A tekintélyes gazdasági, politikai napilap varsói keltezésű tudósításának alcímében azt emelte ki, hogy Budapest az uniós gázvezeték tervét "álomnak" minősíti, s ehelyett a Gazprommal kíván együttműködni az orosz gáz Európába történő eljuttatása érdekében.
A Der Standard ugyancsak a Kék Áramlat földgázvezeték meghosszabbításával kapcsolatos magyar tervről jelentetett meg cikket. A liberális újság brüsszeli tudósítója úgy értékelte, hogy az EU-nak újabb csapást kell elviselnie abban a törekvésében, hogy mielőbb egységes energiapolitikát alakítson ki: Németországnak a keleti tengeri vezetékkel kapcsolatos egyéni vállalkozása után most már Magyarország is saját úton jár. A Biztos a Gazprommal az EU Nabucco vezetékének konkurenciát jelentő terv alcímmel megjelentetett írásban kiemelték, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a Kék Áramlat vezeték tervébe akar beruházni, amelyet 5 milliárd euróval Magyarországig hosszabbítanának meg. A tudósító emlékeztetett arra, hogy csaknem azonos vonalon épülne ki az EU Nabucco gázvezetéke. Az osztrák lapban idézték a magyar miniszterelnöknek a Financial Timesban megjelent kijelentését, miszerint a Gazprom terve reálisabb, míg a Nabucco egyre halasztódik, és újabb problémák támadhatnak azzal kapcsolatban. |
Gyurcsány Ferenc összefogása Oroszországgal "keserű csapást" jelent az Európai Unió energiapolitikája számára - hangsúlyozta a német napilap. A Nabucco gázvezeték ugyanis olyan kezdeményezés, amely azt célozza, hogy az unió a Kaszpi-tengeri régióból jusson energiaforrásokhoz, s ezáltal valamelyest csökkentse Oroszországtól való függőségét ezen a téren. Amennyiben viszont Gyurcsány terve realitássá válik, Moszkva az Ukrajnán és Fehéroroszországon keresztül húzódó vezetékek, továbbá a tervezett Balti-tengeri vezeték mellett újabb összeköttetéshez jut az európai piacokhoz - írta a lap.
Az újság idézte Andris Priebalgs energiaügyi biztost, aki a tervezett vezetéket az Európai Unió számára rendkívül fontosnak nevezte. Legfőbb céljaként pedig azt jelölte meg, hogy Közép-Ázsiából szállítsanak földgázt az unió országaiba, mégpedig más útvonalakon, mint a már meglévő oroszországi vezetékek. Priebalgs ugyanakkor elismerte, hogy nehéz célkitűzésről van szó, mivel annak megvalósításában öt ország vesz részt. |
Az újság beszámolt arról: Vlagyimir Putyin orosz államfő a Kék Áramlat 2005-ben történt üzembe helyezésekor már felvetette, hogy a vezetéket hosszabbítsák meg Nyugat-Európa irányába. A Mol magyar olaj- és földgázvállalat - emlékeztetett a Handelsblatt - már 2006 nyarán ennek megfelelő előszerződést írt alá a Gazprommal. Ennek a tervnek most Gyurcsány "provokatív kijelentéseivel" újabb súlyt adott - fogalmazott a német újság, idézve a miniszterelnököt, aki szerint "a Nabuccónak jelentős késedelmekkel kell számolnia, s mindehhez még pótlólagos problémák jöhetnek."
"A Kék Áramlat elsődlegessége nem jelenti ugyanakkor azt, hogy a Nabuccótól végleg búcsút veszünk" - jelentette ki a Handelsblattnak László Boglár, Gyurcsány Ferenc kormányfő szóvivője. Magyarország nem véglegesen döntött az EU ellen, illetve a Gazprom mellett - idézte az újság a szóvivőt, aki hozzáfűzte: A Kék Áramlat egyszerűen előbbre tart, s Magyarországnak sürgősen több földgázra van szüksége.
A német lap szerint az OMV osztrák energiaellátó vállalat is igyekszik mérsékelni Gyurcsány kijelentéseinek súlyát. "A mi szempontunkból nem létezik vagy-vagy döntés a Nabucco mellett vagy a Kék Áramlat ellen" - jelentette ki a Handelsblattnak a cég egyik szóvivője. A szóvivő emlékeztetett: a Mol tavaly nyáron kötelezettséget vállalt arra, hogy részt vesz a Nabucco vezetéket üzemeltetni kívánó, az OMV által vezetett konzorciumban. A magyar vállalat tartja magát ehhez, s semmi fajta tárgyalások nincsenek egy esetleges kilépésről - idézte a Handelsblatt az OMV szóvivőjét.
Nabucco kontra Kék Áramlat - melyik a nyerő?
A francia gázipari órisá is beszállna a Nabuccóba
Olasz-svájci földgázvezeték az Adrián