A beruházással Bécsből a Duna-parti magyar városba került a közösség déli vízi kapuja, amelynek révén újabb tőkeerős vállalkozások telepedhetnek meg Mohácson, fellendítve a helyi gazdasági életet. Az önkormányzat a határkikötőhöz közel logisztikai bázis és egy közforgalmú kikötő építését is tervezi.
A határkikötő építésének előkészületei 2000-ben kezdődtek. A tendertervek 2003-ban, a kiviteli tervek 2005-ben készültek el, a közbeszerzési eljáráson nyertes SZEVIÉP Zrt. 2006 március végén vehette át a Mohács északi részén, a Duna jobb partján fekvő munkaterületet, amelyet az önkormányzat 20 évre térítésmentesen biztosít kikötő céljára.
A cég és alvállalkozói a közel 25.000 négyzetméteres területen egy 2.000 négyzetméteres szárazföldi főépületet, a hozzá tartozó irányítótornyot, valamint raktárt építettek, kialakították továbbá a kikötésre szolgáló partfalat, elhelyezték az úgynevezett segédlétesítményeket.
A kivitelezőnek a legkomolyabb feladatot a mintegy 340 méter hosszú kikötő vízoldali létesítményeinek kialakítása jelentette. Ebből 190 méter osztott rézsűs, amelyhez két, a határforgalom ellenőrzésére és kishajók kikötésére szolgáló úszóműves kikötőhely tartozik. A másik rész a mintegy 150 méter hosszú, függőleges partfal. Az utóbbi előnye, hogy amíg a rézsűs partfalnál a kikötést befolyásolja a vízállás, az új szakaszon a hajók már ettől függetlenül biztonságosan ki tudnak kötni.
Ez azért is fontos, mert a vízi járművek határforgalmi ellenőrzése eddig a városközpont közelében, a vízállás függvényében használható úszóműves kikötőhelyen történt. A személyszállítás a jövőben is ott folyik majd, a teherforgalom azonban az új határkikötőre tevődik át.
Schengen után is jöhetnek személyivel a horvátok
Schengent hozhat a Jézuska
Schengen? Tőlünk jöhet
MTI