
A hazai kkv-szektort gyakran úgy emlegetik, mint ami a gazdaság minden bajára orvosságot jelenthet, ugyanakkor Dercze Zoltán, a Coface Hungary országigazgatója szerint a felmérés igazolja, hogy a súlyos költségvetési kiigazítások és az amerikai gazdasági válság hatásai a dinamikusan fejlődő cégek eredményeire is rányomják bélyegüket.
A kkv-k mindenre igen érzékenyen reagálnak, esetükben minden konjunkturális ingadozás kemény forintokban mérhető. Jellemző, hogy a tavalyi százas listáról mindössze egyetlen cég tudott olyan ütemben továbbfejlődni, hogy az idei rangsorba is bekerült.
A kutatás fókuszában a vizsgált vállalkozások dinamizmusának mérése volt. A cégeket teljesítményük és növekedési lehetőségeik szerint rangsorba állító lista a 2004–2006 közötti időszak nyilvánosan elérhető, jellemző gazdálkodási adatain (árbevétel, saját tőke, mérlegfőösszeg) és telefonos adatgyűjtésen, valamint az összegyűjtött adatokat értékelő dinamikus mutató felhasználásával készült. Kizáró tényező volt a háromnál kevesebb lezárt üzleti év és a 25%-ot meghaladó külföldi, állami vagy önkormányzati tulajdonrész. |
A kkv-k azonban nemcsak nem vásárolnak, hanem nem is nyújtanak szívesen céginformációt: vonakodva nyilatkoznak, és még a sikereikről sem beszélnek szívesen – tette hozzá Kőrizs Imre, Az Üzlettárs főszerkesztője.
A cégvezetőktől, cégtulajdonosoktól szerzett tapasztalatokat a főszerkesztő a következőkben összegezte: „Idén is kevés volt az eredeti üzleti ötletre, újításra épülő cég, sok dinamikus vállalkozás még mindig nagyvállalati kiszervezések vagy a privatizáció talaján, esetleg kényszerből jött létre. Továbbra is szembeötlően alacsony - 15%-os - a gyártó-termelő cégek aránya is a legdinamikusabbak rangsorában. A legtöbb megkérdezett vállalkozás vezetője nehézségekkel telinek érzi a hazai üzleti környezetet, a kevésbé mozgékony termelő cégek pedig különösen ki vannak kiszolgáltatva a konjunkturális és jogszabályi változásoknak. Emellett többen panaszkodtak arra is, hogy a nehézkes banki hitelezés és a nemfizetési lánc olykor szinte áthidalhatatlan likviditási problémák elé állítja a céget."
Dercze szerint az amerikai másodlagos jelzálogpiaci válság a magyar cégekre is hat: „Nekik is szembe kell nézniük a visszaeső hazai fogyasztás problémájával, ezért értékesítési volumenük szinten tartása érdekében új piacokat kell keresniük más országokban, amivel ráadásul a több lábon állás előnyét is megvalósítják.
Az exportpiacok nyújtotta lehetőségek eredményes kiaknázása érdekében fontos lenne, hogy a hazai vállalatok bátran merjenek kereskedni a távolabbi régiókban is. Természetesen ennek elengedhetetlen feltétele, hogy a cégek tisztában legyenek az adott célpiacok fizetési szokásaival, valamint az egyes kereskedelmi partnerek pénzügyi helyzetével. Ehhez nemcsak a partnervállalatokról kell pontos információval rendelkezni, hanem az országkockázatról is. Mindamellett megfelelő hitelbiztosítással még a legelőrelátóbb cégeknek is ajánlott rendelkeznie, hiszen a bevétel tört részért köthető biztosítások a legváratlanabb esetekben is hatékony védelmet biztosítanak.” - tette hozzá.
A külpiacra lépés lehetőségeit Kőrizs így összegezte: „Az összeállításból kiderül – mondta Kőrizs –, hogy az innovatív kkv-k régiós vagy még szélesebb terjeszkedéséhez információval, kiállítási részvétel támogatásával és külföldi befektetési lehetőségek felkutatásával nagyban hozzájárul a hathatós állami, intézményi segítség. És bár a kis- és középvállalkozások alapvetően óvatosak a külpiacra lépés tekintetében az idei százas listán három olyan cég is volt, amely az ITD Hungary támogatásával indult el a külpiacokon. Bátorságukat a jövőben ösztönözheti a magyar nagyvállalatok regionális terjeszkedése mellett a balkáni országok robbanásszerű fejlődése is.”
Az ország EU-csatlakozásában kevesen látnak lehetőségeket. A – ritka – exportot vagy a külföldön teljesített megbízásokat leszámítva kevesen élnek az EU-tagság intézményes lehetőségeivel: pályázatokon nem szívesen indulnak, mert – zömmel tanácsadó hiányában – nehéznek érzik az adminisztrációt, illetve nem tudják felmutatni a szükséges saját erőt. - szögezi le a Coface Hungary.
Pesszimisták a kis- és középvállalkozások
A válság ellenére is tovább nőtt az Erste
Fordított agyelszívás: honvágyuk van a szakiknak
Kicsik és nagyok: csak a borúlátás közös