
Bartók János kifejtette: a dm-eszközöket kombináltan kell alkalmazni, mert nem minden terméket, szolgáltatás lehet hatékonyan ugyanazzal az eszközzel eladni.
Huszics György, a Direkt Marketing Szövetség elnökségi tagja a TeleData anyagi támogatásával készült, egy, a fogyasztói szegmenseket és a dm-eszközök hatását vizsgáló analízisről elmondta: az emberek a legszívesebben nevüket és lakcímüket adják meg, de például a magas jövedelmű fiatalok jó része a nettó jövedelméről is különösebb fenntartások nélkül nyilatkozik. Például a fiatal, tehetős fogyasztók mintegy ötven százaléka már vásárolt konkrét terméket címzetlen és címzett dm-küldemény hatására.
Az 1500 fő megkérdezésén alapuló analízisből kiderül, hogy megfelelő adatbiztonság mellett a lakosság 52 százaléka megadná adatait azért, hogy specializáltabb ajánlatokat kapjon. Az emberek 39 százaléka ötféle személyi adatot adna meg: 58 százaléka az életkorát, 51 százaléka a családi állapotát, 42 százaléka a lakcímét, 12 százaléka pedig a havi nettó jövedelméről is nyilatkozna. Ők általában fiatalok, magas iskolai végzettségűek és az átlagnál jóval magasabb jövedelműek.
Az említetteknél több adatot a lakosság negyede adna meg, ők többnyire tehetősebbek és magasabb iskolai végzettségű városlakók, míg 40-50 százalék inkább elzárkózó, akik többnyire semmilyen információt nem szívesen adnak meg magukról. Ők többnyire vidéken kisebb városokban és falvakban laknak és kevésbé tehetősek.
Huszics György elmondta: a lakosság szinte teljes egésze elérhető valamilyen direkt marketing eszköz segítségével. A 18 év felettieknek 96 százaléka, azaz mintegy 8 millió ember érhető el dm-eszközökkel. Többségük a címzetlen megkeresések mellett rendszeresen kap címzett levelet, illetve telemarketing-hívást. A hirdetők címzett levelekkel, dm-eszközökkel inkább a magasabb státusúakat célozzák meg, akiknek a háromnegyede legalább érettségizett.
A telemarketing segítségével megkeresettek többsége, mintegy háromnegyede városi, aktív kereső vagy nyugdíjas: iskolai végzettségük pedig magasabb az átlagosnál, ötödük diplomás, harmaduk pedig érettségizett.
Az analízis kimutatta, hogy SMS megkereséssel a lakosság nagyjából negyede, e-mail megkereséssel pedig ötöde találkozott már. SMS-eket inkább a férfiaknak küldenek a cégek: elsősorban fiatal férfiaknak, akik jellemzően magasabb iskolai végzettségűek és tehetősebbek. Az e-mailen elérteknek 80 százaléka legalább érettségizett, s 47 százaléka 30 événél fiatalabb.
A felmérés kimutatta azt is, hogy a fiatal autók tulajdonosai a legnyitottabbak a dm-eszközökkel kapcsolatban, s hatásukra előszeretettel vásárolnak is: 3 évnél fiatalabb autóval mintegy 900 ezren aktív munkavállaló rendelkezik. Ők a kocsijuk mellett egyéb fogyasztási cikkre, és szolgáltatásra is többet költenek az átlagnál. Ezen csoport fele már vásárolt címzetlen küldemény alapján, míg negyedük már címzett küldemény hatására is.
Huszics György kifejtette: a dm-eszközök hatékonyságát gátolja, hogy a vidéken élők 20-30 százaléka még sohasem találkozott velük.
A szakértő a területi potenciál mellett beszélt a generációs és az edukációs lehetőségekről is. Az előbbi kapcsán elmondta, mivel a fiatalabbak nyitottabbak a dm-e eszközök iránt, várható hogy idősebb korukban sem lesznek elzárkózók. A másik lehetőségről elmondta: a dm-eszközök alkalmazóinak figyelembe kell venniük, hogy az emberek szinte bármilyen adatot hajlandók megadni magukról akkor, ha egyedi, személyre szabott ajánlatot kapnak.
A nők jobban harapnak
28 százalékkal nő az internetes hirdetési piac
Direkt marketingre évente 28 milliárdot költenek
MTI