A hazai lakosság a díjfizetéshez kapcsolódó legfontosabb szempontnak azt tartja, hogy mindig pontosan lássa, mekkora összeget kell kifizetnie, annak ütemezéséről saját maga dönthessen, emellett pedig egyszerűen el tudja intézni számlái befizetését. Arról ugyanakkor egyelőre csak kevesen tudnak, hogy ezeknek az elvárásoknak az e-számla maradéktalanul megfelel. „A legnagyobb visszatartó erő a megszokás és az információhiány. A részletesebb tájékoztatás után a megkérdezettek több mint egyharmada úgy nyilatkozott, hogy szívesen használná az e-számlázási szolgáltatást.” – ismertette a kutatás részleteit Kovács Zoltán, a Díjbeszedő Holding vezérigazgatója.
A budapesti háztartásokat célzó – az egyes kerületeknek megfelelő arányban összeállított minta alapján a Díjbeszedő Holding megbízásából végzett – felmérés tanulsága szerint a korszerű fizetési módok iránt általánosan nőtt a bizalom: immár a lakosság 75 százaléka tartja biztonságosnak az interneten történő vásárlást. A hozzáférés egyre kevésbé akadály: a megkérdezettek több mint fele rendszeres internetezőnek vallotta magát, több mint harmaduk pedig valamilyen rendszerességgel él az internetes bankolás lehetőségével is. Biztonsági okokból 20, általános idegenkedés miatt pedig mindössze 14 százalék utasította el, hogy valaha igénybe vegye az elektronikus számlakezelési szolgáltatásokat.
A felmérésből kiderült az is, hogy a lakosság 84 százaléka még mindig használja a sárga csekket havi rendszeres számláinak kiegyenlítésére. Eseti banki átutalást 20 százalék, míg csoportos beszedési megbízást a fővárosi lakosság 16 százaléka alkalmaz. A csoportos megbízás elleni legfőbb érv, hogy a háztartások – a családi költségvetés egyensúlyban tartása érdekében – maguk szeretik megválasztani, hogy melyik számlát mikor fizetik ki.
A felmérés rámutat arra is: az e-számlával kapcsolatban fontos elvárás, hogy a különböző közüzemektől, egyéb szolgáltatóktól általában havi rendszerességgel kapott elektronikus számlalevelek egyetlen központi helyen kerüljenek bemutatásra, valamint hogy ezek pénzügyi rendezését is ugyanarról a felületről lehessen végezni.
A kedvező tendenciák ellenére ugyanakkor még időre van szükség ahhoz, hogy a jelenleg évente 280 millió sárga csekkes befizetés többségét az elektronikus számlabemutatás- és fizetés vegye át. Ennek legfőbb oka immár a megszokás: a felmérés szerint egy 100 fokú skálán 70-es fontossággal bír az ügyfelek számára, hogy ne kelljen változtatni a megszokott fizetési módon.
Mindezek a korlátok pozitív ösztönzéssel, illetve az elektronikus fizetés biztonságát és rugalmasságát bemutató tájékoztatással törhetőek át. Pozitív ösztönzés lehet például, ha a szolgáltatók bizonyos számlakedvezményeket, illetve könnyített ügyintézési lehetőségeket nyújtanak az e-számla mellé. „A folyamatot szintén nagymértékben erősíti, hogy egyre több, milliós lakossági előfizetői körrel rendelkező szolgáltató és bank csatlakozik a nagy e-számlarendszerekhez, így az általunk működtetett Díjnethez is. E társaságoknak a csatlakozása szintén hozzájárul az általános tájékozottsági szint növeléséhez, az ügyfelek bizalmának megszerzéséhez” – fogalmazott Kovács Zoltán.
Már nem csak magyarokat riogat a Díjbeszedő
Kiakadtak a fogyasztóvédők a csekkes többletdíjon
A neten fogunk pereskedni
Nincs kedve sorban állni? Csekkoljon online!