2p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Különös hatása van az ukrajnai és az izraeli háborúnak a mindennapi légiközlekedésre.

A New York Times cikke szerint az orosz-ukrán háborúban dúló elektronikus hadviselés a polgári légiközlekedésben is okoz döccenőket. Az Európai Unió légiközlekedési szabályozója és egy kikerült belső légitársasági feljegyzés szerint gyakran előfordul, hogy az interferencia miatt a repülőgépek elveszítik a műholdas jeleket, a járatok letérnek a tervezett útvonalokról, és a pilóták hamis helyzetjelentéseket vagy pontatlan figyelmeztetéseket kapnak arról, hogy a föld közelében repülnek.

A rádiófrekvenciás interferencia - amelynek célja a rakéták, drónok és más fegyverek által használt műholdas jelek megzavarása - az oroszok 2022 eleji ukrajnai inváziója után ugrott meg jelentősen a légiközlekedésben, és idén ősszel még intenzívebbé vált a Közel-Keleten azután, hogy Izrael elindította válaszcsapását Gáza ellen. Az interferencia magában foglalhatja a műholdas jelek zavarását azáltal, hogy zajjal fojtják el azokat, vagy a hamisítást - a valódi jelek utánzását, hogy félrevezető információkat közöljenek.

A magánrepülőkön is gond van? Fotó: Depositphotos
A magánrepülőkön is gond van? Fotó: Depositphotos

A zavarás nem veszélyes, de a hamisítás okozhat gondokat

A zavarás eddig nem bizonyult veszélyesnek. A légi járművek rendszerei azonban nagyrészt képtelennek bizonyultak arra, hogy észleljék a GPS hamisítást és korrigálják azt - állítja az Opsgroup, egy légiközlekedési kockázatokkal foglalkozó szervezet. Egy Dubajba tartó Embraer repülőgép szeptemberben például majdnem Irán légterébe tévedt, mielőtt a pilóták rájöttek, hogy a gép hamis jelet követ.

Csak azért vettük észre, hogy baj van, mert a robotpilóta elkezdett balra és jobbra forogni, így nyilvánvaló volt, hogy valami nincs rendben

- számoltak be a személyzet tagjai az Opsgroupnak.

A repülőgépek általában biztonságosan tudnak repülni műholdas jelek nélkül, és a nagy kereskedelmi repülőgépek legalább hat alternatív navigációs rendszerrel rendelkeznek, mondták a pilóták. Az Európai Unió repülésbiztonsági ügynöksége szerint az olyan kis- és magánrepülőgépek, mint a Dassault Falcono, a Gulfstream és a Bombardier érzékenyebbnek tűnnek a jelhamisításra.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagy meglepetés: kamatot vágott a jegybank, örül a miniszterelnök Norvégiában
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 12:11
A norvég jegybank 25 bázisponttal megvágta az irányadó kamatlábat, öt év után először jelentett be csökkentést, ami meglepte a piaci szereplőket.
Makro / Külgazdaság Magyarországra vetülhet a háború árnyéka
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 10:34
A közel-keleti háború drágulást, inflációt és költségvetési nyomást hozhat Magyarországra – derül ki az Mfor friss gazdasági elemzéséből.
Makro / Külgazdaság Úgy tűnik, nem jó irányba mennek a dolgok Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 07:02
A kamatot szinten tartotta a Fed, de a kilátásokat illetően pesszimista hangot ütöttek meg.
Makro / Külgazdaság A benzinárstop visszahozatala még nincs tervben – hangzott el a Kormányinfón
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 17:58
Szerda délután fél 4-kor tartott Kormányinfót Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő. Több téma is szóba került. 
Makro / Külgazdaság Megint irreális növekedést szeretne a kormány
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 16:27
Kedden megszavazták a költségvetést, amiről már most lehet sejteni, hogy az abban foglalt számok nem fognak találkozni a realitásokkal, többek között erről is beszélt kollégánk, Király Béla az ATV tart műsorában. A műsorban szóba került, hogy miért csalóka az átlagbért figyelni, és terítékre került a magyar ipar is, amely áprilisban életjeleket mutatott.
Makro / Külgazdaság Kezdődik: a tankolás is drágább lesz az új háború miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 12:17
Csütörtöktől érezhető változás indul a hazai üzemanyagárakban.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: Hát nincs választási költségvetés!
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 11:44
A miniszter szerint mindenre jut pénz.
Makro / Külgazdaság GKI: nagy baj van a magyar vállalatokkal
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 10:15
A munkatermelékenység elmarad a régiós versenytársakétól.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály: Magyarország rászorul Kína pénzére
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 08:32
A jegybankelnök úgy látja: szükséges a kínai támaszték.
Makro / Külgazdaság Hiába Orbán Viktorék minden erőfeszítése?
Csabai Károly | 2025. június 18. 05:44
Az árrésstop ellenére az infláció májusban csak tovább nőtt, így nem csoda, ha az európai összehasonlításban sem sikerült előrébb lépnünk, az unióban például továbbra is a miénk a 25. legmagasabb éves fogyasztóiár-index. De a jegybanki alapkamatok, valamint az úgynevezett visszatekintő reálkamatok összevetésében is ugyanott vagyunk, ahol egy hónappal korábban – derül ki lapunk legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképéből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG