron.

A világ legnagyobb légiközlekedési befektetői még ebben a hónapban megérkeznek Rijádba a Future Aviation Forumra, ahol Szaúd-Arábia több mint 100 milliárd dollár értékű befektetési lehetőséget prezentál majd ambiciózus légiközlekedési stratégiájának megvalósítása érdekében – írja az Arab News. A május 20-22-én tartandó fórum befektetési bemutatója kiemeli majd azokat a projekteket és gazdasági ösztönzőket, amelyek célja, hogy bevonzza a befektetéseket az ország légiközlekedési ágazatába. Az eseményen részt vesznek a Boeing, az Airbus, a Commercial Aircraft Corporation of China és az Embraer globális vezetői is.

A szaúdi reptereken előre törtek a fapadosok
A szaúdi reptereken előre törtek a fapadosok
Fotó: Saud Arabia Economy

A 100 milliárd dolláros befektetési lehetőségek közül a repülőterek több mint 50 milliárd, az új repülőgép-megrendelések mintegy 40 milliárd dollárt tesznek ki, míg a fennmaradó 10 milliárdot egyéb projektekre fordítják, beleértve 5 milliárd elköltését a rijádi, dzsidai és dammámi repülőterek körüli speciális logisztikai területek fejlesztésére.

Saleh-Al-Jasser közlekedési és logisztikai szolgáltatásokért felelős miniszter szerint „Szaúd-Arábia olyan légi közlekedési befektetési lehetőségeket mutat majd be, amelyeknek világszerte nincs párja, mivel a szaúdi légiközlekedési stratégia az utasszám 330 millióra való megháromszorozását, a célállomások 250-re bővítését, és 4,5 millió tonna légi rakomány szállítását irányozza elő 2030-ra.”

Khalid Al-Falih befektetési miniszter hozzátette: „Szaúd-Arábia a világ új befektetési központja, amely 2030-ig 3,3 billió dollár befektetés megvalósítást célozza meg. A légi közlekedés kulcsfontosságú befektetési ágazat, és lehetővé teszi a királyság szélesebb körű gazdasági átalakulását.”

Be fogják mutatni az olyan nagy projekteket, mint a hat kifutópályás King Salman nemzetközi repülőtér bővítését Rijádban, valamint az Abha, Taif, Hail és Qassim városok nemzetközi repülőtereinek a köz- és magánszféra közötti partnerségi programjait. Tájékoztatást adnak az új Riyadh Air légitársaság, valamint a vezető regionális légitársaságok, köztük a Saudia, a Flynas és a Flyadeal terjeszkedési terveiről.

A nemzeti légitársaság a Saudia nem marad egyedül
A nemzeti légitársaság a Saudia nem marad egyedül
Fotó: Saudi Arabia Economy

Szaúd-Arábia légiforgalma 112 millió utassal tavaly meghaladta a pandémia előtti szintet

Szaúd-Arábia légiközlekedési ágazata figyelemre méltó növekedésen ment keresztül, az utasok és a járatok száma 2023-ban meghaladta a világjárvány előtti szintet – számol be róla a Saudi Arabia Economy. A Polgári Repülési Főhatóság (GACA) jelentése szerint 2023-ban összesen 112 millió utazó használta Szaúd-Arábia repülőterét. Ez jelentős, 26 százalékos a növekedés a 2022-es 88 millióhoz képest, és 8 százalékkal meghaladja a 2019-es szintet. A járatok száma 16 százalékkal, 814 995-re emelkedett az előző évi 701 290 járatszámról, ami az ágazat gyors bővülését mutatja. Tavaly a célállomások számát 148-ra bővítették. Naponta legalább 52 járattal a királyságba és onnan indulva Szaúd-Arábia a globális légiközlekedési hálózat létfontosságú csomópontjává válik. Szaúd-Arábia az utasforgalom megugrását a fapados légitársaságok növekvő szerepének tulajdonítja. Azok most a hazai piac 44 százalékát foglalják el, szemben a világjárvány előtti 27 százalékkal. Ez az elmozdulás az utazók változó preferenciáit és a megnövekedett versenyt tükrözi. Nemzetközi szinten a fapados légitársaságok megduplázták a piaci részesedésüket a járvány előtti 16-ról 32 százalékra 2023-ban.

A királyság légiközlekedési stratégiájának sikeres végrehajtásával, a járatok és az utasok számának és a globális összeköttetéseknek a jelentős növekedésével Szaúd-Arábia a légi közlekedés vezető ereje lett – büszkélkedett a szaúdi légiközlekedési hatóság, a GACA.

A GACA irányítóbizottságának 12. ülésén, Medinában több új kezdeményezést jelentettek be. Ezek magukban foglalják Medina repülőtérének bővítését, hogy évi 8-ról 17 millió utasra növeljék kapacitását. Ezen kívül a nemzeti légitársaság, a Saudia kibővíti a tevékenységét a medinai repülőtéren, ahol dedikált repülőgépeket és megnövelt kapacitást biztosít a zarándokok, és más utazók kiszolgálására.

Az Abdulaziz király nemzetközi repülőtér az ország legforgalmasabb csomópontja lett, óránként átlagosan 30 járattal. A rijádi King Khalid nemzetközi repülőtér 27 óránkénti járattal szorosan követte, míg a harmadik helyen a King Fahd nemzetközi repülőtér végzett óránkénti 11 járattal – közli a számokat a Saudi Arabia Economy. A belföldi útvonalakon az utasok száma 51 millióra nőtt, aminek köszönhetően több mint 421 ezer belföldi járat indult a királyság különböző repülőtereiről. A légi áruszállítás szerény, de folyamatos, több mint 7 százalékos növekedést mutatott 2023-ban, a teljes mennyiség pedig meghaladta a 918 ezer tonnát, szemben a 2022-es 854 ezer tonnával.

A szaúdi légiközlekedési stratégia

A szaúdi légi közlekedési stratégia célja, hogy 2030-ra forradalmasítsa a királyság teljes légiközlekedési ökoszisztémáját – foglalja össze az Aviation Source News. Ez ambiciózus terv, amelyet a Vision 2030 nemzeti jövőterv vezérel, és összhangban van a Nemzeti Közlekedési és Logisztikai Stratégiával. Arra törekszik, hogy Szaúd-Arábiát a közel-keleti légiközlekedési szektor élére repítse. Összefoglalva, a stratégia legfontosabb elemei a következők:

  • 100 milliárd dollár értékű magán- és állami befektetés megvalósítása a repülőtereken, légitársaságokban és a légiközlekedést támogató szolgáltatásokban;
  • Szaúd-Arábia globális összeköttetéseinek bővítése 99 célállomásról több mint 250-re, 29 repülőteret üzemeltetve;
  • az éves utasforgalom megháromszorozása 330 millióra;
  • két globális, nagytávolságú összekötő légiközlekedési csomópont létrehozása;
  • a légi teherszállító kapacitás 4,5 millió tonnára növelése.

A szaúdi légiközlekedési stratégia élén a GACA áll.

A második nemzeti légitásrsaság a Riyadh Air gépeit jövőre Európában is megismerhetjük
A második nemzeti légitásrsaság a Riyadh Air gépeit jövőre Európában is megismerhetjük
Fotó: Arab News

Nemzeti légitársaság: jöhet a második!

Szaúdi-Arábia az ambiciózus startlégiája részeként nem aprózza el, mert létrehoz egy második nemzeti légitársaságot is, a Riyadh Air nevűt. Ennek elindítása már folyamatban van, szintén nagyratörő tervekkel. A második szaúdi nemzeti légitársaság létrehozása, a már létező Saudia mellett, a királyság gazdasági diverzifikációs tervének része – teszi hozzá az Arab News.

A Riyadh Air további megrendelésekkel tervezi a leendő repülőgépparkjának bővítését, mivel „nagyon nagy flottára” van szükség ahhoz, hogy a regionális óriáscégek mellett megállja a helyét – jelentette ki Tony Douglas vezérigazgató a Bloomberg televíziónak adott interjújában. A királyság második légitársasága, amelyet az ország állami befektetési alapja támogat, tavaly 39 Boeing 787-9-et rendelt, azzal a lehetőséggel, hogy kívánságára további 33-al még megnövelheti ezt a kontingenst.

Az újabb légitársaság jól illeszkedik Szaúd-Arábia azon céljához is, hogy bővítse légiközlekedési ágazatát és több turistát vonzzon, növelve a légitársasági kapacitását a zarándokutakon túl, amely jelenleg az ország beutazó turizmusának gerincét képezi. Az új légitársaság profitálhat Szaúd-Arábia gyorsan gyarapodó gazdaságából és a királyságba érkező turisták növekvő számából is.

A Riyadh Air vezére Tony Douglas az organikus növekedésben hisz, állami támogatással
A Riyadh Air vezére Tony Douglas az organikus növekedésben hisz, állami támogatással
Fotó: Arab news

A Riyadh Air nem kíván fúziókat és felvásárlásokat eszközölni növekedésének fokozása érdekében. „Csak organikusan” – hangsúlyozta Douglas.

A kezdeti célállomások között Európa nagyvárosai, az Egyesült Államok keleti partvidéke és Kanada is szerepelnek majd, az induló járat a tervek szerint 2025 júniusában száll fel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Rohamoznak a török cégek Moszkvában, és nyernek is
Elek Lenke | 2024. szeptember 7. 17:31
A nyugati márkák kivonulása Oroszországból fellendítette a török textilipart.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor elárulta, Keletre vagy Nyugatra nyitna-e
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 7. 16:33
A kötcsei piknikre érkező Orbán Viktor elárulta, miről fog beszélni zárt körben, és válaszolt pár újságírói kérdésre is.
Makro / Külgazdaság Lehetett volna nagyobb áresés a kutakon?
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 7. 13:17
Kisebb áresést láthattunk a hazai kutakon, pedig a nemzetközi tőzsdei árak alapján akár komolyabb csökkenés is lehetett volna. Tovább mérséklődhet az üzemanyagok ára a jövő héten.
Makro / Külgazdaság Ezt mondták Amerikában a magyar jenkötvényekről
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 7. 08:34
Befektetésre ajánlott, stabil kilátású osztályozással látta el a Moody’s a jenben kibocsátott 3 és 10 éves futamidejű magyar állampapírokat. Pozitívan értékelték az államháztartási konszolidációt, kockázat viszont a viharos EU-kapcsolat, illetve a részben felfüggesztett uniós pénzek kérdése.
Makro / Külgazdaság Brüsszelből a magyar kormánynak is üzentek Kínával kapcsolatban
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 18:29
Már a belgák szerint is túl erős a függés az ázsiai óriástól.
Makro / Külgazdaság Csaba László: A NER vezető rétege bizonyos szempontból emlékeztet a kínai vezetőségre (videó)
Csabai Károly | 2024. szeptember 6. 15:06
Ezzel a közgazdász, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja a Klasszis Klubban arra utalt, hogy az Orbán-kormány hangosan hirdet bizonyos elveket, amelyeket nem feltétlenül vesz komolyan - elég csak a családpolitikájukra gondolni. A beszélgetés során Csaba László egyebek mellett elmondta, miért nem igaz az a kormányzati állítás, miszerint most már itt a fellendülés, minden jó lesz, minden mutató javul. Valamint azt is, hogy helyes-e az a megközelítés, miszerint a belső piac növekedése képes ellensúlyozni a külpiacok gyenge teljesítményét, s - látva a zsákutcába került európai gazdaságot - tudunk-e függetlenedni annak legerősebb tagjától, Németországtól. A Klasszis Klub 4. évfolyamának 58. adását most visszahallgathatja.
Makro / Külgazdaság Nagy ígéretet tett Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 11:32
Szijjártó Péter Kisinyovban tartott közös sajtótájékoztatót moldáv kollégájával, ahol szóba került Moldova európai Uniós csatlakozása is.
Makro / Külgazdaság Miért nem lő ki a magyar gazdaság?
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 10:45
Bod Péter Ákos elemezte a hazai gazdasági mutatók hátterét.
Makro / Külgazdaság Itt az újabb üzemanyagár-változás, ez mindenkit érint
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 10:04
Ismét változik a benzin és a dízel nagykereskedelmi ára is.
Makro / Külgazdaság A lengyel jegybank idén már nem enyhít
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 09:13
A lengyel jegybak szerint az infláció a jövő év elejéig még emelkedni fog, ezt követően lehetséges újabb alapkamatvágás.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG