
Gulyás Attila szerint a dolgozók nagyon fegyelmezettek voltak sztrájk ideje alatt, ezt jelzi az is, hogy amikor az véget ért, mindenki azonnal munkába állt.
Hangsúlyozta: a munkáltató jobban járt volna, ha elfogadja a szakszervezetek előzőleg a sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatás mértékére tett 10 százalékos ajánlatát. A BKV-sztrájk alatt, a cég alvállalkozóival együtt, a normális szolgáltatás mértékének csak 7 százaléka üzemelt.
A közlekedési vállalat leállása nem bénította meg a főváros életét, néhány órás komoly nehézséget az okozott, hogy a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete - ahogy a szervezet elnöke, Gaskó István fogalmazott - "véletlenül" a jó előre bejelentett BKV-sztrájk idején folytatta egy rövid időre saját, február elsején kezdett és azóta többször felfüggesztett sztrájkját. A bizonytalanul közlekedő vonatok miatt reggel hét órától kora délelőttig óriási dugókban, csak araszolva tudtak a gépkocsik bejutni Budapestre, ahol a belvárosi részeken ezzel egy időben szinte hétvégi volt a forgalom.
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője elmondta: a kialakult közlekedési dugók a mentőknek komoly nehézséget okoztak, azonban minden balesethez időben odaértek. A reggeli műszakváltás rendben lezajlott, ami annak köszönhető, hogy már vasárnap este megszervezték a kollégák eljutását a bázisokra mikrobusszal, személyautóval.
Néhány fővárosi iskolában nem volt tanítás, máshol rövidített órákat tartottak a sztrájk miatt. A munkahelyek felkészültek a munkabeszüntetésre: előre megszervezték a munkát, így nem volt fennakadás.
Nem érte atrocitás a sztrájkoló BKV-alkalmazottakat a munkabeszüntetés alatt - közölte Gulyás Attila. A szakszervezeti vezető elmondta, hogy tudomása szerint a munkáltató betartotta a törvényt, "nem követett el a sztrájkolókkal szemben törvénytelenséget, és ez fordítva is így van, vagyis a sztrájkolók sem akadályozták azokat a munkavállalókat, akik dolgozni akartak.
A szakszervezetek és a közlekedési vállalat vezetősége közötti tárgyalások hétfőn délután 17.00 folytatódnak annak érdekében, hogy tovább egyeztessenek az érdekképviseletek követeléseiről. A szakszervezetek elsősorban a tervezett csoportos leépítések ellen tiltakoztak a hétfői munkabeszüntetéssel, de hangsúlyozták, hogy a vállalat gazdasági helyzete a "24. órában" van. Úgy látják: hamarosan elkezdődik a vállalat széthullása, felaprózása, a munkafolyamatok kiszervezése, a telephelyek eladása, ami megint leépítésekhez vezet majd.
Megtriplázódott a budapesti forgalom
A taxitársaságok a rendelések sokszorosát kapták, így egyesek csak jelentős késéssel tudtak teljesíteni a megbízásokat, mert a forgalmi dugók az ő közlekedésüket is akadályozták. Sok társaságnál már a diszpécserszolgálatok elérése is gondot okozott.
A kórházakban minden dolgozó időben beért, az ügyeletek átadás-átvételében nem volt fennakadás - nyilatkozták kórházi vezetők. A betegek közül csak néhány előjegyzett vidéki beteg jelezte, hogy nem tud elmenni a rendelésre, ők más napokra kértek időpontot.
Az MSZP nem kezdeményezi a sztrájktörvény módosítását
Csak az Országos Érdekegyeztető Tanácson (OÉT) született megállapodás alapján lehetne módosítani a sztrájktörvényt - mondta Filló Pál, az MSZP szakpolitikusa; a képviselő szerint pártja nem kezdeményezi a jogszabály módosítását.
A napi helyzet alapján nem szabad módosítani a törvényt, ez nagyon súlyos politikai hiba lenne - közölte a szocialista országgyűlési képviselő.
Filló Pál elmondta: nem hiszi, hogy a sztrájktörvény módosítását egy politikai pártnak kellene elindítania. Hozzátette: egy ilyen jogszabályt csak úgy lehetne módosítani, ha kikérik az OÉT véleményét és a politikai erők is megállapodnak róla.
Szerinte a jogszabály kapcsán számos kérdés van, amiben együtt kellene gondolkodni. Megjegyezte: valóban súlyos a dolog, hiszen hosszabb távon az országnak komoly gazdasági problémákat okozhat egy közlekedési sztrájk.
Az MTI kormányzati forrásból úgy értesült, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanács ülésén időről-időre szóba kerül a sztrájktörvény módosítása. A munkaadók többek között módosítanák a jogszabály elégséges szolgáltatásokra vonatkozó passzusait, pontosabban határoznák meg a rendelkezéseket. A munkavállalók azonban megfelelőnek tartják a jelenlegi szabályozást. A kormány hajlik a jogszabály felülvizsgálatára, de csak akkor, ha a szociális partnerek megállapodnak róla.
Fidesz: Demszky miatt tart itt a BKV
Tarlós István Demszky Gábort főpolgármestert tartja felelősnek a BKV jelenlegi helyzetéért. "Ami a BKV-nál most van, az nem néhány hónap, nem is egy-két év, hanem Demszky Gábor tizenhét éves működésének eredménye" - mondta Tarlós István.
Arra a kérdésre, hogy miként kellene a változtatni a sztrájktörvényen az elégséges szolgáltatás hiányos szabályozása miatt, Tarlós István úgy vélte, a városvezetés szemléletén kellene változtatni. "Lehet itt törvényi hiányosságokra hivatkozni, de ami a BKV-nál van, az tizenhét év eredménye" - tette hozzá.
Tarlós István emlékeztetett arra, hogy a BKV adósságát Medgyessy Péter kormánya konszolidálta 2002-ben, azonban azóta a fővárosi MSZP-SZDSZ koalíció nem tett semmit, annak ellenére, hogy legkülönbözőbb források, többek között a fővárosi Fidesz is figyelmeztetett a BKV-problémáira.
"A főpolgármester nem viselkedhet úgy, mint egy előkelő idegen, tizenhét éve van hatalmon, neki kellett volna minimális realitásérzékkel vagy odafigyeléssel elérnie, hogy a BKV ne jusson idáig" - fogalmazott Tarlós István, aki szerint Demszky Gábor képtelen volt átlátni a BKV-vel kapcsolatos helyzetet, nem tudta vagy nem akarta felmérni a problémákat, még a 24. órában sem".
Egykor repülrajtot vesz a metró és a HÉV
BKV-sztrájk: sokan a volánt választották
Ha majd a jelzőlámpák is sztrájkolnak...
A sztrájk miatt nem késik a pénzes postás
MTI