A most bejelentett intézkedéscsomagokból az mindenképpen jó hír, hogy a kormány végül is elkötelezte magát a ciklus egészére a 3 % alatti költségvetési hiány mellett - írja a GKI gyorselemzésében, bár ez az elkötelezettség eddig sem volt titok. A gazdaságkutató ugyanakkor kiemelte, hogy szintén jó hír, hogy a hiánytartást 2012-től már a nyugdíjpénztári vagyon felélése nélkül is teljesíteni kívánja a kabinet.
Hangsúlyeltolódások: Matolcsy György a mai sajtótájékoztatón
Ugyanakkor mivel az érvényes EU előírások szerint a nyugdíjpénztári vagyonátadást teljes egészében 2011-ben kell bevételként elszámolni (erről lásd keretes írásunkat), a most bejelentett 90 milliárd forintos 2012. évi és 220 milliárd forint 2013-14 évi ilyen felhasználás igazából azt jelenti, hogy a folytatódó hiánycsökkentés helyett a következő évekre a valódi cél (az EU-elszámolásokban) a csak éppen 3 % alatti deficit fenntartása.
Hogyan lesz a 900 milliárdból 680 milliárd? A Privátbankár.hu kérdésre válaszolva Akar László , a GKI alelnöke elmondta, hogy valójában a 680 milliárd forintos lefaragás a csomag lényegi része, hiszen a kormány által bejelentett és hangoztatott 900 milliárd forintból le kell vonni a nyugdíjtranszfer árát, azt ugyanis az idei évre kell elszámolnia Magyarországnak bevételként az érvényes EU-előírások alapján. |
A 3% alatti hiányhoz 3%-os GDP-bővülés kell
Az idei költségvetésbe betervezett különböző egyszeri bevételek (nyugdíjpénztári vagyonátadás, válságadók, a végül a magánnyugdíj pénztárban maradó tagok tagdíja), továbbá az adótörvény szerinti további SZJA-csökkenések 2013-ra összesen mintegy 1200 milliárd forintos bevételkiesést okoznak. Az idei egyenlegcél fenntartásához lényegében ezt kellene valamilyen módon pótolni. Ebből a 3 % körüli gazdasági növekedéstől várható automatikus közteherbevétel - emelkedés fegyelmezett kiadási politika mellett mintegy 500 milliárd forintot fedezhet. Ezért a most bejelentett mintegy 680 milliárd forintos kiadáscsökkentés – ha megvalósul - elégnek látszik a hiány 3 % alatt tartásához.
A GKI szerint az egyes területekre célzott csomagokban foglalt megtakarítások megvalósíthatósága azonban továbbra is erősen kétséges. A bejelentések sajnos nem tartalmazzák az intézkedések fontosabb szakmai részleteit, nem adnak elég információt arról, hogy a kitűzött célokat hogyan kívánják elérni. A vázolt nagyságrendek pedig a legtöbb esetben irreálisnak tűnnek - állítja a GKI, aki legutóbbi jelentésében is felhívta rá a figyelmet, hogy rejtenek kockázatokat a kormány elképzelései. A kétségekre a választ csak a most bejelentett csomagok későbbi kibontása, valószínűleg a szakmai törvények beütemezett parlamenti előterjesztése adhatja meg - ezt Matolcsy György júliusra illetve decemberre ígérte.
A kormány hagyott magának mozgásteret
Ha a most bejelentett kiadáscsökkentő intézkedések a vártnál kisebb megtakarítást hoznak, a kormány még mindig elővehet egy „B” tervet. Részben az idei évre bejelentett 250 milliárd forintos zárolás tartóssá tétele, részben további bevételnövelő adóintézkedések formájában. A pénzügyi célok így tarthatók maradhatnak, legfeljebb az ezeket eredményező intézkedések fenntarthatósága válhat kérdésessé.
Hazai banki elemzők szerint ráadásul a piacok által várt csomag mérete nagyobb lett, mint várták (a 600-800 milliárdos helyett összesen 900 milliárd 2013-ig bezárólag), és ez is ad némi mozgásteret a kabinetnek a jövőben.
Navracsics Tibor beszél a Széll Kálmán Terv bemutatásán
A nagy ellátórendszerek reformja még várat magára?
A konkrétumokat hiányolják az ellenzéki pártok a Széll Kálmán Tervből, amit megszorító csomagként értékeltek. A piacok továbbra is türelmesek, bár a BÉT-en néhány papír hirtelen padlót fogott a bejelentés után - politikai és piaci reakciók a Matolcsy-csomag bejelentése után. Részletek >>> |
Ez egybe cseng az amúgy főleg pozitív hangvételű londoni véleményekkel, melyek szerint a "a bajok gyökere mélyen van". A bejelentést megelőzően készült NGM-tanulmány is rámutatott, hogy az államháztartás folyó kiadásai igen magasak, ezek egy részét pedig az ellátórendszerek (közoktatás, egészségügy) fenntartása viszi el.
Halva született ötlet volt a 10%-os nyereségadó?
A bejelentések hatására átmenetileg erősödött a forint az euróval szemben a bankközi devizapiacon, majd a kockázatosnak ítélt végrehajtás miatt gyengült a hazai fizetőeszköz. Délutánra az árfolyam már elvált a belpolitikai eseményektől és a régiós trendet követte. Részletek >>> |
A GKI szerint a Széll Kálmán Terv hangsúlyeltolódásokra is rámutat. A kormány gazdaságpolitikája az eddigi növekedési prioritással szemben most az államadósság csökkentését helyezi előtérbe. "Ez akár helyes is lehet, de a piacok akkor fogadják el hitelesnek, ha a csomagbontás megtörténik és valóban ezt az eredményt hozza" - szögezi le a gazdaságkutató intézet.
Privátbankár - Zsiborás Gergő