.jpg)
A bizottság szeptemberben tájékozódott a tagországok körében, hol tartanak az irányelv érvényesítésében, amire a magyar illetékesek azt válaszolták: novemberre várható az irányelvek gyakorlatba történő átültetése, és folyamatban van a vonatkozó jogszabályok parlamenti módosítása.
Az Európai Unió értékpapír piaci szabályozásának 20 év óta legmélyrehatóbb reformja azt célozza, hogy növekedjen a verseny az egységes európai tőkepiacon, megszűnjön a tőzsdék értékpapír-kereskedelmi monopóliuma, és csökkenjenek az értékpapír-tranzakciók költségei az ügyfelek számára. A MiFID bevezetésének célja a verseny és hatékonyság növelése az egységes európai tőkepiacon. Az országok késedelme ellenére az európai részvénypiaci forgalom 90 százaléka már az új szabályok szerint bonyolódik november elejétől, mivel a jelentősebb tőzsdék (London, Frankfurt és Párizs) már eleget tesznek az újabb követelményeknek.
A MiFID (Markets in Financial Instruments Directive) irányelvet 2004-ben fogadta el az Európai Parlament, 2007 januárjáig kellett volna beépíteni a nemzeti jogszabályokba úgy, hogy 2007. november 1-jén hatályba lépjenek. A MiFID a verseny és hatékonyság növelése céljából a befektetési szolgáltatók számára az EU egész területén biztosítja a korlátlan piacra jutást (single passport elve). Megszünteti a tőzsdekényszert, követelményeket fogalmaz meg a szabályozott piacok és a multilaterális kereskedelmi platformok számára, egységes szervezeti és ügyviteli szabályokat ír elő a szolgáltatóknak.
Az új szabályozás az eddiginél erőteljesebben védi az ügyfelek érdekeit, például előírja a legjobb feltételekkel történő megbízás teljesítését (best execution elv), s az ügyfél teljes körű tájékoztatását az ügylet teljesítése előtt és után is. Az intézményi befektetőkre ugyanazon ügyfélvédelmi szabályok vonatkoznak, mint a laikusokra. A MiFID lehetővé teszi a kétféle ügyfélcsoport megkülönböztetését a tájékoztatás szempontjából, de átjárhatóság van, mindkét csoportba tartozó kérheti, hogy őt másképp kezeljék.
Fémes csillogás a tőzsdén
A válság jó reklám volt a felzárkózóknak
MTI