Az Economist Intelligence Unit (EIU) - a világ legnagyobb, nem befektetési banki jellegű gazdaságelemző és előrejelző háza - által 218 vállalatvezető bevonásával összeállított jelentés szerint a cégek kockázatkezeléssel (is) megbízott igazgatói a vállalat saját személyi állományával járó rizikótényezőket nevezték meg a leggyakrabban a társaságot fenyegető legkomolyabb kihívásként. Ebbe a kockázati tényezőbe beletartozik a kulcsfontosságú munkatársak valamilyen okból történő elvesztése, a képzettségi hiány és az utódlási kérdések.
Az illetékes vállalatvezetők a személyi kockázati kategóriát tartják egyben a legnehezebben kezelhetőnek is, és a felmérésbe bevontak közül csak kevesen mondták azt, hogy hatékonyan kézben tudják tartani ezt a rizikófaktort, áll a 24 oldalas átfogó EIU-elemzésben.
A jelentés szerint mindez felveti a vállalati szektorban a kockázatkezelési és az emberierőforrás-funkciók szorosabb integrációjának szükségességét. |
A válaszokat feldolgozó grafikus kimutatás szerint az igazgatók több mint 60 százaléka 1-es vagy 2-es - vagyis nagyon magas - kockázati osztályzattal látta el cége emberi tőkéjét; a felmérésben ez a kategória kapta messze a legtöbb 1-est és 2-est.
A saját munkatársi állomány kockázati megítélése meghaladta még a terrorizmusét, illetve (a kormányváltás veszélyeként definiált) politikai kockázatét is, amelyekre a válaszadó cégvezetők nem sokkal több mint 20 százaléka adott 1-es vagy 2-es besorolást.
Az emberi tőke kockázatosságára adott besorolások között az 1-es - vagyis a legrosszabb - osztályzatok aránya egyedül meghaladta a 20 százalékot.
A londoni gazdaságkutató cég a múlt hónapban is közölt egy globális vállalati kockázati felmérést, amely az információ-technológiai hálózatok működési veszélyeit tárta fel. Abból a vizsgálatból az derült ki, hogy a globális vállalati szektor cégeinek csaknem fele legfeljebb egy napig, vagy addig sem viselné el információ-technológiai rendszerének leállását a vállalat puszta fennmaradását veszélyeztető következmények nélkül. Arra a kérdésre, hogy mennyi ideig tartana, amíg egy IT-leállás a vállalat egészének létét fenyegető tényezővé válna, a válaszadók 13 százaléka azt mondta, hogy "kevesebb mint négy órát"; a 4-12 óra közötti időtávot 20 százalék, a 12-24 óra közöttit 14 százalék jelölte be.