A Mol nem megy Iránba
A Mol osztrák partnere és egyik részvényese, az OMV konszern tervezett iráni gázüzletéről szólva Hernádi hangsúlyozta: a két cég nem hasonlítható egymáshoz, mert az OMV-ban csak két fő részvényes van, az ÖIAG állami holdingé 31,5 százalék, az Egyesült Arab Emírségek állami befektetési intézményéé, az IPIC-é az OMV 17,6 százaléka, miközben a Molnak több részvényessel - köztük a cég több mint 25 százalékát tulajdonló amerikai befektetési alapokkal - is aprólékosan egyeztetnie kell, és az utóbbiak biztosan nem néznék jó szemmel az iráni üzletet.
A Mol elnöke ugyanakkor nem zárta ki, hogy az iráni politikai helyzet megváltozásával a Mol fontolóra venne egy ottani befektetést, mivel, mint mondta, egyébként "Irán kitűnő terep".
A tervezett európai Nabucco gázvezetékről (mely Törökországon, a balkáni államokon és Magyarországon keresztül szállítana Nyugat-Európába iráni, azerbajdzsáni, majd közép-ázsiai földgázt), illetve a Gazprom orosz gázóriás által tervezett, a Nabuccóval párhuzamos, azzal vetélkedő Kék Áramlat földgázvezetékről (mely a nyugat-szibériai gázmezőkről Törökországba vezető, már létező gázvezetéket hosszabbítaná meg Bulgárián és Románián át Magyarországig) szólva Hernádi megismételte: a Mol mindkét opciót nyitva hagyja, és amelyik először valósul meg, arról fognak majd elsőként tárgyalni. Ezt azzal indokolta, hogy Magyarország mindig is a versenyt helyezte előtérbe, ez az egyik erőssége, másrészt mindkét tervezetre vonatkoznak az Európai Unió szabályai, amelyek "nyitott hozzáférést" (open access) írnak elő. Ha a Nabucco elkészül, a gázvezetéket az orosz földgáz számára is hozzáférhetővé kell tenni, illetve ha a Gazprommal vagy más partnerrel együtt építenek vezetéket, ahhoz is biztosítani kell a hozzáférést érdeklődő más partnerek számára.
A Gazprommal Magyarországon tervezett óriás gáztározóról Hernádi azt mondta, hogy annak semmi köze a Kék Áramlathoz. A gáztározó megépülése Hernádi szerint Európa alapvető érdeke, mert abban Oroszország mint jelentős gázszállító vesz részt, és a gáztározók határozottan növelik az ellátás biztonságát.
A Mol és az OMV esetleges egyesüléséről szólva Hernádi azt mondta, hogy a helyzetet állandóan elemzik, de jelenleg úgy látják, hogy az egyesüléssel több érték menne veszendőbe, mint amennyi létrejönne, a monopolellenes szabályozás miatt. A Molnak túl sok üzletről kellene lemondania, és ez a részvényesei számára nem lenne elfogadható, hangsúlyozta a Mol elnök-vezérigazgatója.
A Molnak mindegy, hogy Nabucco vagy Kék Áramlat
Nincs napirenden a Mol és az OMV fúziója (hanganyag)
MTI