NABI Sirius: az új magyar versenyző
A NABI Sirius autóbusz 12,68 méter hosszú, 95 utas szállítására alkalmas, és kialakításának köszönhetően leginkább elővárosi, illetve helyközi viszonylatban közlekedhet majd. A NABI Sirius tervezése során a vállalat igyekezett azt a forradalmi, - szintén magyar -, formatervet követni, amelyet az Amerikába szállított buszok esetében már használ.
A nemzetközi piacon méltán elismert NABI korábban már tervezett és értékesített autóbuszokat a hazai piacra is, azonban a megrendelés-állomány túlnyomó része a tengerentúlról érkezett. Az elmúlt közel két évtized során több mint 8000 darab autóbuszt szállított az Egyesült Államok közlekedési vállalatainak, többek között Florida, Kalifornia és New Jersey államokban szolgálnak a NABI buszai. Az amerikai sikerekre, és a nemzetközi tapasztalatokra alapozva a magyar vezetés felismerte a hazai buszpiacban rejlő lehetőségeket, és úgy döntött, hogy visszatérne járműveivel Magyarországra.
Köztudott, hogy a hazai buszállomány cseréje igencsak időszerű: jelenleg megközelítőleg 10 000 autóbusz szállít utasokat hazánkban, ezek 67%-ban 10 évnél, 30%-ban 20 évnél idősebbek. Az elkövetkezendő három évben éppen ezért várhatóan közel 3000 járművet cserélhetnek le a szolgáltatók országos szinten.
„Újabb fontos lépést tettünk a magyarországi termékportfóliónk bővítése terén. Célunk a NABI Siriusszal, hogy az amerikai sikerek után Magyarországon is a mi buszaink szállítsák az utasokat. A hazai tömegközlekedési járműpark megújítása egyre égetőbb kérdés. Remélem, hogy az autóbuszállomány megújulásából a NABI, mint hazai gyártó és munkaadó - kiveheti majd a részét.” – mondta el Baranyai Ferenc, a NABI Kft. ügyvezető igazgatója.
Volvo Hybrid tesztbusz
A BKV Kelenföld Autóbusz Járműtelepén ma egy Volvót is bemutattak: a huszonkilenc ülő-, és 66 állóhelyet kínáló Volvo 7700 hibrid, dízel-elektromos meghajtású járművét egy héten át tesztelik. A kivételes hajtású jármű a 8-as autóbuszok útvonalán szállítja az utasokat. A Lengyelországból érkezett buszt a gyártó kérésére teszteli a közlekedési cég.
A Budapesti Közlekedési Központ és a BKV számára egyaránt különleges lehetőség, hogy egy olyan szóló autóbuszról szerezhetnek közvetlen üzemeltetési tapasztalatokat, amely párhuzamos hibrid kialakítású. Ez azt jelenti, hogy a hajtáslánc egy 215 lóerős Volvo D5F dízel- és egy 160 lóerős elektromos motort is tartalmaz, és ezek egymástól függetlenül, vagy akár egyszerre is üzemelhetnek, miközben egy vezérlőrendszer optimalizálja működésüket. A rendszer fékezéskor visszanyeri, és egy akkumulátorban tárolja a fékenergiát, amely a következő gyorsításkor az elektromos motort hajtja. A motor automatikusan leáll a buszmegállókban, és elektromos meghajtással indul el, majd ha az autóbusz eléri a nagyjából 20 km/órás sebességet, a dízelmotor is hozzájárul a jármű mozgatásához, és a továbbiakban optimalizált módon működik a két erőforrás.
Az autóbuszon való utazás – mint minden autóbuszteszt ideje alatt – most is ingyenes. Cserébe csak az utasok véleményét kérik. Tapasztalataikat megoszthatják írásban az ugyfelszolgalat@bkv.hu e-mail címre írva, illetve a BKV honlapjának online ügyfélszolgálatán.
Privátbankár