.jpg)
Az osztrák holding két fő részvényese az ÖIAG osztrák állami privatizációs holding 31,5 százalékkal, az Egyesült Arab Emirátusok szintén állami tulajdonú befektetési társasága, az IPIC 17,6 százalékkal. Utóbbi 1994-ben szerzett részesedést az OMV-ben, s tíz évvel később a két állami konszern együttszavazási megállapodást kötött, ami azóta is érvényben van. Ezzel a kisbefektetők érdekei sérülhetnek - írja a lap. A Magyar Hírlap szerint ez a vállalatirányítási rendszer, amelyben két állami holding összefoghat a piaci tényezőkkel szemben, igen messze van az uniós versenyszabályoktól.
Az osztrák versenyhivatal (BWB) tavaly június 12-én pert indított az OMV ellen a bécsi repülőtér logisztikai költségeinek felülárazása miatt. Az OMV tűzbiztonságért felelős cége, az FSH ugyanis visszaélt monopolhelyzetével. Az Austrian Airlines vezetői többször megpróbáltak egyezséget kötni az OMV-vel a kiélezett európai piaci helyzetben az osztrák légitársaság versenyképességét veszélyeztető tényezők kiiktatásáról, de süket fülekre találtak.
Az Austrian Airlines ezért arra a példátlan lépésre szánta el magát, hogy nemcsak csatlakozott a BWB eljárásához, hanem külön közleményben újabb vádakkal gazdagította az OMV visszaéléseinek palettáját. A légitársaság nehezményezi, hogy az osztrák energetikai holding az üzemanyag árának megállapításakor a rotterdami szabadpiaci tarifákat veszi alapul, miközben egy csővezetéken Triesztből ennél olcsóbban kapja a nyersanyagot. Ráadásul 2006 végéig csak a hazai légitársaság üzemanyagigénye felének leszállítására volt csak hajlandó. Emiatt az osztrák légitársaság külföldiektől volt kénytelen üzemanyagot beszerezni - írja a Magyar Hírlap.
OMV: a Mol ide-oda pakolja a részvényeket
Az OMV-t meglepte a Mol gyorsasága
Mol/OMV: nem lobbizunk, várunk
Mol/OMV: Brüsszel elővette a nagyítót
Magyar Hírlap