A programban felmérik, hogyan lehet légi és víz alatti drónokkal megelőzni a földi és tengeri határsértéseket és felkészülni tengeri katasztrófák elhárítására.
A kísérleteknél, írja a Netzpolitik, vizsgálják, hogyan lehet drónokat egyenként, vagy csoportban bevetni a határvédelemben. Azokat különböző érzékelőkkel szerelik fel s a drónok továbbította felvételeket mobil földi állomás dolgozza fel.
A spanyol Robotnik cég önjáró, vezető nélküli földi járművet épített, 3 méter magas árbócán kamerával. A jármű sárban, hóban, nehéz terepen is képes mozogni, egyúttal a német Copting cég által fejlesztett drónt is hordoz.
A görög partoknál portugál fejlesztésű, nagy repülési távolságú drónokkal próbálkoznak a tengeri határok védelmére és tesztelnek e célre alkalmas radar-berendezéseket és infravörös kamerákat is. Bevetik az Égei-tengeren a német Frauenhofer Intézet radarral felszerelt repülőgépét. Amikor a gép rendszerei ismeretlen hajót észlelnek, a portugál OceanScan-től származó víz alatti drónt indítanak a felderítésére. A kapott képeket, adatokat görög járőrhajón értékelik.
Jövendő, súlyos környezetszennyezéssel fenyegető hajóbaleseteknél ugyancsak repülő, illetve víz alatti drónokkal mérik majd a katasztrófa helyszínén az áramlást, a szelet, a hullámokat, a tengervíz hőmérsékletét, hogy előkészíthessék a mentést. A drónokat bevetik az olajszőnyegek helyének és méreteinek felmérésére is.
A Frontex, az EU közös határőrizeti szerve részére végzett kísérletekben használják a német rendőrség MUROS (Multirole operations support vehicle) elnevezésű járművét, amelyen különböző érzékelő berendezéseket lehet elhelyezni, köztük videokamerákat, mikrofonokat.
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke hétfőn levelet küldött az Európai Unió tagállamainak.




