A közlemény szerint az intézkedések összhangban vannak a 2007-2013 közötti regionális támogatásokról szóló irányelvvel. A projekt - többek között 2500 közvetlen munkahely megteremtése révén - jelentős mértékben hozzájárul majd a régió gazdasági fejlődéséhez.
A pénz igazából a régiónak megy, nem is a Daimlernek?
Az Európai Bizottság az EK-Szerződés állami támogatási szabályai alapján 29,7 milliárd forint (111,5 millió euró) támogatást engedélyezett, amelyet Magyarország a Daimler AG tulajdonában lévő Mercedes-Benz Hungarynak kíván nyújtani egy új autógyártó üzem létrehozásához. |
A Mercedes-Benz Hungary üzemében két új személygépkocsi-modellt gyártanak majd. A projekt 146,2 milliárd forintnyi (548,4 millió euró) támogatható beruházást, valamint 29,7 milliárd forint (111,5 millió euró) összegű, pénzbeli támogatás és társasági adókedvezmény formájában nyújtott támogatást foglal magában. Ezenfelül a Mercedes-Benz Hungary mintegy 214 millió forint (0,8 millió euró) összegű, az állami vasúthálózatra való rácsatlakozást célzó pénzügyi támogatásban részesül. A Mercedes-Benz Hungary saját tőkéjéből és bankkölcsönökből finanszírozza a projektet.
A közlemény emlékeztet arra, hogy a dél-alföldi régió az EK-szerződés értelmében támogatásra jogosult hátrányos helyzetű régió, amelynek alacsony az életszínvonala és magas a munkanélküliségi rátája.
A stuttgarti székhelyű Daimler-Benz konszern 2008 júniusában jelentette be, hogy Magyarországot választja új Mercedes modelljei gyártásának helyszínéül, a cég elnökségének egyhangú döntése alapján a 800 millió eurós beruházással megvalósuló új üzemet Kecskeméten építik fel.
A kecskeméti üzem a Daimler-Benz első kelet-európai üzeme lesz, egyben Magyarország történetének egyik legjelentősebb zöldmezős beruházása. A kormány a projektet nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánította. A tervek szerint a gyártás előreláthatóan 2012-ben kezdődik, és közvetlenül 2500, illetve a beszállítói körben további 10 ezer munkahelyet teremt.
Nem tétlenkedik a Mercedes sem - a beruházás rendben halad
A gazdasági világválság ellenére, a kecskeméti Mercedes-gyár építése teljesen az előre meghatározott terv szerint halad - mondta csütörtökön az MTI-nek Michael Frieß, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezetője, a gyárépítés projektvezetője.
A gyárépület terveiben nem történt változtatás, és a gyártásra tervezett Mercedes személygépkocsik típusa sem változott az eredeti elképzelésekhez képest, mely szerint 2012-ben beindul a gyártás a kecskeméti üzemben - mondta Michael Frieß, aki Zombor Gábor polgármesterrel együtt megtekintette a 440 hektáron épülő gyárhoz vezető bekötőutat, amit a város a tervezett határidőre elkészíttetett és átadott.
Autópálya minőségi bekötőutat épített Kecskemét
A város, a Daimlerrel kötött megállapodásban vállalta és határidőre el is készíttette a Mercedes-gyárhoz bekötő utat, amely 1.108 méter hosszú, autópálya minőségű. Az út 357 millió forintba került, melyből 250 millió forintot pályázaton nyert az önkormányzat. Az ügyvezető beszámolt arról, hogy a várossal való jó együttműködésnek köszönhetően, az ütemtervet tartva, július elején elkezdődtek a területrendezési munkálatok.
A gyártelep létesítése összefüggésben áll azzal, hogy a Mercedes-Benz kompakt autó modelljeinek a számát a jelenlegi kettőről négyre kívánja növelni. A Mercedes új generációs A-és B-osztályának járműveit gyártaná Kecskeméten.
Mit szól majd a Mercedes a magyar viszonyokhoz?
Az engedélyeztetés rendben, a határidőket betartják - így építenek gyárat a németek...
Michael Frieß kiemelte: megkapták az első üzem, az autófényező rész építési engedélyét, melynek az alapozása a tereprendezési munkálatok befejezése után megkezdődik. Ezzel párhuzamosan az elmúlt hetekben elkezdték a magyar munkaerő toborzását, és jó tapasztalatokat szereztek a pályázók felkészültségével kapcsolatban. Ez alapján biztos, hogy amikor 2012-ben beindul a gyártás, akkor lesz elegendő és jól felkészült munkaerő - fűzte hozzá az ügyvezető.
Zombor Gábor, Kecskemét polgármestere emlékeztetett arra, hogy az önkormányzat vállalta a német nyelvű általános iskolai képzés feltételeinek a megteremtését. Mintegy 150-200 millió forintba fog kerülni egy új szárny építése a Vásárhelyi Általános Iskolában, mely a tanév második felére elkészül - tette hozzá.
Zombor Gábor elmondta: a város segít a lakhatási feltételek biztosításában úgy, hogy a város tulajdonában lévő ingatlanokon, 110 lakás épül, melyeket bérelni tudnak majd a gyár alkalmazottai. Nyilvános beszállítói fórum keretében tájékoztatjuk a cégeket, hogy milyen feltételekkel várunk partnereket ebbe a fejlesztésbe - fűzte hozzá a város első embere.
Tévedett, aki hitt az Opel megmenekülésében?
Robbanásveszély a gyárban: vége a roncsprémiumnak?
General Motors: összement, de legalább megmaradt
Autópiac: a kínaiak a hazaira esküsznek
A népautó jól bukdácsol a válságban
MTI, Privátbankár