2p

Különös hatása van az ukrajnai és az izraeli háborúnak a mindennapi légiközlekedésre.

A New York Times cikke szerint az orosz-ukrán háborúban dúló elektronikus hadviselés a polgári légiközlekedésben is okoz döccenőket. Az Európai Unió légiközlekedési szabályozója és egy kikerült belső légitársasági feljegyzés szerint gyakran előfordul, hogy az interferencia miatt a repülőgépek elveszítik a műholdas jeleket, a járatok letérnek a tervezett útvonalokról, és a pilóták hamis helyzetjelentéseket vagy pontatlan figyelmeztetéseket kapnak arról, hogy a föld közelében repülnek.

A rádiófrekvenciás interferencia - amelynek célja a rakéták, drónok és más fegyverek által használt műholdas jelek megzavarása - az oroszok 2022 eleji ukrajnai inváziója után ugrott meg jelentősen a légiközlekedésben, és idén ősszel még intenzívebbé vált a Közel-Keleten azután, hogy Izrael elindította válaszcsapását Gáza ellen. Az interferencia magában foglalhatja a műholdas jelek zavarását azáltal, hogy zajjal fojtják el azokat, vagy a hamisítást - a valódi jelek utánzását, hogy félrevezető információkat közöljenek.

A magánrepülőkön is gond van? Fotó: Depositphotos
A magánrepülőkön is gond van? Fotó: Depositphotos

A zavarás nem veszélyes, de a hamisítás okozhat gondokat

A zavarás eddig nem bizonyult veszélyesnek. A légi járművek rendszerei azonban nagyrészt képtelennek bizonyultak arra, hogy észleljék a GPS hamisítást és korrigálják azt - állítja az Opsgroup, egy légiközlekedési kockázatokkal foglalkozó szervezet. Egy Dubajba tartó Embraer repülőgép szeptemberben például majdnem Irán légterébe tévedt, mielőtt a pilóták rájöttek, hogy a gép hamis jelet követ.

Csak azért vettük észre, hogy baj van, mert a robotpilóta elkezdett balra és jobbra forogni, így nyilvánvaló volt, hogy valami nincs rendben

- számoltak be a személyzet tagjai az Opsgroupnak.

A repülőgépek általában biztonságosan tudnak repülni műholdas jelek nélkül, és a nagy kereskedelmi repülőgépek legalább hat alternatív navigációs rendszerrel rendelkeznek, mondták a pilóták. Az Európai Unió repülésbiztonsági ügynöksége szerint az olyan kis- és magánrepülőgépek, mint a Dassault Falcono, a Gulfstream és a Bombardier érzékenyebbnek tűnnek a jelhamisításra.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Lórúgásként érte a kiskereskedőket az árrésstop meghosszabbítása
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 12:48
A kereskedelmi szövetség attól tart, felgyorsulhat a kisboltok bezárási hulláma, a felmérésük szerint pedig a vásárlók többsége az árrésstop mellett is érzi, hogy drágulnak az élelmiszerek.
Makro / Külgazdaság Trump meggondolta magát: elengedte a 250 százalékos vámterveit
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 11:23
A gyógyszerekre és a félvezetőkre is a többi szektornak megfelelő vámokat fog kivetni. A szeszes italokról azonban még nincs megállapodás.
Makro / Külgazdaság Drágult az olaj, emelkednek a magyar üzemanyagárak is
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 10:39
A Brent emelkedésével párhuzamosan a magyar nagykereskedelmi árak is nőnek, ismét közelít a 600 forintos átlagár.
Makro / Külgazdaság A kormány 1 százalékos növekedési céljának is annyi?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 08:30
Bár a beruházások második negyedéves visszaesése enyhébb lett az első negyedévinél, a -8,2 százalék így sem ad okot örömre.
Makro / Külgazdaság Már a szemünk se rebben: ebben az összevetésben az utolsó előttiek vagyunk az EU-ban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 08:11
A bruttó hazai termékek (GDP) éves szintű változásának összevetésében csak Ausztria került mögénk. Némi fényt jelenthet az alagút végén, hogy az előző negyedévhez viszonyított mutatókban a középmezőnyben állunk.
Makro / Külgazdaság Kínai típusú gazdasági rendszer felé halad az USA?
Sasvári Péter | 2025. augusztus 21. 14:38
Államkapitalizmus az Egyesült Államokban? Donald Trump a politika után a gazdaság területén is egyre inkább kezd úgy viselkedni, mint egy egyszemélyi vezető. Nemrégiben lemondásra szólította fel az Intel vezérigazgatóját, „utasította” a Walmartot és a detroiti autógyárakat, hogy ne emeljenek árat, valamint a Coca Colának még azt is meg akarta szabni, hogy milyen cukrot használjanak. Persze az Egyesült Államok alkotmánya és törvényei határt szabnak Trumpnak. Ám viselkedése és elképzelései a kínai modellel vagy a francia dirigizmussal rokoníthatóak. Mennyi esély van rá, hogy a kapitalizmus egyik modellországa az állami kontrol irányába lép? Van ennek előképe az Egyesült Államokban?
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy olcsóbb lesz-e benzin
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 12:07
Maradunk 600 forint alatt.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péternek egy rossz szava sincs az oroszokra Munkács bombázása után
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 11:39
A külügyminiszter szerint béke kell.
Makro / Külgazdaság MNB-botrány: hihetetlen újabb részletek derültek ki
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 10:05
Nem ért véget az ingatlanos bizniszelés.
Makro / Külgazdaság Előreléptünk egy fontos összehasonlításban, de így sem lehetünk elégedettek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 11:49
Hiába utasítottunk magunk mögé júliusban a júniusban még előttünk végzett országok közül kettőt, így is a 23. helyen állunk a 27 EU-tagország között az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat által számolt harmonizált fogyasztóiár-indexek összevetésében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG