3p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A lengyelek úgy tudják, hogy ők rendelkeznek Kína után a világ másod legnagyobb akkumulátorgyártó
iparával, ám ennek a státuszuknak a megtartása az EU jóindulatától függ.

Lengyelország rendelkezik Európában a lítium-ion akkumulátorok gyártásához szükséges legnagyobb gyártási kapacitással és a világon csak Kína előzi meg ezen a téren – írta a Notes from Poland hírportál, miután kiderült, hogy ez a státusz veszélybe került.

Az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátási követelményeinek teljesítése ugyanis nem igazán fér össze az akkugyártás forszírozásával. Pontosabban Lengyelország esetén van ellentmondás a kettő között, mert az országban még mindig főként szénégetéssel állítják elő az elektromos energiát. Az EU februárban fogadta el a Battery Regulation szabályozást, ami megszabja az akkumulátorgyártás és az ezzel összefüggő hulladékkezelés szabályait. Ezt a regulát számos további részszabály fogja követni, ami szabályozza az akkumulátorok európai piacát. Ezekről ugyan még folynak a tárgyalások Brüsszelben, ám a lengyelek attól tartanak, hogy nem tudják majd teljesíteni az elvárásokat, és ezzel elveszthetik dominanciájukat az akkumulátorbizniszben.

Felmerült az akkumulátorkérdés  Varsóban
Felmerült az akkumulátorkérdés Varsóban
Fotó: Depositphotos

A McKinsey tanácsadó cég várakozása szerint 2030-ban évi 400 milliárd dollárt termelő ágazat lesz a világ akkuipara, ami jól mutatja, hogy mi a tétje mostani döntéseknek. Az egyik szabály, ami meghatározza majd, hogy a befektetők hol építenek akkugyárakat az lesz, hogy az üzemek állami támogatásának lehetőségét függővé teszik azok szén-dioxid-lábnyomától.

A lengyelek státuszára bazírozó európai országok meg akarják akadályozni azt a lehetőséget, hogy a befektetők kompenzációkkal ellensúlyozzák, hogy nem zöld forrásból szerzik be egyes gyáraik üzemeltetésének áramszükségletét. Szerintük ragaszkodni kellene ahhoz, hogy az akkumulátorok karbonlábnyomát a gyártásuknak helyet adó ország áramtermelése alapján kell kiszámítani.

Ez azoknak az országoknak kedvezne, amelyek élen járnak a zöldenergia felhasználásában (Svédország, Finnország) vagy ahol nagy a súlya az atomerőműveknek (Franciaország). Lengyelország ugyan igyekszik felzárkózni ezen a téren, ám áramellátásának még tavaly is közel 64 százaléka származott szénerőművekből.

A zöldenergia forszírozása Németországnak is rosszul jönne, mivel feladta nukleáris erőműveit, amiket rövid távon szénerőművekkel tud pótolni. Szakértői számítások szerint egy kWh akkumulátorteljesítmény előállításának szén-dioxid-lábnyoma Franciaország esetén 3-4 kilogramm, miközben a lengyeleknél ez az adat 40 kilogramm.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Orbán Viktor óriási csapásról beszél
Privátbankár.hu | 2024. október 5. 15:55
A kínai elektromos autók miatt aggódik a magyar miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Ez az, ami nagyon fáj a magyar gazdaságnak: zuhanásról jött hír
Privátbankár.hu | 2024. október 5. 08:35
Az év első kilenc hónapjában csökkent a Németországban gyártott és forgalomba helyezett személygépkocsik száma a német autóipar szakmai képviseleti szerve a VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) jelentése alapján. Főleg az elektromos autóknál nagy a visszaesés.
Makro / Külgazdaság Megszavazták: kemény vám jöhet a kínai autókra
Privátbankár.hu | 2024. október 4. 15:44
Megszavazták a Kínában gyártott elektromos autókra kivetendő uniós vámokat – közölte az Európai Bizottság.
Makro / Külgazdaság Kapott egy reménysugarat az Orbán-kormány Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2024. október 4. 10:55
Németország az utolsó pillanatban meggondolta magát a pénteki szavazás előtt.
Makro / Külgazdaság Most azonnal menjen tankolni, ha kedves a pénztárcája!
Privátbankár.hu | 2024. október 4. 10:31
Emelkedik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is.
Makro / Külgazdaság Varsó még kivár
Privátbankár.hu | 2024. október 4. 09:54
Jövőre kezdhet lazítani a monetáris feltételeken a lengyel jegybank.
Makro / Külgazdaság Mi lesz így az üzemanyagárakkal?
Privátbankár.hu | 2024. október 4. 09:10
Joe Biden amerikai elnök szerint tárgyalnak arról, hogy az izraeli hadsereg a közel-keleti konfliktusban iráni olajipari létesítményekre mérjen csapást.
Makro / Külgazdaság Péntek reggel még egy sallert kapott Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2024. október 4. 08:30
Augusztusban az ipari termelés volumene munkanaphatástól megtisztítva 4,1 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy éve.
Makro / Külgazdaság Az OECD-ben már látják az alagút végét
Privátbankár.hu | 2024. október 3. 17:28
 Jelentősen lassult az infláció augusztusban.
Makro / Külgazdaság A kormánynak semmi dolga az euróárfolyammal, közölte Gulyás Gergely
Privátbankár.hu | 2024. október 3. 16:23
Ez a jegybank ügye, a kormánynak nincs árfolyamcélja, hangzott el a kihelyezett kormányülés helyszínén tartott rendhagyó Kormányinfón. Ezer eurós minimálbért viszont reálisnak lát a kormány.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG