A projekt minősítése nem hozzánk, hanem a régiós főigazgatósághoz tartozik. Mi csak abból a szempontból vizsgáljuk, hogy megfelel-e a szakmapolitikai szempontjainknak. A vizsgálat még nem zárult le. Anyagi elkötelezettséget nemhogy nem vállaltam, nem is vállalhatok - mondta Kazatsay. |
Michele Cercone, az uniós közlekedési biztos, a francia Jacques Barrot szóvivője kérdésünkre nem tudta megerősíteni a főpolgármester állítását. Annak kiderítésére, hogy főnöke pontosan mit mondott (ígért?) Demszkynek, hétfőig időt kért brüszszeli tudósítónktól, de - tette hozzá - anyagi elkötelezettséget biztosan nem vállalt. A közlekedési főigazgatóságnak pedig egyetlen helyettes vezetője van, mégpedig a magyar Kazatsay Zoltán. Ő elmondta: a tárgyalásokon valóban szóba került a metróprojekt, ő azonban semmit sem ígért.
A négyes metró terve? Még be sem adták - mondta a lapnak meglepetten Ana-Paula Laissy, a régiós főigazgatóságot felügyelő Danuta Hübner biztos szóvivője. Mint elmondta, a brüsszeli ügymenet a következő: az Európai Bizottság először az Új Magyarország Fejlesztési Tervről dönt. (A várakozások szerint április végén.) Ezt követően a tizenöt operatív programról - várhatóan júniusban -, köztük a közlekedésiről (Közop), amely a 4-es metró tervét is tartalmazza. Csak ezek után jönnek az egyes projektek.
Minden, 50 milliónál drágább projekt esetében, mint a budapesti metróé is, szolgálatközi egyeztetést hirdetünk az Európai Bizottságon belül. Így kerül képbe a közlekedési főigazgatóság is - mondta Laissy, fejből négy további főigazgatóságot (környezetvédelmi, belső piaci, foglalkoztatási, költségvetési) sorolva fel, amelynek szintén kikérik a véleményét. Vagyis: ha a metró terve élvezi is Jacques Barrot személyes támogatását - amit Cercone hétfőre talán kiderít -, ez korántsem elégséges ahhoz, hogy az uniós euró-százmilliókkal kalkulálni lehessen. Annál is kevésbé, mivel az EU teljes felzárkóztatási politikájáért, azaz az évi euró-tízmilliárdokért felelős régiós főigazgatóságon komoly aggályok merültek fel a metróprojekttel kapcsolatban. Ezek a sűrű állomáskiosztástól kezdve odáig terjednek, hogy Brüsszelnek vajon miért Magyarország leggazdagabb részét kell ilyen mértékben támogatnia. A források ezzel együtt valószínűsítik: lesz uniós pénz a metróra, de nem a várt nagyságban és nem most.
Uniós pénzből épül a négyes metró
Káosz a fővárosban: van mit kerülgetni
12 ezret kell majd fizetnie annak, aki bliccel?
Így néz ki egy metróhálózat
Fidesz: évente fel lehetne építeni a 4-es metrót
Népszabadság