Összesen 45 televízió és 5 rádió adatait dolgozta fel az Ernst & Young, tavalyhoz képest 15 televízióval bővült a felmérésbe bevont médiumok listája. A reklámtorta meghatározásánál a reklámszpotokból és szponzorációból származó, ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett úgynevezett "net-net" árbevételeket vették számításba. Ennek megfelelően nem vették figyelembe az olyan egyéb bevételi forrásokat, mint például az emelt díjas telefon és SMS, valamint a rendezvények és a saját márkás árucikkek árbevétele. Figyelmen kívül hagyták emellett a pénzmozgással nem járó, azaz barter-bevételeket is.
A bevételek immár a második éve csökkennek: a 2008-as csúcstól (71,5 milliárd forint) jelentősen, közel 20 százalékkal elmarad a 2010-es 58,3 milliárd forintos televíziós reklámbevétel. Málnay B. Levente, a MEME elnöke hangsúlyozta: bár a számok rosszabbak, mint 2009-ben, biztató, hogy mindössze 3 százalékkal volt alacsonyabb a tavalyi összbevétel a tévés piacon, mint egy évvel korábban.
Forrás: Ernst & Young
Kiemelte: a televíziós reklámpiac más médiapiaci szegmensekhez képest relatíve "jól tartotta magát". A földi sugárzású médiumok tovább veszítettek pozíciójukból, de a piac nem földi sugárzású szegmensének jelentős növekedése sem hozta el a várva várt fellendülést az adott szektorban, hiszen a 24 százalékosra növekedett részesedésen több mint 40 piaci szereplő osztozik.
A jövő évi televíziós reklámpiaci torta számbavételénél minden bizonnyal egy új tényezőt is figyelembe vesz majd a Műsorszolgáltatók Egyesülete: január elsejétől ugyanis a médiatörvény engedélyezi a termékelhelyezést a műsorokban
2010-ben 5 rádió reklámbevételi adatai kerültek be a felmérésbe. Ebben a szegmensben legutóbb 2008-ban vizsgálták a bevételeket; a tavalyi 4,5 milliárdos reklámtorta 29 százalékkal alacsonyabb a két évvel korábbi adatnál.
Privátbankár - Gáspár András