Az internet által megváltozó szokások alapvetően befolyásolták a gépjármű-felelősségbiztosítási (gfb) kötéseket is. Könnyen összehasonlíthatóvá váltak az árak, amely kedvez az alacsony költségvetésű, kis apparátussal rendelkező biztosítóknak – mondta Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezető igazgatója.
Az alkuszok lassan átformálták a piacot, a biztosítók pedig alkalmazkodtak ehhez a trendhez.– állapította meg Csikós Dániel, a Genertel Biztosító Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette: az elmúlt kampány óta némileg változott ez a helyzet. Az átlagdíj csökkentés véleménye szerint már nem folytatható tovább – egy ügyfélvezérelt piac alakult ki hazánkban, ami miatt stratégiaváltáson gondolkoznak a biztosítók. Egyfajta ingamozgás is megfigyelhető volt, a korábbi évek vesztesei mindig igykeztek győztesen kijönni a következő kampányból.
Már most jóval az európai átlagdíjak alatt vagyunk – hívta fel a figyelmet Buró Attila, az Astra S.A. Biztosító Magyarországi Fióktelepének külső kapcsolati vezetője. A piac gondolkodása azonban meghatározó: amíg az emberek adónak tekintik a kötelezőt, addig nehéz lesz ebből kitörni - hangsúlyozta.
Az átlagos szórása egy konkrét kockázatnak szűkül, így alacsonyabb lehet a biztosítottak között a váltási hajlandóság. A keresztértékesítés gyakoribbá válhat – ez pedig biztosítói oldalról pozitív változást hozhat. Sok fantázia lehet a szolgáltatási tipusú bővítéseknek is, a díjból azonban már nem tudnak majd tovább faragni a biztosítók – nyilatkozta Ertl Pál, a Netrisk.hu Első Magyar Online Biztosítási Alkusz Zrt. vezérigazgatója.
2010 végén az online piacon 15-17 ezer forintos átlagdíjakkal találkoztunk – ismertette az adatot Tóth Sándor, a Közlekedés Biztosító Egyesület ügyvezetője. A biztosítók a díjaik képzésénél most mertek bátrabbak lenni, és a szokásos kockázatok mellett figyelembe vették az objektív felelősség, valamint a kevesebb autóhasználat (vélhetően pozitív) következményeit, így lényegében többet kockáztattak. A vezető úgy látja, ebben a lépésben volt ráció, ám a lakossági gfb átlagdíjak alakulásában lényegi változás a következő néhány évben már nem várható - a flották esetében viszont egyre inkább megfigyelhető egy áremelkedési tendencia.
Váltani vagy nem váltani - ez itt a kérdés?
Nálunk nincs meg az az európai tendencia, hogy 3-5 éven belül korrigálja magát a piac – emelte ki Kurtisz Krisztián, az Uniqua Biztosító nem-életbiztosítási területének főigazgatója, hozzátéve, hogy amíg lesz egy-két szereplő, amelyik nem kíván részt venni ebben, addig nem is indulhat meg a folyamat. Ameddig évről-évre nagyjából másfél millióan váltanak biztosítót, addig nem várható érdemi változás. Nagyjából 3000 forint az a lélektani határ, aminél nagyobb különbség esetén váltanak az ügyfelek – fűzte hozzá ehhez Rácz István.
A változásokról szólva elmondta: a kisebb kárveszély talán elaltathat néhány biztosítót. Az öt-hazszázezer váltási időszakból „kiforgó” ügyfél miatt viszont már nem lesznek olyan jelentősek a következő kampányok. Ez az átalaluló trend hozhat változást a piacon – tette hozzá Csikós Dániel. Buró Attila kifejtette, szegmensenként lehet még csökkenés, és kérdés az is, hogy lesznek-e új szereplők a piacon, illetve hogy mennyire változik az átlagkár összege. Ertl Pál ehhez hozzáfűzte, a tartalékképzési politika nagy szerepet játszhat a további csökkenésben, a technikai költségek viszont már nem különösebben faraghatók le.
A vállalkozások esetében lassan megindultak az árak felfelé – erősítette meg Tóth Sándor. Díj-, és főleg költségverseny lesz a biztosítók között, amihez az online piac újabb teret nyitott meg. A kárrendezési költségnél nem, a szerzési és igazgatási költség esetében viszont további nadrágszíjhúzás várható.
Tovább csökkenhet az üzemanyaghasználat, a baleseti statisztikák pedig javulhatnak (pl. a zéró toleranciának köszönetően), így a biztosítók költségaránya jobb lehet, ez pedig további, de már nem olyan nagy árengedményeket eredményezhet – állapítja meg Kurtisz Krisztián.
Az internetes arány egyre nő, azonban az évforduló eltörlésével az alkuszok dolga jelentősen bonyolódik, hiszen nem lehet majd tudni, hogy kihez mikor kell „becsöngetni” az ajánlatokkal – hangzott el. Az online terület egyelőre alkuszok által vezérelt, de amint egyre több biztosító is megjelenik internetes szereplőként, egy újfajta verseny alakulhat ki – tette hozzá Kurtisz Krisztián.
A kötelezőhöz köthető casco, minicasco és kátyúkár biztosítás működőképes lehet, azonban az egyéb keresztértékesítésben nem látni akkora potenciált – állapították meg. Buró Attila szerint a cascos együttértékesítés várhatóan jobban elterjedhet, a többi termék esetében azonban nem lehet biztosat jósolni – tette hozzá. Ha valaki pozitív tapasztalatot szerzett egy termékről, valamivel könnyebben hajlandó hozzá mást is venni – összegezte tapasztalatait Csikós Dániel.
Privátbankár - Szilágyi Balázs