Fonódó villamos Budán: a bukta hatalmas öngól lenne
Két éve húzódik a budai fonódó villamos beruházása, holott a projektra már megvan a több milliárdos pályázati pénz
Két éve húzódik a budai fonódó villamos-projekt beruházása holott a projektra már megvan a több milliárdos pályázati pénz. A főváros és a II. kerület vezetése mégis egymásnak gyürkőzött, pedig ma már a kerületi vezetés is támogatja a fejlesztést, mely lehetővé tenné a budai villamosvonalak összekapcsolását.
A beruházás lényege, hogy összekössék a budai villamoshálózatot észak-déli irányban, így több átszállási kapcsolatot teremtve könnyebben és gyorsabban lehetne utazni, Óbudától egészen a Kamaraerdőig. Csakhogy a beruházás elindításához szükséges engedélyeket a II. kerület már 2 éve nem adja ki. A projekt 80%-át fedeznék uniós támogatásból, ami a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közlése szerint 5,4 milliárd forintot tesz ki. Tavaly novemberben az Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) jelezte, hogy március 31-ig ad határidőt a feleknek a megegyezésre, különben a támogatást megvonja.
Azért a szoros határidő mert az uniós költségvetési ciklus 2013-ig tart, vagyis ha a főváros egyáltalán nem akar elesni ettől a pénztől, még időben át kell csoportosítania valami másra. Jelentkező pedig lenne bőven erre az összegre, gondoljunk csak a Szépművészeti Múzeum földalatti bővítésére, melytől nemrég vonta meg a kormány a támogatást és szintén 5 milliárd forintos költséget igényel...
A kellő politikai akarat megvolt, de a kerület még többet akart?
Az új városvezetés azonban eddig nem találta a hangot Láng Zsolt (Fidesz) II. kerületi polgármesterrel - nem találta, mert a kerület nem is igen reagált Tarlós István megkereséseire, és azóta is igen szűkszavúan nyilatkozik. Úgy tudjuk, a kerület a beruházás egészét ma már nem ellenzi, bár korábban Láng Zsolt nyilatkozott úgy a sajtónak, hogy a fonódó villamosprojektet kifejezetten károsnak ítéli meg. A projekttel kapcsolatban a kerületi vezetésnek már a Demszky-érában is voltak fenntartásai, az álláspontok azonban idén januárban már közeledtek, hiszen a főváros több kerületi ajánlást is bevett a projektbe, melynek lényege alapvetően nem változott az elmúlt években. Nem arról van szó tehát, hogy a II. kerület nem ment volna bele a vonalfejlesztésbe, hiszen az neki is érdeke. Eleinte a kerületi vezetés inkább azt akarta kierőszakolni, hogy a beruházás keretén belül más projektek is megvalósuljanak.
Árpád fejedelem útja: közlekedési káosz alakulhat ki?
Érdekesség, hogy a Török utcai szakaszon egykoron már járt villamos, a pályát a HÉV átadása - 1970 - óta nem használják, pontosabban csak az északi sínpárt nem. A tervek szerint a vonalak újbóli összekötése után megint elindul a villamosforgalom az utcában.
Jelenleg az egyik legnagyobb kérdőjel az Árpád fejedelem útja, itt ugyanis átvezetnék a villamossíneket. A projekt erről a szakaszról kapta a nevét is, hiszen a Margit híd alatti szakaszon csak egy vonal lenne, amit a szembe közlekedő villamosok felváltva használnának (lásd ábránkon). Ez lehetővé teszi, hogy megmaradjon 5 forgalmi sáv a villamospálya mellett. Láng Zsolt azonban ezt is kifogásolta, illetve azt, hogy a kereszteződésben jóval többször kellene megállítani a forgalmat a villamosok zavartalan közlekedése miatt. A BKK azonban úgy kalkulál, hogy nem lenne nagyobb a forgalom torlódása a kérdéses szakaszon, érvelésüket pedig roppant egyszerűen támasztják alá: a hídfelújítás alatt is le kellett itt zárni egy szakaszt és nem volt belőle gond. Ezt azonban később az NFÜ nem támasztotta alá saját vizsgálataival.
Január közepére a kerület és a főváros álláspontja közeledett egymáshoz, ezt látva az NFÜ közleményben tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy kitolja a megegyezés határidejét: így Tarlósnak és Lángnak május 31-ig kell megegyeznie. A fejlesztési ügynökség kiáll a projekt mellett, egyértelműsítették, hogy nem kívánják átcsoportosítani az összeget másra, illetve azt is elmondták, hogy a projekt előkészítésében tapasztalt hiányosságok is hozzájárultak, hogy a felek eddig nem tudtak dűlőre jutni.
A beruházással az eddig a budai hálózattól elszigetelt 17-es villamos újra bekapcsolódhat a város vérkeringésébe
Mindenki rájött, hogy hatalmas öngól lenne, ha kútba esne a projekt
Moszkva tér
A fonódó villamos beruházása kapcsán eddig a Móricz Zsigmond körtéren történtek átalakítások, a 61-es sínpárjának meghosszabbításával. A beruházás kapcsán ugyan lesznek munkálatok majd a Moszkva téren is, de azok nem érintik majd a tér arculatát. Bár a kerületi MSZP álláspontja szerint kapcsolódó beruházásokat el lehetett volna végezni a téren. Erre valószínűleg a pályázati pénzek terhére nem lesz szükség, hiszen a tér rekonstrukciójára a 2011-es büdzsében 3 milliárd forintot tett félre a kormányzat.
A tárgyalásoknak persze az is lökést adhatott, hogy január közepén a BKK és a főváros bekeményített, és nemcsak a kommunikáció szintjén: hangot adtak annak a vélekedésüknek, hogy a területi kisajátítást sem tartják elképzelhetetlennek a projekt folytatásához, így nem kellene a kerületi szakhatósági engedélyekre várni és elindulhatna végre a beruházás. Sőt, a főváros már a Földhivatalnál is kopogtatott, hogy elindítsa az eljárást...
Ez azonban nagy presztízsveszteség lett volna a kerületnek, és politikailag sem biztos, hogy kifizetődő lett volna, ha a kormánypártok által támogatott, de magát függetlennek tartó Tarlós így oldja meg a kerület fideszes vezetőjével a problémát. Balatoni Balázs, a kerület szóvivője hangsúlyozta, hogy a városvezetés eddigi megkereséseire eddig is reagáltak, a sajtón keresztüli üzengetésre azonban nem reagáltak.
A tárgyalások tehát immár három fél bevonásával folytatódnak, és vita lesz így is elég - de jelenleg a II. kerület, a főváros és az NFÜ is egyértelműsítette, a cél a megegyezés, a projektet mindenki támogatja. Az NFÜ februárban saját szakértői tanulmányára hivatkozva úgy tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy lehet alapja a kerületi félelmeknek és káosz alakulhat ki a Margit híd budai hídfőjénél a beruházás megvalósítása kapcsán. A már három fél részvételével kezdődött tárgyalások így egy "kétszintű vizsgálattal" indultak, melyek főleg a problémás részletekre fókuszáltak. A BKK ugyan nem tartotta megalapozottnak a kerület és az NFÜ érvelését, de láthatóan nagyobb rugalmasságot mutat január óta. A projekt terveit készítő Főmterv sem lát aggályokat az Árpád fejedelem úti forgalom újraszervezés kapcsán - számításaik szerint a kapacitásokkal nem lesz gond.
A fonódó villamos projekt tehát vélhetően megvalósul - az "erőszakos" megoldás, a terület kisajátítása ma már senkinek sem érdeke, csak úgy mint a pályázati pénz elvesztése. A projekt meghiúsulásával a budai lakosok járnának a legrosszabbul, a városvezetők "politikai öngólja" mellett.
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
Legyen Ön is előfizetőnk!
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke.
Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.
Privátbankár