1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Valami nagyon nem stimmel a magyar közutak világában, miközben egyre több a sztrádánk, egyre súlyosabbak és gyakoribbak a sztráda-balesetek - Márványi Péter jegyzete
Valami nagyon nem stimmel a magyar közutak világában, miközben egyre több a sztrádánk, egyre súlyosabbak és gyakoribbak a sztráda-balesetek

Magyar busz sodródott betonárokba Graz közelében, három halott, ütközés után tűz pusztított el egy tartálykocsit, egy kamiont és a közéjük-alájuk szorult személyautót, két halott Füzesabony és Mezőkövesd között, mikrobusz és két kamion csattant Budapest környékén, itt csak sérültek voltak. A balesetek autópályán történtek.

Valami nagyon nem stimmel a magyar közutak világában, miközben egyre több a sztrádánk, egyre súlyosabbak és gyakoribbak a sztráda-balesetek, pedig ennek nem kellene törvényszerűen így alakulnia.

A magyarázat gyaníthatóan az, hogy az autópálya más útféleségekhez képest olyan sebességre ad lehetőséget, amellyel az autósok egy része nem tud mit kezdeni, nincs tisztában azzal, mennyire másképp viselkedik a kocsija ilyen tartományokban. Mindenkit elkap a jó érzés, amint a járgány a szokásos városi vagy országúti sebesség fölé gyorsul, és a többé-kevésbé egyenletes robogás a veszélyérzetet is elaltatja.

Közben lehet, hogy a sofőr életében nem próbált még úrrá lenni a kocsiján, furgonján, ha nem hatvannál, nyolcvannál, hanem száznegyvennél próbál fékezni, vagy kényszerül akadály kikerülésére. Nemcsak hogy nem áll meg olyan rövid távon a járgány: a fékezéskor más a kocsi mozgása, a kormánymozdulatokra pedig pláne másképp reagál.

Olyan apró tényezők is befolyásolhatják ilyenkor, mint a pillanatnyi súlyelosztás vagy akár az enyhe oldalszél, amit amúgy tán észre sem vennénk, ha pedig mind a fék, mind a kormány működik ugyanabban a pillanatban, az végképp nehezen kiszámítható pályára viszi a pályán a gyors kocsit. A gyakorlatlanabb, vagy akár a túl magabiztos vezető ilyenkor könnyen összezavarodik, rosszul reagál, és még bizonytalanabbá teszi a kocsija irányítását.

A nyílegyenes úton is kitörhet az autó, a távolságok döbbenetesen lerövidülnek, a döntésekre csak tizedmásodpercek maradnak, minden összesűrűsödik a sebesség miatt. Különlegesen veszélyes mindez a nagy tömegű járművek esetében, ezeket ugyan állítólag mind profik vezetik, akiknek az önbizalmuk is sokkal nagyobb, lehet, hogy épp ettől jár kiszámíthatatlanabb következményekkel, ha mégis ők kerülnek váratlan helyzetbe.

Ha valakit megkérdezünk, miért is építik az autópályákat, többnyire rávágja, azért, hogy gyorsabban mehessünk rajta, pedig ez csak a második indok: az első, hogy - legalábbis az építő szándékai szerint - a sztráda biztonságosabb, bízhatunk abban, hogy nincs szembeforgalom, nincs szintbeli kereszteződés, nincs túl erős és beláthatatlan kanyar, és így tovább.

Az autópálya alapelve a bizalmi elv, az elmúlt huszonnégy óra arról szólt, hogy a magyar járművezetők visszaélnek a bizalmi elvvel, épp a biztonság esélye nem érvényesül mentális állapotuk és felkészületlenségük miatt a biztonságosra épített autópályákon.

Márványi Péter jegyzete

Korábbi jegyzetek:


Ferihegy: kicsi zajnak is nagy a hangja
Repülő hálószoba
Hostess-kampány: kezdésnek egy átverés
Bikiniben napozni nagyon veszélyes!
Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG