5p
Négy éve már, hogy a maláj utasszállító gép rejtélyes körülmények között eltűnt a Föld felszínéről. A modern világ egyik legnagyobb talánya számos kutatót mozgatott meg világszerte, igazi eredményekre azonban azóta sem találtak. Jó pár elmélet született az eset kapcsán, az elemzések szerint azonban nem kizárható az emberi beavatkozás, mivel ilyen jellegű hibák nem alakulnak ki maguktól.

Továbbra sem tudják megállapítani a modern légi közlekedés egyik legnagyobb rejtélyét, az immár több mint négy éve eltűnt maláj utasszállító esetét. Kok Soo Chon, a vizsgálat vezetője újságíróknak kijelentette, képtelenek meghatározni az MH-370-es eltűnésének okát, bizonyító erejű feleletet pedig csak akkor lehetne mondani, ha rátalálnának a gép roncsaira.

A gép Kuala Lumpurból Pekingbe tartó útja során tűnt el 2014. március 8-án, mintegy 239 emberrel a fedélzetén. Azóta keresték intenzív kutatásokkal a gép nyomát Ausztráliától nyugatra az Indiai-óceánban, 26 ország közreműködésével, de nem sok eredménnyel. Később megbízták az Ocean Infinity amerikai vállalatot, amely a maláj kormánnyal kötött megállapodás alapján csak akkor kapta volna meg a 70 millió amerikai dollárban (csaknem 19,5 milliárd forintban) megállapított jutalmat, ha eredményt tud felmutatni.

Az eredeti tervek szerint 25 ezer négyzetkilométeres területet vizsgáltak át, de a csapat a határidő többszöri meghosszabbítása ellenére se talált semmit. A cég által vizsgált terület majdnem teljesen megegyezik a korábbi hang lokátoros vizsgálatok eredményeivel. Ausztrália, Malajzia és Kína még januárban vonta meg az 159,16 millió dolláros támogatást a kutatásra, ebből még 2 évig fésülhették volna a tengert a roncsok után – egy amerikai tengerfenék-kutató vállalat azonban jelentkezett a családok kérésére, hogy folytassák a kutatást a gép roncsai után. Ez a kutatás egyébként szintén eredménytelenül zárult.

Valószínű az emberi beavatkozás

Számos elmélet látott napvilágot arra, hogy megmagyarázzák a gép eltűnését. Voltak olyanok, amely szerint a gép kapitánya követett el így öngyilkosságot, gyilkosságot, illetve, hogy a fedélzeten oxigénhiány lépett fel, aminek következtében az utasok és a személyzet elvesztették eszméletüket, továbbá az is felmerült, hogy távirányítású géprablásra tettek kísérletet.

Kőkemény ellenőrzések a légitársaságoknál – így teszik biztonságossá a repülést?

Mentális felméréseken és drogteszteken is át kell esnie mostantól a reptéri személyzetnek, hogy elkerüljék a két évvel ezelőtti katasztrófát. Részletek >>>

A maláj kormány jelentése szerint a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a gépet szándékosan térítették le útvonaláról és az Indiai-óceánba repítették. A jelentés alapján nehezen elképzelhető, hogy bármilyen szoftveres hiba miatt tért volna le a gép a kijelölt pályáról, mivel ilyen manővereket inkább konkrét beavatkozásnak lehet értelmezni.

A 449 oldalas dokumentum nem adott sok magyarázatot az esetre és nem nevezett meg felelősöket – semmi sem utal ugyanis a radarjel elvesztésére, sem a személyzet megváltozott magatartására. A legfontosabb navigációs rendszerek és a automata pilóta minden valószínűség szerint működőképes volt az út során – írja a Bloomberg.

Új biztonsági intézkedések

A feketedoboz nélkül nehéz megállapítani, mi történt az utolsó percekben. Az ausztrál kormány álláspontja szerint a gép már kifogyott az üzemanyagból és úgy csapódott a vízbe, már kutatások szerint viszont elképzelhető, hogy valaki irányítása alatt tartotta mindvégig a gépet és lassan ereszkedett a vízbe, a kereséséi terülten kívüli zónába. A tanulmány nem hitelesítette egyik teóriát sem, a gép eltűnése előtti percekben tapasztalt kommunikáció elvesztése azonban emberi beavatkozásra enged inkább következtetni, mintsem műszaki hibára. Pár roncsdarabot ugyan megtaláltak Dél-Afrika partjainál, de holttestet egyelőre nem találtak.

A repülőgép rejtélyes eltűnése új biztonsági intézkedések bevetéséhez vezetett, elkerülendő egy újabb, hasonló tragédiát. Az új irányelveknek megfelelően a gépeknek bármi nemű probléma során percenként kell jelezniük pozíciójukat, ez azonban csak 2021-től lép érvénybe. Ezt megelőző korlátozások már novembertől életbe lépnek, ennek megfelelően a légitársaságoknak maximum 15 percenként helyzetjelentést kell adniuk.

A maláj gép rakománya között a jelentések szerint több mint 220 kilogramm lithium akkumulátor és mintegy 4,6 tonna mangosztán gyümölcs is volt – mélyreható vizsgálatok azonban kimutatták, hogy ezen anyagok keveredése nem okozhatott füstöt vagy tüzet a fedélzeten. A jelentés elmarasztalta a kuala lumpuri légiirányítást, amiért túl lassan kezdték meg a vészhelyzeti protokollt, továbbá arra sem tudtak bizonyítékot szolgáltatni, hogy a szakemberek folyamatosan szemmel tartották volna a radarképet.

Luxusellátás a levegőben: ők a világ legjobb légitársaságai

Luxuskabinok, hatalmas franciaágyak, fotel méretű ülések és elsőosztályú éttermi fogások - ezek várják az utazni vágyókat a világ legjobb légitársaságainak járatain. A repülőgépek Oscar-díjának megfelelő rangos elismerést zömében ismét ázsiai és közel-keleti társaságok zsebelhették be, Európában csak a Lufthansa tudott helyezést elérni a legjobbak között. További részletek >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kína visszavárja „nagy barátját”, feldühödtek az őslakosok – ilyen volt az ENSZ klímacsúcsa a helyszínen
Imre Lőrinc | 2025. november 27. 05:46
Passzív házigazdák, tüntető őslakosok és az Egyesült Államokat hiányoló Kína – ez is jellemezte az ENSZ 30. Éghajlatváltozási Konferenciáját, amelyet az Amazonas torkolatában, a világ legnagyobb trópusi esőerdőjének szomszédságában, a brazíliai Belém városában rendezték meg idén novemberben. A kéthetes csúcs egyik magyar résztvevőjét kérdeztük az ott látottakról és hallottakról.
Makro / Külgazdaság Napok kérdése és kiderülhet, mennyi lesz a minimálbér
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 17:57
Közel a megállapodás a tárgyaló felek szerint.
Makro / Külgazdaság Meghúzzák a határt: betiltaná a gyerekeknek a közösségi médiát az Európai Parlament
Vámosi Ágoston | 2025. november 26. 16:55
Tiltással kellene szankcionálni azokat a közösségimédia- és videómegosztó platformokat, amelyek nem felelnek meg az uniós szabályoknak. Erről is döntött az Európai Parlament szerdán, és az is kiderült: minden negyedik gyerek okostelefon-függő.
Makro / Külgazdaság Ismét izgulhatunk, fontos döntés előtt áll a magyar gazdaság
Imre Lőrinc | 2025. november 26. 16:34
Mindössze 0,2 százalékkal nőhet idén a magyarországi GDP, jövőre pedig 2 százalékos növekedésre számít az Erste. Az infláció átmenetileg benézhet a Magyar Nemzeti Bank célsávjába, miközben az 5 százalékra megemelt GDP-arányos hiány még annál is magasabb lehet jövőre, mint amit Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nemrég bejelentett. A forint viszont nemcsak az év végéig, hanem azt követően is erős maradhat.
Makro / Külgazdaság Mit rejthet a Tisza gazdasági csomagja? Itt nézheti élőben Petschnig Mária Zita válaszát
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 15:17
A közgazdász, a Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa fél 4-től a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter fontos bejelentést tett: rengeteg olajat küld Szerbiába a Mol
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 14:09
Kisegítik az ellátási nehézségekkel küzdő szomszédot.
Makro / Külgazdaság Késve, de megjött a Trump-deficit adat
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 12:30
Az amerikai kormány 284 milliárd dolláros hiányt jelentett októberre egy olyan jelentésben, amelyet a nemrég véget ért szövetségi kormányzati leállás miatt késve tettek közzé, és amelyben rekordösszegű vámbevételek szerepeltek, miközben bizonyos novemberi juttatások kifizetését előrehozták októberre – közölte a pénzügyminisztérium kedden.
Makro / Külgazdaság Visszasírják az olcsó indiai és vietnámi munkaerőt a kisebb cégek
Imre Lőrinc | 2025. november 26. 08:31
Idén január 1-jétől a kormány jelentősen szigorította a külföldi vendégmunkásokkal kapcsolatos szabályokat. A munkaerőkölcsönző-cégek már csak Grúziából, Örményországból és a Fülöp-szigetekről hozhatnak be harmadik országbeli munkavállalót. A Magyarországon gyárakat építő nagy kínai beruházókat nem kell sajnálni, de a kis- és közepes vállalkozások kifejezetten nehéz helyzetbe kerülhetnek.
Makro / Külgazdaság Mi az igazság: mit tennének Magyar Péterék? Ma délután Klasszis Klub Live Petschnig Mária Zitával
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 08:09
A Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Veszélyes helyzetben Szerbia, Orbán Viktorral tárgyal az elnök szerdán
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 19:20
Szombaton leállhat a pancsovai kőolajfinomító, ha az amerikai OFAC-tól nem kap operatív engedélyt az olaj- és gázipari óriáscég, a NIS. És ez még nem minden: a másodlagos szankciók a Szerb Nemzeti Bankot és a NIS-szel kapcsolatban álló bankokat is érinthetik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG