5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Négy éve már, hogy a maláj utasszállító gép rejtélyes körülmények között eltűnt a Föld felszínéről. A modern világ egyik legnagyobb talánya számos kutatót mozgatott meg világszerte, igazi eredményekre azonban azóta sem találtak. Jó pár elmélet született az eset kapcsán, az elemzések szerint azonban nem kizárható az emberi beavatkozás, mivel ilyen jellegű hibák nem alakulnak ki maguktól.

Továbbra sem tudják megállapítani a modern légi közlekedés egyik legnagyobb rejtélyét, az immár több mint négy éve eltűnt maláj utasszállító esetét. Kok Soo Chon, a vizsgálat vezetője újságíróknak kijelentette, képtelenek meghatározni az MH-370-es eltűnésének okát, bizonyító erejű feleletet pedig csak akkor lehetne mondani, ha rátalálnának a gép roncsaira.

A gép Kuala Lumpurból Pekingbe tartó útja során tűnt el 2014. március 8-án, mintegy 239 emberrel a fedélzetén. Azóta keresték intenzív kutatásokkal a gép nyomát Ausztráliától nyugatra az Indiai-óceánban, 26 ország közreműködésével, de nem sok eredménnyel. Később megbízták az Ocean Infinity amerikai vállalatot, amely a maláj kormánnyal kötött megállapodás alapján csak akkor kapta volna meg a 70 millió amerikai dollárban (csaknem 19,5 milliárd forintban) megállapított jutalmat, ha eredményt tud felmutatni.

Az eredeti tervek szerint 25 ezer négyzetkilométeres területet vizsgáltak át, de a csapat a határidő többszöri meghosszabbítása ellenére se talált semmit. A cég által vizsgált terület majdnem teljesen megegyezik a korábbi hang lokátoros vizsgálatok eredményeivel. Ausztrália, Malajzia és Kína még januárban vonta meg az 159,16 millió dolláros támogatást a kutatásra, ebből még 2 évig fésülhették volna a tengert a roncsok után – egy amerikai tengerfenék-kutató vállalat azonban jelentkezett a családok kérésére, hogy folytassák a kutatást a gép roncsai után. Ez a kutatás egyébként szintén eredménytelenül zárult.

Valószínű az emberi beavatkozás

Számos elmélet látott napvilágot arra, hogy megmagyarázzák a gép eltűnését. Voltak olyanok, amely szerint a gép kapitánya követett el így öngyilkosságot, gyilkosságot, illetve, hogy a fedélzeten oxigénhiány lépett fel, aminek következtében az utasok és a személyzet elvesztették eszméletüket, továbbá az is felmerült, hogy távirányítású géprablásra tettek kísérletet.

Kőkemény ellenőrzések a légitársaságoknál – így teszik biztonságossá a repülést?

Mentális felméréseken és drogteszteken is át kell esnie mostantól a reptéri személyzetnek, hogy elkerüljék a két évvel ezelőtti katasztrófát. Részletek >>>

A maláj kormány jelentése szerint a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a gépet szándékosan térítették le útvonaláról és az Indiai-óceánba repítették. A jelentés alapján nehezen elképzelhető, hogy bármilyen szoftveres hiba miatt tért volna le a gép a kijelölt pályáról, mivel ilyen manővereket inkább konkrét beavatkozásnak lehet értelmezni.

A 449 oldalas dokumentum nem adott sok magyarázatot az esetre és nem nevezett meg felelősöket – semmi sem utal ugyanis a radarjel elvesztésére, sem a személyzet megváltozott magatartására. A legfontosabb navigációs rendszerek és a automata pilóta minden valószínűség szerint működőképes volt az út során – írja a Bloomberg.

Új biztonsági intézkedések

A feketedoboz nélkül nehéz megállapítani, mi történt az utolsó percekben. Az ausztrál kormány álláspontja szerint a gép már kifogyott az üzemanyagból és úgy csapódott a vízbe, már kutatások szerint viszont elképzelhető, hogy valaki irányítása alatt tartotta mindvégig a gépet és lassan ereszkedett a vízbe, a kereséséi terülten kívüli zónába. A tanulmány nem hitelesítette egyik teóriát sem, a gép eltűnése előtti percekben tapasztalt kommunikáció elvesztése azonban emberi beavatkozásra enged inkább következtetni, mintsem műszaki hibára. Pár roncsdarabot ugyan megtaláltak Dél-Afrika partjainál, de holttestet egyelőre nem találtak.

A repülőgép rejtélyes eltűnése új biztonsági intézkedések bevetéséhez vezetett, elkerülendő egy újabb, hasonló tragédiát. Az új irányelveknek megfelelően a gépeknek bármi nemű probléma során percenként kell jelezniük pozíciójukat, ez azonban csak 2021-től lép érvénybe. Ezt megelőző korlátozások már novembertől életbe lépnek, ennek megfelelően a légitársaságoknak maximum 15 percenként helyzetjelentést kell adniuk.

A maláj gép rakománya között a jelentések szerint több mint 220 kilogramm lithium akkumulátor és mintegy 4,6 tonna mangosztán gyümölcs is volt – mélyreható vizsgálatok azonban kimutatták, hogy ezen anyagok keveredése nem okozhatott füstöt vagy tüzet a fedélzeten. A jelentés elmarasztalta a kuala lumpuri légiirányítást, amiért túl lassan kezdték meg a vészhelyzeti protokollt, továbbá arra sem tudtak bizonyítékot szolgáltatni, hogy a szakemberek folyamatosan szemmel tartották volna a radarképet.

Luxusellátás a levegőben: ők a világ legjobb légitársaságai

Luxuskabinok, hatalmas franciaágyak, fotel méretű ülések és elsőosztályú éttermi fogások - ezek várják az utazni vágyókat a világ legjobb légitársaságainak járatain. A repülőgépek Oscar-díjának megfelelő rangos elismerést zömében ismét ázsiai és közel-keleti társaságok zsebelhették be, Európában csak a Lufthansa tudott helyezést elérni a legjobbak között. További részletek >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ez az aprócska megrendelés a feje tetejére állíthatja a légi közlekedést
Litván Dániel | 2025. október 16. 10:16
A nagy amerikai légitársaságoknak, de még a Boeingnek és az Airbusnak is van oka aggódni, mert egy kis fapados légitársaság berendelt néhány új repülőgépet.
Makro / Külgazdaság MNB-botrány: hűtlen kezelés és csalás miatt tettek feljelentést
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 07:19
A jegybankot jelentős vagyoni hátrány érhette.
Makro / Külgazdaság Bejelentést tett Szijjártó Péter Moszkvában
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 14:46
Jövő februárig sor kerül az első beton öntésére a paksi bővítés keretében, ami egy fontos mérföldkő, ugyanis innentől kezdve a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség sztenderdjei szerint is építés alatt álló atomerőműnek fog minősülni a projekt – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Moszkvában.
Makro / Külgazdaság Meglepő bejelentést tett Oroszország a gázszállításokról
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 13:21
Miközben az EU azon munkálkodik, hogy minél előbb leváljon az orosz gázról, Moszkva szívesen növelné a gázszállításokat a kontinensre.         
Makro / Külgazdaság Újabb 80 milliárdtól szeretne gyorsan megszabadulni a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 12:41
70 a kicsiknek, 10 a nagyoknak, jelentette be az államtitkár.
Makro / Külgazdaság Úgy tűnik, nagyon betalált a kormány legújabb ötlete
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 12:14
A Nemzetgazdasági Minisztériumnál sem számítottak ekkora érdeklődésre az új hitellel kapcsolatban.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter Lázár Jánosnak és Várhelyi Olivérnek is üzent a brüsszeli kémügyben
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 11:28
Nem bontotta ki az igazság minden részletét a magyar uniós biztos Magyar Péter szerint, aki maga is uniós magyar diplomataként szolgált a kérdéses időszakban.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter: az oroszok soha nem okoztak csalódást
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 11:03
Panelbeszélgetésen sorolta Moszkvában az orosz energiavásárlások fenntartása melletti érveket a magyar miniszter.
Makro / Külgazdaság Megint kiugrott Moszkvába Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 10:07
A „realitás talajára” is visszatérne ezzel a magyar miniszter.
Makro / Külgazdaság Tovább osztogat a kormány: örülhetnek a lakásfelújítók is
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 09:14
Nagyobb összeg, hosszabb futamidő, kisebb törlesztőrészletek. Itt vannak az energetikai korszerűsítés állami támogatásának új feltételei.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG