10p

Felzárkózási bajnokból váratlanul az EU egyik fekete báránya? Nem egészen ez a történet. A román gazdasági dinamika tény, de az is tudható, hogy a gyors fogyasztásnövekedéshez évekig ikerdeficit társult, az pedig tartósan nem folytatható kombináció. Választási évben viszont nem megy a stabilizálás, utána azonban nem kerülhető el a megszorító jellegű gazdaságpolitikai fordulat. Tanulságos eset mások számára is. Bod Péter Ákos közgazdász, korábbi jegybankelnök cikke.

A román gazdaságról szóló hírekre nálunk azóta irányul különös figyelem, hogy a nemzetközi összehasonlító adatok alapján az egy főre jutó hazai termékben egy ideje már befogta, majd megelőzte, a lakossági fogyasztási mutatókban pedig látványos mértékben lehagyta Magyarországot. Korábbi nagy fejlettségi előnyünk elvesztése élénk figyelmet váltott ki minálunk; nem annyira a román növekedési sikernek, mint inkább a magyar gazdaság ütemvesztésének az okairól szólt a vita.

Romániának a rendszerváltozást követő felzárkózási teljesítménye – gyenge kezdeti időszak után – valóban figyelemre méltó lett az utóbbi másfél évtizedben. Különösen a munkatermelékenység növekedése, a tőkevonzó képesség megjavulása, a szerkezeti átalakulása számos jele keltett szakmai érdeklődést. A friss növekedési, fogyasztási adatoktól viszont a szakmai közösség szemében még nem vált „bezzegországgá”. Az elemzők egyrészt rámutattak az adatok összemérési gondjaira, másrészt a sajátos romániai konjunkturális viszonyokra.

Ami a jövedelmi, fogyasztási adatokat illeti, a módszertani bonyodalmak abból fakadnak, hogy európai összevetésben a román árszintet meglepően alacsonyra méri a statisztikai hivataluk. Így a GDP, lakossági fogyasztás nominális adataiból egészen magas reál-mutatók jönnek ki; ezek azok az indikátorok, amelyek szerint Magyarországot és a térségünk több más országát lehagyta Románia. Eközben más indikátorok nem mutatnak ki hasonlóan impozáns fejlődést, bár a felzárkózási folyamat haladása tény délkeleti szomszédunknál.

Az árszintmérési gondon túl viszont igaz, hogy – eddig legalább is – a román áfa-szint valóban jóval elmaradt a térségitől, pláne az európai rekorder magyartól. A román állam kevésbé adóztatta a fogyasztást, és általában is mérsékeltebb a gazdaság adóterhelése (és nem példás az adóbeszedés hatékonysága sem), ez pedig részben megmagyarázza a statisztikákba bekerülő fogyasztói kosár különös olcsóságát.

Azon túl viszont, hogy ezzel megvan egy lényegi tényezője a mienknél mélyebb ottani árszintnek, fellép a román esetben egy makrogazdasági sajátosság: a fogyasztáshoz kötődő adóbevételek nem igazán nagyarányúak. Eközben Romániának tartós és komoly gondjai vannak a költségvetéssel.

A konjunktúra-mutatók és a makrogazdasági egyensúlyi indikátorok pedig mind azt jelzik, hogy egy ideje igencsak túlfűtött állapotba került a román gazdaság. Szóvá tették ezt az uniós intézmények is, amelyek pénzügyi kiigazítást sürgetnek az államháztartás és a fizetési mérleg egyidejű hiányára utalva. Hasonló képet fest az országról az OECD, melynek júniusban közzétett jelentése világosan exponálta az aggasztó ikerdeficitet. 

Meg „kellett” várni a megszorításokkal a választásokat

Az OECD prognózisában még nem szerepeltek a legutóbbi hetekben meghozott klasszikus megszorító intézkedések, amelyeket a kormány a hitelminősítőkkel és az EU Bizottságával történt konzultálást követően hozott meg az utóbbi évek pályájának korrigálására.

Az ugyanis, hogy a gazdaság túl van fűtve, tudott volt a román gazdaságpolitikai körökben. A választási időszak előtt azonban a politikai racionalitás nem engedte meg a gyors beavatkozást. Az új román kormány viszont már kénytelen lett elszánni magát megszorító intézkedésekre. A meglepően nagyméretű költségvetési hiány minden uniós határértéket túllépett, és amint az OECD idézett jelentése mutatta, korrekció nélkül 2026-ra is maradt volna a GDP 9 százaléka körüli deficit.

Az adatok már tavaly is azt vetítették elő, hogy Románia szuverén besorolása, az állampapírok piaci elhelyezése szempontjából annyira fontos pénzpiaci megítélése romlik, és könnyen kieshet a befektetőknek ajánlott (investment grade) kategóriából a főbb hitelminősítőknél. Az pedig a kormányzati presztízsvesztés mellett további költségvetési bajokhoz vezetett volna, mert bóvli besorolással drágább az államadósság finanszírozása.

A legutóbbi jó hír: nemrég a Fitch döntött úgy, hogy megtartja a „BBB-” besorolást Románia hosszú futamidejű, devizára denominált szuverén kötelezettségeire. Megmaradt továbbra is a „negatív kilátások” megjegyzés, aminek az az üzenete, hogy hacsak nem jön javulás, akkor nagy eséllyel leminősítés következik. Az pedig a befektetőknek nem ajánlott (non-investment grade) kategóriát, azaz a bóvlit jelentene.

Ezzel a mostani besorolással még tűrhető feltételek mellett lehet hozzáférni a piachoz. Egyébként a Standard&Poor’s is nemrég ugyanilyen minősítást adott, ott is maradt Románia egy hajszállal a befektetésre ajánlott kategórián belül.

Akkor mégsem igaz, hogy Románia bezzegország?

Akik a „bezzeg Románia” véleményt hangoztatták, most jelentsenek be önkritikát? Azoknak lett igazuk, akik a magyar kulcsmutatók szerinti hátrakerülésünk idején azzal hessentették el a viszonyainkat illető kritikus véleményeket, hogy a román utolérési történet csak átmeneti lufi?

Sem a túldicsérés, sem a romániai folyamatok leszólása nem indokolt. Ezzel szemben érdemes a szomszédunk fejlődési ügyeinek a tanulságait levonni. Tanulság pedig van bőven.

Románia az utóbbi másfél évtizedben tényleg gyors növekedési pályán haladt, mérhetően konvergált a fejlettebbekhez. Volt is honnan: a román, valamint a bolgár és a horvát adatok jelezték a közép-európai térségtől való elmaradás jelentős mértékét. A gazdasági növekedés azonban tényszerűen felgyorsult, és jelentős szerkezeti változásokkal járt: a mezőgazdaságból élők aránya igen gyorsan lecsökkent, az ipari termelés a legutóbbi időkig lendületesen nőtt, egyebek között ott is a járműipar felfutásával, és a szolgáltatások is dinamikusan bővültek, közöttük az üzleti szolgáltatások (például IT).

Sem a túldicsérés, sem a romániai folyamatok leszólása nem indokolt. Ezzel szemben érdemes a szomszédunk fejlődési ügyeinek a tanulságait levonni
Sem a túldicsérés, sem a romániai folyamatok leszólása nem indokolt. Ezzel szemben érdemes a szomszédunk fejlődési ügyeinek a tanulságait levonni
Fotó: Depositphotos

Az is igaz viszont, hogy az utóbbi néhány év erőteljes növekedésének a legfőbb komponense a lakossági fogyasztás lett, az pedig már előre vetített növekedés-fenntarthatósági gondokat. A folyó fizetési mérleg masszívan deficites, azaz túlságosan sokat fogyaszt az ország. A mostanáig követett kormánypolitika nem csak korlátozta be a pénzügyi egyensúlytalanságokat, de sokáig maga is fűtötte a konjunktúrát, vagy legalábbis hagyta a túlfűtöttséget. Így állt elő a komoly ikerdeficit, amelynek a kézbe vételére most ígéretet tett az új kormány. A Fitch Ratings saját prognózisa szerint az ország idei GDP-arányos költségvetési hiánya 7,4 százalék lesz – az is nagy, de mégsem 9 százalék, már mutatja a korrekció hatását.

A mostani kiigazító csomagokban szerepel áfaemelés, közkiadási tételek növekedésének befagyasztása, állami beruházások visszavágása – csupa politikailag népszerűtlen ügy. A miniszterelnök drámai szavakkal indokolta a stabilizálás szükségességét: máskülönben jön a pénzügyi csőd, a bóvliba kerülés. Ebben persze van némi politikusi túlzás. A 2010 utáni unortodox magyar gazdaságpolitika következtében a mi ratingünk is bekerült a befektetőknek nem ajánlott kategóriába, és bár sokba került az államadósság finanszírozását tekintve, de attól még nem állt be államcsőd.

Ami a román esetet illeti, oda változatlanul befolynak az uniós források, igen nagymértékben. Ez sajnos rólunk nem mondható el.

A kép tehát inkább vegyes, és nem támasztja alá sem a „bezzeg ők”, sem az „ugye megmondtam” nézeteket. A mostani kiigazítást komolyan vették a hitelminősítők, elfogadják az egyensúlyi mutatók javítására tett kormányzati ígéreteket, tudván persze, hogy a megszorítás lefelé húzza a növekedési indexet.

Vonjuk le a tanulságokat!

A gazdasági teljesítmény viszont nem mutat rossz képet, az idei év első fele elég jól alakult: a GDP 1,4 százalékkal emelkedett 2024 első feléhez képest. Az idei első hat hónap adatainál persze látni kell, hogy azokra még nem vonatkoztak megszorítások, viszont a román gazdaságot is érintette már a járműipari dekonjunktúra és a Trump-féle vámháború miatti külkereskedelmi elbizonytalanodás. Most az előrejelzők folyamatosan visszametszik az idei növekedési várakozásokat. A Fitch 1 százalék alatti, a román nemzeti bank 1 százalék körüli GDP-emelkedést prognosztizál, ami nagy befékeződés az első félév lendületének ismeretében.

A tanulságok egyike: ilyen államháztartási hiányráta esetén a kiigazítás elkerülhetetlen, azt elvárja az EU és a hitelminősítő közösség egyaránt. A megszorítás a román esetben kevésbé kiadáscsökkentést, mint inkább adóemelést jelent, és nem is keveset: a kormány megígérte az Európai Bizottságnak, hogy adópolitikai eszközökkel az idén a GDP több mint egy százalékát kitevő mértékben növeli az adóelvonásokat.

Miért nem a költségvetés beruházási kiadásainak visszametszése a fő kiigazítási eszköz? Mert Romániának a térségbeli sajátossága a többihez mérve a jóval kisebb jövedelemcentralizálási és újraelosztási ráta. Emiatt nehezebb is nagymértékű kiadásmérséklést beígérni és megvalósítani: eleve kisebb az román állam terjedelme a gazdasági teljesítményhez képest, mint az európai jóléti államokban. Vagy éppen mint minálunk, ahol viszont nem a jóléti kiadások, hanem a legkülönfélébb kormányzati projektek és költséges elkötelezettségek miatt nagy az államháztartás kiadási oldala.  

További tapasztalat is leszűrhető a mostani kiigazító szakaszból. A hitelminősítők megadják a kellő türelmet, ha komoly kormányzati korrekciós szándékot látnak. De nyilván minél később kezdik a stabilizálást, annál nagyobb csomagot várnak el. Ez bizony vonatkozik ránk is, ahol ma nemcsak szó sem esik korrekcióról, de minden hét hoz egy újabb állami bevételmérséklő és/vagy kiadásnövelő intézkedést, elígérkezést a kormányoldalon, és az ellenzék sem teszi meg azt a szívességet, hogy leendő kiigazításokról szóljon.

A mi esetünkben nincs egyelőre gond a fizetési mérleggel, bár ha a Nagy Márton-i fogyasztásnövekedés tényleg lendületet venne, és még az ingatlanfejlesztések és egyéb beruházások is belódulnának, akkor lenne egyenlegromlás. A román összevetés a fizetési mérleg hiánya dolgában nem állja meg a helyét, mert a diaszpóra hazautalásai nálunk sokkal jelentősebbek, és ami a fő: az uniós források bőven rendelkezésre állnak, inkább a lehívási sebességgel vannak gondok, de nem a keret szűkösségével.

A nagy kérdés, mint minden ilyen megszorításnál, a társadalmi-politikai hatás. Ha a közvélemény elfogadja a korrekció szükségességét, bízik eléggé a kormányon levők képességeiben és szándékában, akkor van esély a „puha földet érésre”.  Ez igaz a román esetre, de minden más ilyenre, így az előttünk álló, némileg más makrogazdasági karakterű, kiigazítási feladatra.

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Kárfelmérés és kárbecslés Trump vámemeléseinek három hónapja után
Bod Péter Ákos | 2025. július 18. 05:44
Az amerikai elnök januári beiktatása után eltelt időben nem lett Ukrajnában béke, a palesztin ügy sem oldódott meg – de ezen nem csodálkozhatunk. Ám a nagy amerikai vámemelés sem a megígért módon zajlott le. Legfeljebb az első felvonást láttuk, és nem tudni, műsor-e a műsor. Kétrészes kamaradarab vagy öt felvonásos királydráma? Mintha még nem lenne megírva a szövegkönyv. Lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár írása.
Benchmark Bod Péter Ákos: A csodás újraindulás még arrébb van
Bod Péter Ákos | 2025. július 10. 05:44
A friss makrogazdasági adatok után sem sokat változott az összkép: beragadt az infláció, és beragadt a gazdasági teljesítmény – írja legfrissebb elemzésében lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár.
Benchmark Bod Péter Ákos: Nem kell hivatalos pénz, ha van piaci kölcsön (drágán)
Bod Péter Ákos | 2025. június 25. 05:42
A magyar államháztartás évtizedek óta mindig deficites, 2020 után azonban különösen nagy az éves hiány. Mindez pedig felveti a finanszírozhatóság kérdését, különösen úgy, hogy a magyar állam kockázati megítélése egy vagy maximum kettő lépcsővel van csak feljebb a bóvli-kategóriánál.
Benchmark Bod Péter Ákos: Trump kupeckedési eljárásában egyre láthatóbb a minta
Bod Péter Ákos | 2025. május 30. 05:44
Lapunk állandó szerzője, a volt jegybankelnök legújabb cikkében arra keresi a választ, hogy miként reagálhat a világban zajló változásokra Európa. Bod Péter Ákos szerint Európa jól teszi, ha lehetőleg mérsékli kitettségét Amerikával szemben, de a Kínával való kapcsolatokban is javasolt a nagyfokú óvatosság, kockázatmérséklés.
Benchmark Bod Péter Ákos: Trump feszíti a húrt, ha elpattan, drága lesz
Bod Péter Ákos | 2025. május 16. 05:44
A legfrissebb amerikai inflációs adatok és a kínai vámtételek csökkentéséről szóló hírek átmeneti megnyugvást hoztak a pénzpiacokon, fellendítve a tőzsdei árfolyamokat is. A Fed azonban továbbra is kivár, miközben nő a politikai nyomás. Vajon meddig tartható ez az egyensúly? – teszi fel a kérdést Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank egykori elnöke, a Klasszis Média állandó szerzője.
Benchmark Bod Péter Ákos: Németország visszatér az európai porondra – milyen erőnlétben?
Bod Péter Ákos | 2025. április 25. 05:42
Vajon mit kezd a Németország előtt álló feladatokkal a május elején felálló új kormány? Ez Magyarország számára – amelynek legfőbb exportpiaca az Európai Unió legerősebb gazdasága – is fontos kérdés. A koalíciós tárgyalások viszonylag gyors lebonyolítása nyomán immár látszódnak az új irányok – írja legfrissebb cikkében a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár.
Benchmark Bod Péter Ákos: Európai gazdasági és védelmi szuverenitás – esélyek a magyar gazdaságnak?
Bod Péter Ákos | 2025. április 18. 05:53
Trump győzelme, majd a vártnál, előrejelzettnél is protekcionistább, az elképzeltnél is drasztikusabb karakterű ügyintézése már a 2025. április 2-án meghirdetett vámakciója előtt kezdett megjelenni a reálfolyamatokban. Hatása bizonyos mértékben belejátszott az európai ipar, és benne a magyar feldolgozóipar év eleji gyengélkedésébe, különösen a járműgyártást érintő prognosztizálható változások miatt.
Benchmark Bod Péter Ákos: Papíron nyugalom, a kasszánál drágulás
Bod Péter Ákos | 2025. április 11. 05:47
Márciusban nem emelkedett a fogyasztói árak átlaga Magyarországon – közölte a KSH, ami alapján az infláció egy hónapra megállt. A „nulla változás” mögött csökkenő üzemanyagárak és stagnáló élelmiszerárak állnak, miközben több termékcsoport drágult. A hivatalos adatok és a lakossági érzékelés között egyre mélyebb a szakadék. Valóban ennyire megfékezték az árakat? Vagy csak a statisztika lett kedvezőbb? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Soha ne fogadj Amerika ellen!
Barlai Róbert | 2025. április 6. 17:16
„Soha ne fogadj Amerika ellen” – mondta egykor Warren Buffett amerikai befektető. Igaz, van egy másik híres tőzsdei mondás is, a „never say never”, azaz „sose mondd, hogy sosem”. Lehet, most van az, hogy mégis Amerika ellen kell fogadni?
Benchmark Ez az igazság a magyar bérekről a jegybank korábbi elnöke szerint
Privátbankár.hu | 2025. április 3. 19:29
Bár gyorsan nőnek a magyar bérek, az infláció és a gazdasági bizonytalanság miatt mérsékelt a reálbővülés.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG