4p
A Kaszpi-tenger alatt 48 milliárd hordó kőolaj és 8,2 ezermilliárd köbméter földgáz található, tehát a határok meghúzása nem tét nélküli Európa számára sem. A türkmének tervezett „Transzkaszpi Vezetéke” (TCP) komoly ellenérzéseket vált ki Moszkvában és Teheránban, hiszen az növelné a versenyt az európai piacokon.
Ilham Alijev azerbajdzsáni, Hasszan Róháni iráni, Nurszultan Nazarbajev kazahsztáni, Vlagyimir Putyin orosz és Gurbanuly Bermuhamedow türmenisztáni elnökök az 5. kaszpi csúcstalálkozón 2018 augusztusában. Fotó: EOA / Alexey Nikolsky

Egyezményt írt alá vasárnap a Kaszpi-tenger jogi státusáról a kazah, az orosz, az iráni, az azeri és a türkmén elnök vasárnap a kazahsztáni kikötővárosban, Aktauban. A Kaszpi-tenger menti országok által 22 évi egyeztetést követően elfogadott dokumentum értelmében a vízfelület jelentős része a felek közös használatában marad. A megállapodás értelmében a felek a területi vizeiket 15 tengeri mérföldre, a halászati övezetüket pedig további 10 tengeri mérföldre terjeszthetik ki. Haszan Róháni iráni államfő szerint azonban a központi kérdés továbbra is nyitott, hiszen az egyezmény nem állapít meg végleges elválasztó vonalakat a tengerfenéken, ezért ezek ügyében folytatni kell a tárgyalásokat.

Üzenet a NATO-nak is

Az elnökök „történelminek” minősítették a megállapodást, Nurszultan Nazarbajev kazah elnök pedig egyenesen az aláíró országok új alkotmányáról beszélt. Az egyezmény értelmében hajózni, halászni, tudományos kutatást folytatni és csővezetéket lefektetni a felek által egyeztetett szabályok alapján lehet. A jelentős projektek megvalósításakor figyelembe kell venni a környezetvédelmi tényezőt, a Kaszpi-tenger ökológiai rendszerében okozott kárért az összes fél felelős.

Róháni hangsúlyozta, hogy a dokumentum a nem-kaszpi országoknak megtiltja a bázisok létrehozását, a repülőgép-hordozók, tengeralattjárók és harci repülőgépek odairányítását, valamint az idegen országok tulajdonában álló terhek szállítását is. Róháni ezzel arra célzott, hogy Aktauban a NATO átrakodási pontot üzemeltet, miután Kazahsztán engedélyezte az Egyesült Államoknak, hogy a kikötőt felhasználja az Afganisztánba irányuló katonai szállításokhoz. Az iráni elnök közölte, hogy a Kaszpi-tenger-menti országok támogatják az iráni nukleáris programról megkötött sokoldalú megállapodás fenntartását azt követően is, hogy az Egyesült Államok abból kilépett.

A Kaszpi-tenger alatt 48 milliárd hordó kőolaj és 8,2 ezermilliárd köbméter földgáz húzódik, tehát a határok meghúzása nem tét nélküli. Bár Azerbajdzsán, Kazahsztán, Oroszország és Türkmenisztán eddig sem zavartatta magát túlságosan a megegyezés hiányától és a múltban a tenger bizonyos részein termeltek ki erőforrásokat – ez azonban folyamatosan konfliktusokhoz vezetett. Egyes esetekben a szomszédos államok projektjeit hadihajókkal akadályozták meg.

A függőben maradó TCP-vezeték

Káncz Csaba

Irán csupán kisebb kitermelést folytat a Kaszpi-tengeren, de Azerbajdzsán teljes mértékben erre a tengerre van utalva. Türkmenisztán számára is különleges jelentőséggel bír, mert már két évtizede tervezi a szállítóvezeték megépítését a tengeren át Azerbajdzsánba, ahonnan aztán már a meglévő vezetékeken keresztül Európába lehetne szállítani a nyersanyagot. De a türkmének „Transzkaszpi Vezetéke” (TCP) komoly ellenérzéseket vált ki Moszkvában és Teheránban, hiszen az növelné a versenyt az európai piacokon.

Oroszország és Irán eddig azzal az indokkal akadályozták meg a türkmén projektet, hogy a tengeri vezeték veszélyeztetné a tenger bioszféráját. De ez inkább hajánál fogva előrángatott érvelésnek tűnik. Érdekes módon az Északi Áramlat vezetékeknél Moszkvának nincsenek hasonló fenntartásai a Balti-tenger ökoszisztémájával kapcsolatban.

De a türkmén vezeték nemcsak politikai ellenszéllel találkozik. Egyes kutatások szerint gazdaságossági oldalról sem áll igazi stabil lábakon a projekt. Az Oxford Egyetem tanulmánya nemrégen ugyanis komoly kérdőjeleket vetett föl, mivel szerintük a szállítás költségei egy új vezeték megépítésével túl magasra szöknének.

Káncz Csaba jegyzete

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság MNB: minél tovább tart az árrésstop, annál inkább átháríthatják a fogyasztókra
Herman Bernadett | 2025. június 26. 15:01
Magas infláció, alacsony GDP, és gyenge vállalati hitelezés – erről ír az MNB a friss Inflációs jelentésében. Az árrésstopok meghosszabbításánál nagy a kockázat, hogy a veszteséget áthárítják a kereskedők a fogyasztókra, az inflációs hatás csak átmeneti lesz. 
Makro / Külgazdaság Vészjósló hír érkezett Németországból
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 13:09
Nem állnak jól a cégek.
Makro / Külgazdaság Már nyár előtt elkezdték a kikapcsolódást a magyarok
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 08:31
Megérkeztek a turisztikai szálláshelyek adatai.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton kapott egy új feladatot
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 08:08
A miniszter Kínában tárgyalt.
Makro / Külgazdaság Jött egy ígéretes hír: a kanyarban már ott van a gazdaság erősödése?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 06:18
Erre utalnak a jelek egy londoni elemzőház szerint.
Makro / Külgazdaság Légzsákhiba miatt 2,5 millió autót hívnak vissza Franciaországban
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 19:21
2,5 millió hibás, ütközéskor felrobbanó légzsákkal felszerelt autó visszahívását rendelték el Franciaországban, amelyek már több halálesetet is okoztak.
Makro / Külgazdaság Nem hozott meglepetést júniusban a GKI konjuktúraindexe
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 15:43
Kijött a GKI Gazdaságkutató Zrt. legfrissebb jelentése. 
Makro / Külgazdaság Májusban nőtt az új autótulajdonosok száma az EU-ban
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 13:37
Májusban nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban az európai autógyártók képviseleti szerve, az ACEA jelentése szerint. Az elektromos autók részaránya az EU-ban nőtt, Magyarországon viszont csökkent.
Makro / Külgazdaság Magyar gazdaság: besültek a rakéták
Herman Bernadett | 2025. június 25. 13:11
A magyar gazdaság élénkülése a vártnál lassabb ütemben halad, amit elsősorban az alacsony fogyasztói és üzleti bizalom, illetve a kedvezőtlen külső környezeti tényezők hátráltatnak – hangzott el az ING Bank sajtótájékoztatóján.
Makro / Külgazdaság Zuhantak tavaly a közvetlen külföldi beruházások Közép-, Kelet- és Délkelet Európában
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 12:57
Negyedével csökkent mennyiségük a bécsi wiiw gazdaságkutató intézet frissen közzétett tanulmánya szerint. Néhány országban viszont, közöttük Magyarországon, növekedés volt tapasztalható.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG