A Gfk által készített Kereskedelmi Analízisek című tanulmány szerint a kiskereskedelmet érintő 2007 eleji pesszimista várakozások indokoltnak bizonyultak. Elmaradt ugyan a napi fogyasztási cikkek piacának év elején jósolt drasztikus visszaesése, viszont a háztartások gyorsan forgó fogyasztási cikkek vásárlásainak növekedési üteme éves szinten mért 8 százalékos inflációs ráta alatt maradt, ezzel a költések dinamikájában relatív csökkenést eredményezve.
A közlemény szerint a modern kereskedelmi csatornák tavaly erősödtek, a magyarországi napi fogyasztási cikk forgalom több mint kétharmadát adják. A hipermarket és a diszkont csatorna forgalomalapú piaci részesedése emelkedett jelentősen, míg a hagyományos értékesítési csatornáknak számító független, illetve láncba szerveződött kisboltok együttes részesedése - az előző évek tendenciájának megfelelően - újra csökkent - áll a közleményben.
A kártyás fizetések aránya tavaly 6 százalékra emelkedett ( 4 évvel ezelőtt 2 százalék volt az arány), az értékforgalom alapján ugyanez az arány 15 százalékra nőtt 2007-ben - közölte a cég. |
Az egy vásárlás alkalmával elköltött pénzösszeg a kisboltok esetében lényegesen alacsonyabb, mint a modern kereskedelmi csatornákban, míg 2007-ben a kiskereskedelmi láncokhoz tartozó üzletekben egy vásárlás alkalmával átlagosan 1.322 forintot hagytak a háztartások a kasszánál, a független kisboltokban ez 1042 forint volt szemben a hipermarketekben mért 4.216 forinttal és a diszkont üzletekben jellemző 2.244 forinttal.
A közlemény szerint a privát vásárlások számát tekintve 2007 során megtorpant az autós vásárlások súlyának emelkedő trendje, aminek egyik oka lehet az elemzés szerint, hogy egyre több kiskereskedelmi üzlet került gyalogosan is elérhető közelségbe a vásárlókhoz. Az autós vásárlások esetében jóval magasabb az egy vásárlás alkalmával elköltött összeg: míg a vásárlások számának csupán 21 százalékát adták az autós beszerzések, addig a háztartások által elköltött összeg alapján fajlagosan jóval nagyobb részarányt, 42 százalékot képviselnek.
MTI
MTI