.jpg)
A vásárlás helyszíne illetve kialakítása, a kiszolgálás és számos más tényező tehát alapvetően befolyásolja a napi beszerzések folyamatának egészét. A boltbelső alapvetően meghatározhatja azt, hogy egy vásárló eltér-e előzetes beszerzési terveitől és olyasmit is megvásárol-e, amire talán oly nagyon nincs szüksége, vagy esetleg hajlandó-e új márkákat és termékeket kipróbálni.
Ha már januárban az Auchan visszaszerezte árösszehasonlításunkban a legolcsóbb áruház címet, a hipermarketnél tettek is azért, hogy az elsőség februárra is megmaradjon - összességében Kosarasunk számításai szerint egy hónap alatt 0,3, éves viszonylatban pedig 13 százalékkal emelkedtek az élelmiszerárak - részletek >> |
Legtöbben (65 százalék) hűségesnek vallják magukat a korábban már kipróbált termékekhez, az újdonságok iránt azonban kevésbé fogékonyak. A válaszadók jellemzően nem hajlandók a bevásárlás kedvéért messzire utazni (61 százalék), sokkal inkább részesítik előnyben a legközelebbi üzleteket.
A vásárlási szokások ismeretében már talán kézenfekvőnek tűnik, hogy a vásárlókat előre nem tervezett, ún. impulzusvásárlásra leginkább a jól látható árkedvezmények indítják – a válaszadók több mint fele (53 százalék) említette e tényezőt. Fontosak és meggyőzőek lehetne számukra a jól látható termékkihelyezések is (említések aránya 25 százalék), bár az is igaz, hogy ugyanilyen arányban nyilatkoztak arról, hogy nincs olyan tényező, ami eltéríthetné őket a tervbe vett beszerzésektől. A széles márkaválasztékot nem egészen a válaszadók egyötöde, adott termék újdonság-jellegét pedig 13 százalék jelölte impulzusvásárlásra csábító tényezőként.
A GfK Hungária mobil szemkamerás kutatásai rámutattak, hogy az árengedményjelző táblák minden esetben jól működnek. A például hipermarketben vásárló, jellemzően árérzékeny vásárlóközönség nagy része nyitott az ilyen üzenetekre, így a különböző figyelemfelkeltő táblákat (színes, kilógó, nagybetűs, szemmagasságú vagy alsópolcos stb.) szinte rögtön kiszúrják a vásárlók. Természetesen eltérő reakciókat tapasztaltak a kutatók a szupermarketekben, illetve kis vegyesboltokban, ahol az árengedményről a vásárlók gyakran minőségi problémára, vagy korlátozott szavatosságra asszociálnak.
A szemmagasságban történő termékkihelyezések a GfK mobil szemkamerás vizsgálatok során nem bizonyultak a leghatásosabbnak, ugyanis a vásárlók a legtöbb kihelyezett terméket inkább 15-20 fokkal a szemmagasság alatt nézik meg.
A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet készítette.
Múlnak az apró félelmek, de kerekíteni nem tudunk
Éves bevásárlás: 6170 milliárd volt a számla vége
Hiába olcsó, ha nejlonból van
Kocsival, kártyával többet költ a magyar