5p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Brüsszelben mutatja be közös kezdeményezését Budapest, Pozsony, Prága és Varsó főpolgármestere február 12-én a következő hétéves uniós keretköltségvetésen belül a városok számára létrehozandó lehetőségekről és az európai zöld megállapodás helyi szintű végrehajtásáról. A kohéziós és strukturális alapok zömének elosztása ugyan 2021 után is a kormányok kezében marad, de néhány kiskapu még megnyílhat az óriási kihívásokkal szembenéző nagyvárosok előtt.
Karácsony Gergely. Fotók: Bánkuti András

Az európai városoknak az uniós forrásokhoz való könnyebb hozzáférését és az európai zöld megállapodás helyi szintű végrehajtását célzó közös javaslatot készülnek bemutatni szerdán Brüsszelben a négy visegrádi ország fővárosának elöljárói, Karácsony Gergely budapesti, Matús Vallo pozsonyi, Zdenek Hrib prágai és Rafal Trzaskowski varsói főpolgármester.

Ellenzéki bástyák

A négy főváros között sok a hasonlóság. Messze az uniós átlagot meghaladó az egy főre jutó GDP-jük, és ezért arányosan kevesebb támogatásra számíthatnak a regionális fejlesztési alapokból a következő hét évben.

Ellenzéki irányítás alatt állnak (Hrib kalózpárti, Vallo független, Trzaskowsi az ellenzéki Civil Platform politikusa, Karácsony pedig a Párbeszéd tagja), ezért többen közülük attól is tartanak, hogy ez hátrányos helyzetbe hozza őket a kohéziós és strukturális alapok következő generációjának az elosztásánál.

Végezetül abban is közös a sorsuk, hogy más európai nagyvárosokkal egyetemben a legnagyobb erőfeszítéseket tőlük követelik majd meg az új klímacélok és a fenntartható gazdasági modellre való áttérés.

Budapest például egymaga a negyedét jegyzi az üvegházhatást okozó gázok hazai kibocsátásának. Az uniós jogalkotók által tárgyalt mobilitási csomag értelmében pedig 2030-ra teljesen elektromos alapú tömegközlekedésre kellene átállnia a fővárosnak.

A Budapest és más nagyvárosokkal szemben támasztott elvárások ugyanakkor nincsenek arányban a számukra elérhető forrásokkal

– vélekedik Jávor Benedek, aki december elseje óta a magyar főváros érdekeit képviseli Brüsszelben.

Függetlenítenék magukat a kormánytól

Hazai ellenzéki politikusok az utóbbi hónapokban valóságos kampányt indítottak annak érdekében, hogy Budapest és más megyei jogú városok lehetőség szerint a kormánytól függetlenül juthassanak hozzá a beruházásokhoz szükséges uniós forrásokhoz.

Ennek a tervnek azonban eleve határt szab, hogy a regionális fejlesztési (kohéziós és strukturális) támogatásokat általános szabályként a következő hét évben sem központilag Brüsszelből osztják majd el, hanem az uniós szinten meghatározott prioritások és a Bizottság által jóváhagyott operatív programok alapján a tagállamok teszik ezt meg.

Úgy tűnik, hogy ez a hajó már el is ment, mivel a kohéziós politika 2021 utáni kereteit rögzítő rendeletről már előrehaladott stádiumban vannak a tárgyalások az uniós intézmények között, és nincs nyoma annak, hogy a felelősségmegosztás tekintetében változnának a szabályok.

Vannak kiskapuk

Néhány kiskapu azonban még maradt a rendszerben, amit a Brüsszelnél lobbizó fővárosok megpróbálnak kihasználni.

Az egyik ilyen hozzáférési pont lehet, hogy a kohéziós politikai rendeletről folyó intézményközi tárgyalások már egy ideje holtpontra jutottak, így – Jávor Benedek szerint – akár a megoldásnak is része lehetne az, ha megpántlikáznának pénzeket a városoknak.

Egy további lehetőség az Európai Bizottság által a közelmúltban előterjesztett javaslat egy 7,5 milliárd eurós méltányos átállási alapra, ami szükségessé teszi a kohéziós politikai csomag felbontását is, miután az összeghez felzárkóztatási forrásokat is társítanának.

Egy, a következő keretköltségvetéstől független opció lenne a városokat célzó európai programok (például a „városi innovatív akciók”) költségvetési keretének megemelése, valamint a különböző programok összekapcsolása.

A korábbi magyar EP-képviselő szerint az európai zöld megállapodást alátámasztó méltányos átállási alap szabályait is úgy kellene alakítani, hogy abban helyet szorítsanak a városoknak.

Timmermans segítené a zöldítést

Gyévai Zoltán, Brüsszel

Úgy tűnik, hogy az Európai Bizottságnál sem találtak süket fülekre kérésükkel a V4-es fővárosok. Frans Timmermans, a testület zöld megállapodásért felelős ügyvezető alelnöke néhány napja lapunknak azt nyilatkozta, hogy Brüsszelben is gondolkoznak, hogyan lehetne jobban támogatni a nagyvárosok zöldítési erőfeszítéseit.

Timmermans egyik elképzelése, hogy a Polgármesterek Globális Szövetségének mintájára egy új európai együttműködési formát hoznának létre a nagyvárosok részvételével az őket érintő kihívások közös kezelésére. Az együttműködési lehetőségek között említette azt, hogy több nagyváros együtt pályázzon elektromos buszok nagy tömegben történő beszerzésére.

Nem mindegy, hogy 300 vagy 56 ezer buszt tud valaki beszerezni

– mondta.

Az ügyvezető alelnök az Európai Beruházási Bankot (EIB) is még hatékonyabban be kívánja vonni a városi lakóépületek szigetelésének és energiaellátásának a finanszírozásába. Az európai zöld megállapodás egyik kitűzött célja a lakóépületek szigetelésének megduplázása a program elfogadásától számított egy-két éven belül.

A budapesti lakáshelyzetre való tekintettel ez nagyon vonzó perspektíva lehetne. És egy kormány miért akarna közbelépni, ha egy ilyen európai mértékű nagyvárosi koalíció alakul? Nem hiszem, hogy ez problémát szülne

– szögezte le lapunknak Frans Timmermans.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Köhintett a francia ipar, csak be ne rekedjen!
Privátbankár.hu | 2024. november 5. 16:01
Szeptemberben szezonális és naptári kiigazítással 0,9 százalékkal, május óta először csökkent az előző havihoz képest a francia ipari termelés az augusztusi 1,1 százalékos havi bővülés után.
Makro / Külgazdaság Magyarországot is elérheti a kenyérpirítós Trump-csapás
Buksza blog | 2024. november 5. 12:44
Ha komolyan lehetn venni Donald Trump vámemelési ígéretét, amivel az elnökválasztás előtt kampányolt – ami nála erősen kérdéses –, akkor látványos vereséget kellene szenvednie a szavazáson.
Makro / Külgazdaság Erre az adatra sem lehet büszke az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2024. november 5. 08:32
2024. szeptemberben az export euróban számított értéke 5,0 százalékkal, az importé 4,0 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakihoz képest. A termék-külkereskedelmi egyenleg 187 millió euróval romlott. 
Makro / Külgazdaság Csak Magyarországon és Romániában elérhetetlen a Covid-vakcina
Privátbankár.hu | 2024. november 5. 08:16
A Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ roppant későn, október 11-én írt ki közbeszerzést a Covid-vakcinákra. Bár szakértők szerint már igazi járvány van, körképünkből mégis az derül ki, hogy az Európai Unióban kizárólag nálunk és keleti szomszédunknál nincs elérhető koronavírus-oltóanyag.
Makro / Külgazdaság Trump győzelme vagy az adók emelése számít a magyar autósoknak?
Privátbankár.hu | 2024. november 4. 15:58
A keddi amerikai elnökválasztás a gazdaság számos területére hatással lehet. Az ugyan túlzott egyszerűsítésnek tűnik, hogy Donald Trump győzelme egyértelműen kedvez az olajiparnak, míg Kamala Harris megválasztása a megújulóenergia-ágazat számára fontos. Ugyanakkor az tény, hogy a korábbi elnök visszatérése esetén a környezetvédelmi kérdések háttérbe szorulhatnak, és a fosszilis energiahordozók kivezetése lassabb lehet. Mindez az olajárakra is hatással lehet, de a magyar autósok számára rövid távon ennél is fontosabb lehet, hogy a költségvetés problémái miatt egyes adók, így például az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó infláció követő lehet. Egyebek mellett ezekről a témákról is beszélt a Trend FM hétfő délelőtti adásában kollégánk, Király Béla.
Makro / Külgazdaság Pogátsa Zoltán: Nincs apokalipszis, de az sem igaz, hogy minden rendben lenne a magyar gazdaságban
Csabai Károly | 2024. november 4. 15:11
A közgazdásszal, szociológussal, a Soproni Egyetem docensével a lapcsoportunk által működtetett Klasszis Klub Live-ban beszélgettünk. Annak apropóján, hogy a magyar gazdaság 2023 után az idén is recesszióba zuhant, a GDP két egymást követő negyedévben csökkent. Szóba került a kis- és középvállalkozások támogatása, a felfüggesztett uniós pénzek, az oktatás és az egészségügy helyzete, a minimálbér emelése, valamint az, mennyire jó ötlet a nyugdíjpénztárakban lévő összegek beforgatása lakáscélokra. A Klasszis Klub 4. évfolyamának 62. adását most meg-, illetve visszanézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül? Erről is kérdezzük Vitézy Dávidot a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2024. november 4. 14:26
A közgazdász, közlekedési és városmobilitási szakértő, az októberben megalakult új Fővárosi Közgyűlés tagja november 13-án, szerdán 16 óra 30 perckor lesz élő adásunk vendége. A rendszerváltás óta talán még soha nem voltak annyira kiegyenlítettek a politikai erőviszonyok Budapesten, mint a most kezdődött ötéves ciklusban. Az azonos szavazati aránnyal rendelkező Fidesz és a Tisza Párt mellett a többiek jelenthetik a mérleg nyelvét. Köztük a háromfős Podmaniczky Mozgalom, élén Vitézy Dáviddal. A frakcióvezetővel szokás szerint élőben zajló stúdióbeszélgetésre ingyenesen lehet regisztrálni, majd azt online követni és kérdéseket feltenni.
Makro / Külgazdaság Saját bányacége lett Orbán Viktor unokaöccsének is
Vég Márton | 2024. november 4. 13:12
Ezúttal a miniszterelnök unokaöccse látta elérkezettnek a pillanatot arra, hogy egy saját bányacéget rakjon össze. 
Makro / Külgazdaság A romániai Ford nem kér a magyar akkumulátorokból, csinál magának
Privátbankár.hu | 2024. november 4. 12:25
Saját magának gyárt majd akkumulátorokat a romániai Ford-üzem. 
Makro / Külgazdaság Ötössel kezdődhet a benzinár?
Privátbankár.hu | 2024. november 4. 10:44
A benzin olcsóbb, a gázolaj drágább lehet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG