Ebből a július 1-től megemelt iparági különadó és orvoslátogatói díj 4,1 milliárd forint kiesést jelent - tette hozzá. Mindez azzal jár, hogy a Richter nem tud tovább árat csökkenteni - jelentette ki a vezérigazgató. Kifejtette, hogy a társaság éves magyarországi árbevétele mintegy 30 milliárd forint, nyeresége pedig 4,8 milliárd forint.
Megjegyezte, hogy a k+f kiadások kompenzálása a jövő évben még mindig bizonytalan. A Richter értékesítési és marketing költségei az idén várhatóan az árbevétel 25-27 százalékát érik el. Kutatás-fejlesztésre a bevételek 12-13 százalékát költi a társaság 2011-ben.
A vezérigazgató 2011-re 0 és 5 százalék közötti, euróban mért árbevétel-növekedést jelzett előre. A legfontosabb piacok közül az oroszországin várható bevétel-növekedést 10-15 százalékra becsülte a korábbi 5-10 százalék helyett. Magyarországon továbbra is stagnálást jelzett előre.
Bogsch Erik a tájékoztatón jelezte, hogy Oroszország jelentősége megnőtt, a társaság árbevételében az oroszországi forgalom részesedése 30 százalékra emelkedett 2011 első félévében a tavalyi 25 százalékról. A forgalom ebben a relációban euróban mérve 28 százalékkal emelkedett.
A bruttó fedezet az idén az árbevétel 60 százaléka lesz a vezérigazgató előrejelzése szerint a tavalyi 61,1 százalék után. Az üzemi eredményhányad pedig várhatóan 15-16 százalékra csökken a tavalyi 22,8 százalékról.
Változások a magyar szabályozási rendszerben 2011. április 1-jén és július 1-jén a Richter számos termék esetében árcsökkentést hajtott végre, egyes esetekben azért, hogy elkerülje a termékeinek a támogatott termékek listájáról való kizárását, más estekben pedig azért, hogy megőrizze versenyképességét. Az árcsökkentések hatása a 2011-es évre vonatkozóan várhatóan 1 milliárd forint lesz. A gyógyszercégek és a magyar kormány között folyamatosan zajló egyeztetések a 2007-es gyógyszer-gazdaságossági törvény módosítását eredményezték, amely 2011. július 1-jén vált hatályossá. A 2007-es gyógyszer-gazdaságossági törvény értelmében a gyógyszergyártóknak a támogatásban részesülő termékeik esetében be kellett fizetniük a termelői árra eső támogatás – gyógyszertári forgalmi adatok alapján számított – éves összegének 12%-át az APEH-nek. Az orvoslátogatói díj 2009. február 15-étől ismét bevezetésre került 0,4 millió forint / hó / orvoslátogató összegben. A legutóbbi törvénymódosítás szerint a 12%-os adófizetési kötelezettséget 20%-ra növelték, ezzel párhuzamosan az orvoslátogatók regisztrációs díját duplájára, 0,8 millió forint / hó / orvoslátogató összegre emelték. A törvény hatóanyag fix támogatási csoportok esetében 5%-os, terápiás fix támogatási csoportok esetében 10%-os preferált referencia ársáv bevezetéséről is rendelkezik, emellett nemzetközi ár-összehasonlítási rendszert léptettek életbe 20%-os árplafonnal a három legolcsóbb európai uniós ország átlagárához képest. Az ezt meghaladó árú a készítményeket a törvény kizárja a támogatásból. Ugyanazon törvénymódosításnak megfelelően a maximális (100%-os) különadó igényelhető vissza azon vállalatok esetében, melyek K+F ráfordításai elérik vagy meghaladják az általuk forgalmazott termék után a 2010-ben ténylegesen kifizetett – gyógyszertári forgalmi adatok alapján számított – támogatások 70 %-át. A Richter jogosult a maximális különadó visszaigénylésére; a visszaigényelhető különadók várhatóan 1,9 milliárd forintot tesznek ki, mely összeg 2011 második negyedévétől pozitívan hat a vállalatcsoport eredménykimutatására. |
A Richter 2011 első félévében 145,9 milliárd forint árbevételt és 19,8 milliárd forint adózott nyereséget ért el. A bevétel 6,3 százalékkal nőtt, míg a profit 48,2 százalékkal csökkent az előző évi bázishoz képest. Részletek >>
MTI, Privátbankár