Angela Merkel és Dmitrij Medvegyev a hagyományos kormánykonzultációkkal párhuzamosan folytatott külön tárgyalásokat a közös sajtóértekezleten elhangzottak szerint főként a gazdasági együttműködésről.
A sajtókonferencián az Északi Áramlatot mindkét vezető első helyen említette, és azt nemcsak országaik, hanem Európa szempontjából is stratégiai fontosságúnak nevezte. A német kancellár úgy vélte, hogy Európa gázellátása szempontjából a Nabuccóra is szükség van, azaz egymást kiegészítő projektekről van szó, de ezen túlmenően szinte kizárólag csak a balti-tengeri vezetékkel foglalkozott. Reményét fejezte ki, hogy az mielőbb felépül, támogatást ígért az ehhez szükséges orosz infrastruktúra kialakításához, továbbá a vezetéket ellenző északi országok, illetve balti államok fenntartásainak eloszlatásához és ennek keretében a szükséges engedélyek beszerzéséhez is. Ez utóbbival kapcsolatban úgy értékelték, hogy Finnország már feladta szembenállását, Svédország meggyőzése azonban még hátra van.
Medvegyev azt hangoztatta, hogy az Északi Áramlat Oroszország és Európa közös érdeke. Azt állította, hogy Oroszország "nem féltékeny" a Nabuccóra, azt nem tekinti riválisnak az Északi Áramlattal szemben. Hozzátette ugyanakkor, hogy minden szállításnak az érvényes szerződések alapján kell történnie. A Nabuccót illetően kételyét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a vezeték honnan kapja majd a gázt.
Az Északi Áramlat mellett a másik "közös" téma az Opel jövője volt annak kapcsán, hogy az orosz Szberbankkal és a GAZ autógyárral együttműködő osztrák-kanadai beszállítói konszern, a Magna az egyik legfőbb esélyes a nagy hagyományokkal rendelkező, de súlyos válsággal küszködő autógyár átvételére. A verseny azonban még nem zárult le, és a Magna riválisainak is van esélye. A sajtóértekezleten ugyanakkor Medvegyev hangsúlyozta, hogy Oroszország rendkívül érdekelt a Magna sikerében, és Merkel sem hagyott kétséget afelől, hogy - nem utolsósorban az orosz kapcsolatok miatt - az osztrák-kanadai konszern pályázatát támogatja.
Merkel és Medvegyev hangsúlyozta, hogy a két ország a londoni G20-, illetve a legutóbbi olaszországi G8-csúcstalálkozó szellemében összehangolja a nemzetközi gazdasági, illetve pénzügyi válság leküzdését célzó erőfeszítéseit. Az energetikai és környezetvédelmi erőfeszítések harmonizálása érdekében egy közös energiaügynökséget hoztak létre.
A kormánykonzultációk keretében több kétoldalú megállapodás született. Így az illetékesek egyezményt írtak alá az Oroszországba irányuló német export finanszírozásáról, továbbá arról, hogy a Siemens mozdonyokat szállít Oroszországnak. Egy másik megállapodás értelmében a frankfurti repülőteret működtető Fraport vállalat részt vesz a szentpétervári repülőtér kibővítésében.
Nem is akarják eladni az Opelt
A G8 mindent megtesz a fejlődésért - szóban
Barroso kijelölte a G8 csúcs irányát
Gázválságot vizionál a Gazprom
MTI